CSM. Proiect legislativ privind raspunderea materiala a magistratilor
![]() |
Consiliul Superior al Magistraturii reafirmă necesitatea existenţei unei reglementări clare şi coerente �n materia răspunderii materiale a magistraţilor.
Necesitatea refacerii proiectului actului normativ �n acord cu dispoziţiile constituţionale şi cu cele europene a rezultat din consultarea magistraţilor şi a asociaţiilor profesionale, cu privire la proiectul ordonanţei de urgenţă privind răspunderea materială a magistraţilor elaborat de Ministerul Justiţiei şi �naintat Consiliului Superior al Magistraturii spre avizare.
�n prezent, răspunderea materială a magistraţilor este reglementată prin normele art. 52 din Constituţia Rom�niei, �n conformitate cu care: �statul răspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erori judiciare. Răspunderea statului este stabilită �n condiţiile legii şi nu �nlătură răspunderea magistraţilor care şi-au exercitat funcţia cu rea-credinţă sau gravă neglijenţă.� De asemenea, Legea 303/2004, privind statutul judecătorilor şi procurorilor reglementează cadrul general al acţiunii �n regres care aparţine statului şi care are posibilitatea de a se �ndrepta cu acţiune �n despăgubire �mpotriva judecătorului sau procurorului care cu rea-credinţă sau gravă neglijentă , a săv�rşit eroare judiciară cauzatoare de prejudicii.
Prin proiectul ordonanţei de urgenţă propus de Ministerul Justiţiei se stabilesc raporturi procesuale directe �ntre victimă şi magistrat, fiind astfel �n contradicţie cu dispoziţiile constituţionale �n temeiul cărora statul este garantul reparării pagubelor produse prin erori judiciare , dreptul persoanei vătămate la recuperarea prejudiciului suferit neput�nd fi condiţionat �n alt mod.
Această reglementare din proiectul �naintat CSM de către Ministerul Justiţiei este �n contradicţie evidentă cu cea cuprinsă , �ntr-un alt alineat din acelaşi proiect, �n care se reiau dispoziţiile constituţionale , stabilindu-se imperativ că �pentru repararea prejudiciului, persoana vătămată se poate �ndrepta cu acţiune numai �mpotriva statului��
Proiectul ordonanţei de urgenţă stabileşte �n sarcina Consiliului Superior al Magistraturii verificarea existenţei relei-credinţe ori gravei neglijenţe a magistratului, prealabil sesizării instanţei de judecată. Potrivit Constituţiei şi legii sale organice CSM nu are competenţă �n stabilirea acestor elemente ce vor sta la baza hotăr�rii pronunţate de o instanţă de judecată. Această dispoziţie legală apare ca fiind contrară at�t normelor dreptului intern, dar şi dispoziţiilor dreptului internaţional, respectiv ale art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, care garantează dreptul oricărei persoane de a fi judecat de o instanţă de judecată, cu respectarea normelor şi garanţiilor procesuale, �n faţa căreia este �ndreptăţită să-şi formuleze apărări.
Trebuie menţionat că prin acelaşi proiect de act normativ se propune stabilirea unui termen de exercitare a acţiunii �n răspundere materială a magistratului , care poate fi mai lung dec�t termenul de prescripţie a răspunderii penale, contrar tuturor regulilor recunoscute �n dreptul intern ori internaţional, ceea ce constituie o eroare.
Ca urmare a consultării magistraţilor, Consiliul Superior al Magistraturii a considerat că deficienţele sesizate sunt suficiente pentru implicarea sa şi a asociaţiilor profesionale �n elaborarea unui proiect de act normativ �n domeniul răspunderii materiale a magistraţilor, �n acord cu normele constituţionale, cu cele europene, inclusiv cele elaborate de Consiliul Consultativ al Judecătorilor Europeni şi �n care să fie instituit un sistem de asigurări pentru riscuri profesionale.
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta
Sursa: MCP avocati
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Nomanzii digitali. Provocari si reglementari juridice in era muncii de la distanta
Sursa: MCP avocati

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025
Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...














