PE a votat un set de legislatie privind Cerul Unic European
![]() |
"Prin acordul obtinut cu Consiliul pe pachetul SES II facem un pas inainte pe calea intaririi Uniunii Europene. Este un pas firesc dupa piata comuna, dupa adoptarea monedei unice, dupa crearea spatiului Schengen. Vom avea din 2012 un Schengen aerian. Rutele vor fi mai scurte, controlul traficului mai eficient, serviciile de navigatie aeriana optimizate si, in perspectiva, integrate", a declarat raportorul Marian-Jean Marinescu in cadrul prezentarii rapoartelor in plenul Parlamentului European.
Primul set de legislatie privind Cerul Unic European a fost adoptat in 2000. Dupa noua ani, piata europeana de aviatie include 37 de tari . Cresterea continua a traficului aerian are drept consecinta provocari in domeniul sigurantei aviatice si al protectiei mediului.
Traficul aerian din Europa se estimeaza ca se va dubla pana in 2020. Masurile prevazute in SES II au ca obiectiv rezolvarea provocarilor legate de aceasta crestere, iar implementarea acestora ar duce la economisiri pentru industria aviatica in valoare de 2 pana la 3 miliarde � in urmatorii 10 ani. Totodata 16 milioane tone de emisii de CO2 / an ar putea fi economisite ca rezultat al zborurilor cu o durata mai scurta.
"Crearea Cerului Unic European va fi un important pas inainte pentru companiile aeriene dar si pentru pasageri. Construirea unei retele de rute aeriene directe si eficientizarea controlului traficului prin crearea blocurilor aerospatiale functionale vor conduce la scurtarea duratei de zbor, diminuarea consumului de combustibil precum si la reducerea emisiilor de CO2. Timpul de calatorie dar si preturile biletelor de zbor se vor reduce in avantajul pasagerilor", considera raportorul Marian-Jean Marinescu .
Cele doua regulamente care revizuiesc legislatia privind Cerul Unic European au fost negociate in numele Parlamentului de catre europarlamentarul roman Marian-Jean Marinescu . In urma negocierilor purtat in cadrul trilogului, in data de 17 martie, s-a ajuns la un acord asupra acestui pachet legislativ, urmand ca, cel mai probabil la sfarsitul unii martie, ministrii de transport UE sa adopte noua legislatie.
Elementele majore ale pachetului SES II
Blocuri aerospatiale functionale (Functional Airspace Blocks - FAB)
Pentru a realiza capacitatea si eficienta maxima a retelei de gestionare a traficului aerian in cerul unic european si pentru a mentine un nivel ridicat de siguranta, spatiul aerian superior se reconfigureaza in blocuri aerospatiale functionale. In momentul de fata spatiul european arian este foarte fragmentat, ideea unui "spatiu Schengen aerian" fiind inca departe de a fi o realitate. Dintre cele 9 blocuri functionale, doar Marea Britanie si Irlanda au semnat un acord in acest sens. Fragmentarea se datoreaza, in mare parte, chestiunii legate de suveranitate, multe state membre considerand spatiul aerian drept teritoriu national.
De subliniat ca aceasta operationalizare a blocurilor functionale trebuie sa fie aiba loc cel mai tarziu la trei dupa intrarea in vigoare a regulamentului. De asemenea, prin compromisul obtinut se stabileste ca termenul limita pentru aceasta operationalizare sa fie jumatatea anului 2012, devansand astfel cu 6 luni propunerea initiala a Comisiei Europene.
Coordonator FAB
In urma compromisului la care s-a ajuns cu Consiliul, se va desemna un coordonator pentru sistemul blocurile aerospatiale functionale, similar cu functia coordonatorilor TEN-T (Retele transeuropene). Aceasta functie a fost introdusa avand in vedere ca exista inca dificultati la nivelul statelor membre in ceea ce priveste instituirea si operationalizarea FAB-urilor. Acesta va facilita incheierea acordurilor de stabilire a FAB-urilor, accelerand astfel procesul de unificare a Cerului European. Finantarea necesara pentru reconfigurarea blocurile spatiale se va face cu mijloace financiare din programul destinat TEN-T, Banca Europeana de Investitii si prin includerea aviatiei in sistemul de comercializare a emisiilor CO2.
In comparatie cu Statele Unite, unde exista 20 de centre de control pentru un trafic de doua ori mai mare decat in UE, in cele 27 state membre functioneaza in jur de 60 de centre de control, ceea ce inseamna ca managementul traficului aerian din Europa costa de doua ori mai mult decat cel din SUA.
Scheme de performanta pentru servicii de navigatie aeriana - un cer european = o abordare europeana
Se vor elabora planuri nationale si regionale in consulate cu partenerii sociali, in conformitate cu criteriile Organizatiei Internationale pentru Aviatie Civila (ICAO). Statele membre trebuie sa asigure aplicarea de stimulente si sanctiuni pentru a incuraja furnizorii de servicii de navigatie aeriana respecta regulile si obiectivele prevazute.
Autoritate nationala independenta de control
Aceasta autoritate trebuie sa asigure aplicarea cerintelor in materie de siguranta si performanta si va emite certificate furnizorilor de servicii aeriene, precum si realizare de inspectii si elaborarea planurile nationale si regionale de performanta .
Agentia europeana de siguranta a aviatiei
Competentele acestei agentii vor fi extinse pentru a asigura "reguli precise, uniforme si obligatorii pentru siguranta aeroportuara, managementul traficului aerian si serviciile de navigatie aeriana si supravegherea implementarii de catre statele membre."
Extinderea competentelor si asupra managementului traficului aerian si serviciilor de navigatie aeriana are ca scop imbunatatirea sigurantei aviatice in contextul cresterii rapide a volumului de trafic si a segmentelor de spatiu aerian.
"Aceasta extindere a competentelor reprezinta pasul final in integrarea tuturor verigilor din lantul aviatic intr-un cadru unic de reglementare a sigurantei, capacitatii si eficacitatii", a declarat raportorul PE.
Aerodromuri
Propunerea legislativa prevede ca toate aerodromurile deschise publicului, care pot deservi traficul pe baza normelor de zbor instrumental (IFR) sau aeronavele ce trec peste o anumita greutate, trebuie sa faca obiectul legislatiei comunitare. Aerodromurile militare si aeroporturile de dimensiuni mici ( cu piste mai scurte de 800 metri) vor fi excluse. Statele membre au posibilitatea sa decida excluderea aplicarii legislatiei comunitare si asupra aeroporturilor care au mai putin de 10 000 de pasageri pe an.
Pentru a obtine certificate de functionare din partea autoritatilor nationale de aviatie, aerodromurile trebuie sa indeplineasca anumite criterii in ceea ce priveste infrastructura, echipamentul, managementul si imprejurimile aerodromului. Infrastructura si operatiunile aerodromului sunt de o importanta cruciala, avand in vedere ca majoritatea accidentelor au loc fie in faza initiala a zborului, fie in cea finala.
***
Raportul cu privire la imbunatatirea performantei si a viabilitatii sistemului aviatic european a fost adoptat cu 614 voturi pentru, 47 impotriva si 24abtineri.
Raportul cu privire la aerodromuri, gestionarea traficului aerian si serviciile de navigatie aeriana a fost adoptat cu 662 voturi pentru, 20 impotriva si 11 abtineri.
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta
Sursa: MCP avocati
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Nomanzii digitali. Provocari si reglementari juridice in era muncii de la distanta
Sursa: MCP avocati

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025
Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...














