din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1913 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Principalele directii de actiune ale CSM pentru anul 2009

Principalele directii de actiune ale CSM pentru anul 2009

  Publicat: 02 Mar 2009       1645 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
"Principalele directii de actiune ale Consiliului Superior al Magistraturii, stabilite pentru anul 2009, avand in vedere Raportul intermediar al Comisiei Europene din 12 februarie 2009Pe baza constatarilor,

Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Tendinta fundamentala; evolutia de lunga durata a unui fenomen economic, independent de fluctuatiile ocazionale care il influenteaza pe o perioada scurta de timp.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Denumire data monedei unice europene.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Legea 8 din 1996. Prin difuzare, in sensul legii 8/1996, se intelege distribuirea catre public a originalului ori a copiilor unei opere, prin vanzare, inchiriere, imprumut sau prin orice alt mod de transmitere cu titlu oneros sau cu titlu gratuit.
criticilor si recomandarilor aduse Romaniei prin Raportul intermediar al Comisiei Europene din 12 februarie 2009, Consiliul Superior al Magistraturii isi propune urmatoarele obiective ca directii prioritare de actiune pentru anul 2009:

1. Imbunatatirea politicii de resurse umane, a organizarii instantelor si parchetelor si pregatirii profesionale a magistratilor;
2. Accelerarea mecanismelor care pot influenta unificarea practicii judiciare la nivel national;
3. Inspectia Judiciara. intarirea rolului CSM de instanta disciplinara pentru magistrati si cresterea eficientei activitatii in acest domeniu;
4. Cresterea transparentei actului de justitie;

Lupta impotriva coruptiei

Context

Problema numarului mare de posturi vacante s-a accentuat in a doua jumatate a anului trecut datorita cadrului legislativ instabil in materia conditiilor de pensionare pentru magistrati. in aceste conditii, in tot anul 2008 s-au inregistrat 159 de judecatori si 113 procurori carora le-a incetat activitatea prin pensionare.

In anul 2008, in urma organizarii concursurilor/examenelor/interviurilor, au fost numiti 173 de judecatori si 229 de procurori.

in prezent, in sistemul judiciar sunt vacante 385 posturi de executie si de conducere de judecator si 455 posturi de executie si de conducere de procuror.

Dinamica posturilor vacante, fata de cifrele retinute in Raportul intermediar al Comisiei Europene, este in crestere si se estimeaza acelasi trend in prima jumatate a anului 2009.

Pentru a contracara aceasta tendinta, Consiliul Superior al Magistraturii isi propune sa organizeze in 2009 noi concursuri/examene pentru ocuparea posturilor vacante, dar si sa initieze unele modificari legislative pentru ocuparea temporara a posturilor vacante la instante/parchete cu deficit de personal.

De asemenea, se va preocupa de redistribuirea posturilor vacante de judecator si procuror in cadrul instantelor si parchetelor, in functie de volumul de activitate .

In domenii precum unificarea practicii judiciare si lupta impotriva coruptiei, va fi necesara continuarea programelor de formare profesionala pentru magistrati si imbunatatirea continutului practic abordat in cadrul seminariilor.

Masurile concrete pentru implementarea Strategiei Consiliului Superior al Magistraturii in domeniul resurselor umane sunt stabilite in Planul de actiune aferent acesteia.

Masuri

Continuarea politicii de recrutare a judecatorilor si procurorilor, cu mentinerea unor standarde inalte de performanta
a. Organizarea, la data de 29 martie 2009, a unui concurs de admitere in magistratura pentru ocuparea unui numar de 70 de posturi de executie de judecator si de 60 de posturi de executie de procuror.
b. Organizarea, in octombrie - noiembrie 2009, a unui nou concurs de admitere in magistratura pentru ocuparea unui numar de aproximativ de 120 de posturi de executie de judecator si procuror.
c. Ocuparea posturilor de conducere vacante la instante si parchete, prin organizarea a doua sesiuni de concurs in perioada mai-iunie 2009, respectiv octombrie � noiembrie 2009.
d. Ocuparea a 73 de posturi de judecator si a 101 posturi de procuror, prin repartizarea absolventilor Institutului National al Magistraturii promotia iunie 2009.

