<termen ca urmare a efectelor crizei economico-financiare, Agentia Nationala de Administrare Fiscala face urmatoarele precizari:
Prin proiectul de lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2009, nu se modifica perioada pentru care se acorda amanarea la plata, astfel cum au aparut in presa unele articole, ramanand asa cum a fost formulat textul initial din ordonanta de urgenta, respectiv cel mult 6 luni.
Pentru a veni in sprijinul mediului de afaceri afectat de criza economica si pentru ca statul sa se asigure pentru recuperarea arieratelor dupa o perioada certa de amanare la plata, s-a propus abrogarea conditiei de a nu inregistra obligatii fiscale restante prin aceasta, de altfel s-a urmarit sa nu existe discriminare intre contribuabilii care nu inregistreaza obligatii fiscale in prezent aplicandu-se un regim unitar tuturor contribuabililor care indeplinesc conditiile prevazute prin acest act normativ.
Totodata, prin proiectul de lege s-au modificat dispozitiile referitoare la garantiile constituite de contribuabili, in sensul ca acestea nu vor mai acoperi sumele amanate la plata precum si majorarile de intarziere datorate pe perioada amanarii la plata, ci vor reprezenta dupa cum urmeaza:
a) 20% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata daca amanarea se acorda pe o perioada de pana la 3 luni, inclusiv;
b) 40% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata daca amanarea se acorda pe o perioada mai mare de 3 luni.
De asemenea, pentru a spori sansele mentinerii amanarii la plata si realizarea scopului ordonantei de urgenta s-a oferit posibilitatea contribuabililor de a achita obligatiile fiscale curente in cel mult 30 de zile de la scadenta, dar nu mai tarziu de 20 decembrie a anului fiscal. Precizam ca, prevederea initiala era mult mai rigida, in sensul ca obliga contribuabilii la plata la scadenta a obligatiilor fiscale curente pentru ca amanarea la plata acordata sa-si mentina valabilitatea.
Mentionam ca, in acelasi scop, s-a reglementat ca, pe perioada amanarii la plata, sa se datoreze dobanzi al caror nivel sa fie de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere fata de nivelul de 0,1% al majorarii de intarziere prevazut initial in ordonanta de urgenta . Suma totala a dobanzilor de 0,05%, comunicata contribuabililor prin decizia de amanare la plata, se achita la sfarsitul perioadei de amanare impreuna cu suma totala a obligatiilor fiscale amanate la plata .
Nerespectarea conditiilor de mentinere a valabilitatii amanarii la plata acordata sau neplata obligatiilor la termenul stabilit in decizia de amanare la plata conduc la recalcularea majorarilor de intarziere cu cota de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.
In ceea ce priveste sintagma "amnistie fiscala" folosita in articolele de presa, facem precizarea ca, prin amnistie in sensul celor formulate prin aceste articole, se intelege o masura legislativa care anuleaza obligatiile de plata ale contribuabililor la un moment dat.
Prin amanarea la plata a obligatiilor fiscale nu se inlatura obligatia contribuabilului de a plati datoriile catre buget, ci doar se acorda un nou termen de plata, pana la care administratia fiscala suspenda executarea silita pentru aceste obligatii, insa aceasta va fi reluata in situatia nerespectarii conditiilor de mentinere a valabilitatii amanarilor la plata acordate.
Scopul masurilor legislative adoptate este acela de a oferi contribuabililor posibilitatea reintregirii resurselor financiare in perioada de amanare la plata a obligatiilor fiscale restante si de a asigura incasarea obligatiilor fiscale curente la buget, obligatiile fiscale amanate la plata putand fi, de asemenea, achitate si in cursul perioadei de amanare la plata .
Agentia Nationala de Administrare Fiscala este organ de specialitate al administratiei publice centrale, institutie publica cu personalitate juridica aflata in subordinea Ministerului Finantelor Publice. In cadrul ANAF se organizeaza si functioneaza Garda Financiara, Autoritatea Nationala a Vamilor (ANV), directiile generale ale finantelor publice (DGFP) judetene, Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti si Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC).
Actualizarea obiectului de activitate conform CAEN Rev. 3. Ghid practic si aspecte juridice Sursa: MCP avocati
Concediul de odihna. Raspunsuri la intrebarile frecvente ale salariatilor Sursa: MCP avocati
Protectia impotriva denigrarii companiei de catre salariati. Drepturi, limite si solutii juridice Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...