B. Masuri de remediere a deficitului de personal creat de iesirile impredictibile din sistem prin pensionare, precum si a deficitului creat de posturile temporar vacante la instante si parchete

Masuri pe termen scurt:

a. Reanalizarea detasarilor judecatorilor si procurorilor � martie 2009.
b. Sesizarea Ministerului Justitiei in vederea suplimentarii numarului de posturi din fondul de rezerva, in situatia mentinerii detasarilor dispuse.

Echilibrarea schemelor de personal in raport cu volumul de activitate la instante si parchete

a. Propunerea de constituire a doua grupuri de lucru format din reprezentanti ai Consiliului Superior al Magistraturii si Ministerului Justitiei, respectiv ai Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie � martie 2009;
b. Analiza, la nivelul grupurilor de lucru constituite, a schemelor de personal in raport cu volumul de activitate � aprilie 2009;
c. Formularea de propuneri concrete de redistribuire a posturilor vacante � mai 2009.
d. Elaborarea, impreuna cu Ministerul Justitiei, a unui studiu de impact privind noile coduri de procedura, completarea corespunzatoare a Strategiei de resurse umane cu masurile impuse de concluziile studiului de impact si formularea de propuneri privind posibilitatile de rationalizare a instantelor si parchetelor - semestrul II 2009 (sub rezerva adoptarii noilor coduri de procedura la finele semestrului I 2009).

B. Continuarea masurilor din proiectul pilot privind transferul sarcinilor administrative de la judecatori la grefieri prin:
a. Redefinirea statutului grefierului cu studii superioare juridice � mai 2009;
b. Identificarea sarcinilor administrative indeplinite de judecatori si transferul acestora la grefierii cu studii superioare � iunie 2009;
c. Initierea modificarilor legislative necesare � septembrie 2009.

Masuri pentru specializarea activitatii de judecata

Elaborarea unei analize referitoare la modul de functionare a instantelor, sectiilor si completelor specializate existente � semestrul I 2009;
b. Formularea de propuneri privind structurile functionale (instante specializate, sectii specializate, complete specializate) care sa asigure judecata specializata a cauzelor � semestrul II 2009.

A. Consolidarea pregatirii profesionale la nivel centralizat si descentralizat in domeniul unificarii practicii judiciare
a. Mentinerea unificarii practicii judiciare ca domeniu obligatorii in programele de formare centralizata si descentralizata pentru anul 2009 si cresterea numarului de seminarii in acest domeniu � martie 2009;
b. Monitorizarea periodica a actiunilor de formare realizate in domeniile mentionate prin intocmirea unor rapoarte cu privire la numarul actiunilor de formare, precum si al judecatorilor si procurorilor in acest domeniu � mai 2009, octombrie 2009, ianuarie 2010.

B. Asigurarea pregatirii profesionale a judecatorilor si procurorilor admisi in magistratura in conditiile art.33 din Legea nr.303/2004, pe baza programului de formare profesionala a acestei categorii de magistrati, astfel cum a fost revizuit prin Hotararea CSM nr.651/3.07.2008 - februarie � iulie 2009, iulie � decembrie 2009

C. Asigurarea formarii profesionale a judecatorilor si procurorilor, precum si a personalului auxiliar de specialitate in vederea aplicarii corespunzatoare a dispozitiilor noilor coduri (civil, penal, procedura civila, procedura penala)
a. Completarea programelor de formare continua a judecatorilor si procurorilor, la nivel centralizat si descentralizat, precum si a programelor de formare continua a personalului auxiliar de specialitate pentru anul 2009, cu sesiuni de formare/campanii de formare pentru cunoasterea dispozitiilor noilor coduri � dupa adoptarea noilor coduri
b. Revizuirea programelor de formare initiala ale INM si SNG in ceea ce priveste programa de studiu in functie de noile modificari legislative � dupa adoptarea noilor coduri

Context

In luna august 2006, in baza Raportului de tara din iunie 2006, a fost adoptat de catre Consiliul Superior al Magistraturii un Plan de actiune destinat unificarii practicii la nivelul instantelor din Romania. Potrivit Planului, s-a instituit obligatia pentru fiecare instanta ca, lunar, sa analizeze cazurile de practica neunitara de la nivelul acelei instante, iar trimestrial, fiecare curte de apel sa analizeze practica neunitara la nivelul instantelor din circumscriptia sa. De asemenea, acestea sunt obligate sa intocmeasca rapoarte prin care sunt semnalate problemele de drept rezolvate neunitar, rapoarte ce erau discutate trimestrial la intalnirile organizate de comisia specializata a CSM, formata din reprezentantii judecatorilor, PICCJ si ICCJ. in urma intalnirilor sunt propuse cazurile in care se justifica exercitarea recursului in interesul legii la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

In anul 2008, s-au organizat 8 intalniri la nivelul CSM, in cadrul carora s-au dezbatut nu mai putin de 298 de probleme de drept semnalate in rapoartele instantelor. in 18 cazuri, participantii la intalniri au apreciat ca se impune exercitarea recursului in interesul legii.

De asemenea, in baza aceluiasi Plan de Actiune, s-au instituit si obligatii menite sa asigure un acces mai rapid la jurisprudenta instantelor: publicarea hotararilor relevante pe portalul instantelor, publicarea trimestriala a unei brosuri de jurisprudenta de catre fiecare curte de apel si distribuirea larga a acesteia, publicarea anuala a culegerii de jurisprudenta de catre fiecare curte de apel.

In continuare, Consiliul isi propune ca prioritare:
- cresterea transparentei si predictibilitatii solutiilor pentru fiecare instanta din tara;
- cresterea gradului de constientizare in randul magistratilor asupra importantei solutiilor unitare la nivel national.

Masuri

2.1. Derularea proiectului finantat din Facilitatea de Tranzitie (fond european nerambursabil) privind unificarea practicii judiciare
Proiectul a fost propus inca din anul 2008, iar implementarea lui efectiva va incepe inainte de publicarea Raportului de tara al Comisiei Europene din luna iunie 2009 si va dura 12 luni, avand o valoare de 800.000 euro. Proiectul va avea ca activitati:
- elaborarea de propuneri de masuri legislative si de alta natura menite sa contribuie la interpretarea si aplicarea unitara a legii de catre instante, in acord cu cele mai bune practici ale Uniunii Europene;
- elaborarea unei metodologii privind o abordare unitara de solutionare a cauzelor si initierea diseminarii metodologiei in cadrul sistemului judiciar;
- identificarea a cel putin 10 domenii ale dreptului in care lipsa unei jurisprudente unitare si consecvente este resimtita cu mai mare stringenta, urmata de organizarea de seminarii de formare profesionala in aceste domenii de drept si realizarea unor culegeri de jurisprudenta, care vor fi folosite si ca suport de curs pentru auditorii INM.

2.2. Sustinerea introducerii unui mecanism de unificare a practicii judiciare, similar recursului prealabil de la Curtea Europeana de Justitie, constand in posibilitatea instantelor de a se adresa inaltei Curti de Casatie si Justitie pentru interpretarea prealabila a unei norme de drept neclare
Varianta I: Avizul Consiliului Superior al Magistraturii pe cele doua proiecte de coduri de procedura va aborda si aceasta propunere � martie � aprilie 2009 (in cazul adoptarii codurilor in termen de 6 luni).
Varianta II: Consiliul Superior al Magistraturii va propune initierea unui proiect de act normativ distinct (in cazul neadoptarii codurilor in termen de 6 luni).

2.3. Continuarea intalnirilor la nivelul instantelor si al CSM, destinate discutarii problemelor de practica neunitara si semnalarea acestor cazuri catre PiCCJ, in vederea exercitarii recursului in interesul legii

Context

Datorita limitelor de competenta atribuite prin lege Consiliului, in cele mai multe situatii, cazurile mediatizate nu pot forma obiectul unor actiuni disciplinare, datorita unor motive precum: fapta este de natura penala, fapta este prescrisa ca abatere disciplinara, fapta constituie incalcare a Codului deontologic al judecatorilor si procurorilor etc.

Datorita acestui context, s-a format imaginea unei institutii ineficiente sub aspectul sanctionarii disciplinare a magistratilor.
Comisia Europeana a incercat sa explice acest fenomen prin:
- conflictele de interese ce pot aparea in desfasurarea controalelor intre inspectori si magistratii cercetati si, implicit, nevoia recrutarii echilibrate in functie de criteriul regional;
- posibilitatea scazuta a Inspectiei de a se autosesiza si, implicit, nevoia unor modificari de legislatie sau practica in domeniu etc.

Masuri

a. Recrutarea inspectorilor judiciari, respectand criteriul de reprezentare regionala, pentru ocuparea a 8 posturi vacante in prezent, precum si a celor care se vor vacanta in viitor

In sedinta din 29 ianuarie 2009, Plenul CSM a aprobat declansarea procedurii de ocupare a celor 8 posturi vacante de inspector in cadrul Inspectiei Judiciare a CSM si repartizarea celor 6 posturi vacante de inspector din cadrul Serviciului de Inspectie judiciara pentru judecatori si a celor 2 posturi vacante de inspector din cadrul Serviciului de Inspectie Judiciara pentru procurori astfel :
- pentru instantele din circumscriptia Curtii de Apel Timisoara si Curtii de Apel Oradea � 1 post;
- pentru instantele din circumscriptia Curtii de Apel Cluj, Curtii de Apel Alba-Iulia, Curtii de Apel Targu-Mures si Curtii de Apel Brasov � 2 posturi;
- pentru instantele din circumscriptia Curtii de Apel Suceava, Curtii de Apel Iasi, Curtii de Apel Bacau si Curtii de Apel Galati � 2 posturi;
- pentru instantele din circumscriptia Curtii de Apel Craiova si Curtii de Apel Pitesti � 1 post
- pentru Parchetele de pe langa Curtile de Apel Cluj, Alba-Iulia,Targu-Mures, Brasov � 1 post;
- pentru parchetele de pe langa Curtile de Apel Craiova, Pitesti, Constanta, Iasi si Suceava � 1 post.

3.2. Evaluarea performantelor inspectorilor judiciari care functioneaza in prezent in cadrul Inspectiei Judiciare si luarea masurilor corespunzatoare
in sedinta Plenului din 26 februarie 2009, se va discuta evaluarea activitatii desfasurate de inspectorii judiciari in anul 2008 si se va analiza performanta profesionala a fiecarui inspector judiciar, in vederea valorificarii evaluarii si imbunatatirea activitatii Inspectiei Judiciare.

3.3. Initierea unui proiect de act normativ destinat eficientizarii activitatii Consiliului in domeniul raspunderii disciplinare a judecatorilor si procurorilor � martie 2009

Principalele propuneri se refera la:
- stabilirea statutului inspectorilor judiciari � permanentizarea activitatii, cu posibilitatea revenirii in functia de judecator sau procuror, precum si stabilirea unor dispozitii tranzitorii referitoare la inspectorii aflati in functie;
- modificarea procedurii disciplinare prin prevederea posibilitatii suspendarii acesteia in situatia in care s-a inceput urmarirea penala pentru aceeasi fapta;
introducerea posibilitatii sesizarii din oficiu a Inspectiei Judiciare in legatura cu abaterile disciplinare ale judecatorilor si procurorilor;
extinderea sferei faptelor care constituie abateri disciplinare, prin modificarea art. 99 (introducerea literei k1 faptele care sunt de natura sa afecteze prestigiul justitiei);
- eliminarea de la art. 99 lit. h) a sintagmei ,,inclusiv nerespectarea normelor de procedura�;
- extinderea sferei sanctiunilor disciplinare, prin introducerea a doua noi sanctiuni, constand in retrogradarea din functie pentru o perioada de la o luna la 3 luni, la o instanta ierarhic inferioara sau, dupa caz, la un parchet ierarhic inferior si in suspendarea din functie pentru o perioada de la o luna la 3 luni;
- modificarea duratei sanctiunii diminuarii indemnizatiei de incadrare, prin prelungirea acesteia pana la un an si modificarea duratei de mutare disciplinara, prin prelungirea pana la un an.

3.4. Elaborarea, in colaborare cu asociatiile profesionale ale magistratilor si cu societatea civila, a unui proiect de act normativ referitor la raspunderea materiala a judecatorilor si procurorilor pentru erori judiciare � martie 2009.

Context

In anul 2007, prin intermediul unui program cu Banca Mondiala, a fost elaborata Strategia de Comunicare Publica pentru sistemul judiciar. Aceasta a fost larg diseminata in randul purtatorilor de cuvant de la instante si parchete, dar si in randul celorlalti magistrati.

In anul 2008, Consiliul a continuat eforturile pentru cresterea transparentei actului de justitie, prin derularea unui program Phare, care s-a concentrat pe pregatirea profesionala in domeniul comunicarii publice a magistratilor si personalului auxiliar, a purtatorilor de cuvant, precum si organizarea de intalniri mediate intre jurnalisti si purtatori de cuvant si elaborarea de ghiduri de bune practici in domeniul comunicarii publice.

De asemenea, Consiliul si-a dezvoltat in permanenta site-ul propriu, prin completarea la zi a informatiilor de interes public si structurarea continutului acestuia.
Transparenta actului de justitie presupune si predictibilitate in pronuntarea solutiilor de catre instantele judecatoresti. Predictibilitatea asigura o mai mare incredere in justitie din partea justitiabililor. Pentru acest obiectiv, Consiliul isi propune dezvoltarea portalului de jurisprudenta.

Masuri

4.1. Continuarea implementarii Strategiei de Comunicare Publica
- imbunatatirea activitatii birourilor de comunicare si relatii cu publicul;
- imbunatatirea serviciilor instantelor si parchetelor ce intra in contact direct cu publicul;
- perfectionarea pregatirii purtatorilor de cuvant;
- imbunatatirea relatiei cu presa si societatea civila;
- dotarea birourilor de informare si relatii cu publicul cu noi ghiduri din cele trei categorii (pentru purtatori de cuvant, jurnalisti si justitiabili);
- continuarea dotarii cu info-chioscuri a instantelor.

4.2. Crearea unui portal de jurisprudenta, cu acces larg pentru magistrati si pentru toate persoanele interesate
In baza unui protocol, Consiliul Superior al Magistraturii, in colaborare cu Tribunalul Vrancea, va publica pe un site public toate hotararile instantelor judecatoresti, cu asigurarea protectiei datelor personale conform urmatorului calendar:
- pana la data de 30 aprilie 2009 vor fi publicate toate hotararile curtilor de apel pronuntate in anul 2008;
pana la data de 31 decembrie 2009 vor fi publicate hotararile curtilor de apel din anul 2009, precum si hotararile a jumatate din numarul tribunalelor pentru 2008 si 2009;
- pana la 31 decembrie 2010 vor fi publicate restul hotararilor tribunalelor, precum si hotararile judecatoriilor.

5.1. Asigurarea resurselor umane necesare DNA
CSM va lua masurile legale pentru ocuparea posturilor vacante din structura DNA (in prezent 15 posturi de executie vacante) - permanent

5.2. Pregatirea profesionala corespunzatoare a judecatorilor si procurorilor in acest domeniu
Consiliul va monitoriza organizarea de catre instante si parchete in cadrul programului de formare profesionala descentralizata a cel putin unui seminar de pregatire in domeniul cauzelor de coruptie (domeniu stabilit de CSM ca fiind prioritar pentru Programul de Formare Continua Decentralizata pentru 2009) - permanent

Consiliul va acorda sprijin INM si MP pentru organizarea a cel putin 17 seminarii de pregatire pentru judecatori si procurori in 2009 - permanent

5.3. imbunatatirea accesului judecatorilor la jurisprudenta in materie de coruptie
a. Participarea CSM, prin prezenta a doi membri CSM, la realizarea studiului asupra modului de individualizare a pedepselor in cazurile de coruptie, in cadrul grupului de lucru constituit la nivelul MJ � martie 2009
b. Realizarea de catre CSM a unei culegeri (mape) de hotarari in rezumat in ceea ce priveste cazurile de coruptie � mai 2009 (se va realiza o larga difuzare a acesteia: INM, instante si parchete, Comisia de Unificarea Practicii din cadrul CSM)."


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca
Sursa: MCP avocati

Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere
Sursa: av. Andreea Deaconu



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...