din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2424 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Noi reglementări privind executarea pedepselor

Noi reglementări privind executarea pedepselor

  Publicat: 06 Dec 2008       5017 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Guvernul a aprobat �n şedinţa de joi, 4 decembrie 2008, un proiect de Lege privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare �n cursul procesului penal.

Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Debitor care se angajeaza alaturi de debitorul initial (numit delegant) sau in locul acestuia sa execute obligatia pe care delegantul o are fata de creditorul delegatar.
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Parte a fondurilor de productie ale unitatilor, care se consuma in intregime in fiecare ciclu de fabricatie si isi transfera dintr-o data si in totalitate valoarea asupra produselor create.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Proiectul completează prevederile substanţiale şi procesuale privind pedepsele din noile Coduri penal şi de procedură penală, astfel:

� �n primul titlu al proiectului de lege, pe l�ngă normele fundamentale �n materia executării pedepselor, a fost adăugată o nouă normă cu valoare de principiu, potrivit căreia exercitarea de către persoanele private de libertate a tuturor drepturilor civile şi politice cu excepţia celor care au fost interzise prin hotăr�rea de condamnare sau a celor a căror neexercitare sau exercitare restr�nsă rezultă inerent din privarea de libertate ori din raţiuni de menţinere a siguranţei locurilor de deţinere.

� Proiectul distinge clar �ntre competenţele judecătorului delegat cu executarea hotăr�rilor judecătoreşti � ce va avea competenţe legate exclusiv de punerea �n executare a tuturor hotăr�rilor de condamnare şi a măsurilor neprivative de libertate, respectiv a măsurilor educative neprivative de libertate dispuse de organele judiciare �n cursul procesului penal, şi judecătorul de supraveghere a libertăţii, care, desfăşur�ndu-şi activitatea �n penitenciare, centre de reţinere şi arestare preventivă, centre de arestare preventivă, centre educative şi de detenţie, ori la instanţa de judecată, are ca principală atribuţie supravegherea, prin controlul permanent şi atitudine pro-activă, a modului �n care se execută privarea de libertate, fie �n penitenciare fie �n alte locuri de reţinere sau de arestare preventivă.

� �n domeniul executării pedepsei amenzii, proiectul reflectă, prin prevederile conţinute, noua optică din noul Cod penal.

� Instituţia judecătorului de supraveghere a privării de libertate vizează, �n acord cu opţiunea legiuitorului rom�n, controlul eficient al modului �n care persoanele, minore sau majore, sunt private, potrivit legii, de libertatea lor, indiferent de spaţiul de deţinere: penitenciare, centre de reţinere şi arestare preventivă, centre de arestare preventivă, centre educative, centre de detenţie pentru minori. Proiectul operează o distincţie clară �ntre activitatea de verificare a modului şi condiţiilor �n care se execută pedepsele şi măsurile privative de libertate şi activitatea judiciară a judecătorului de supraveghere a privării de libertate. �n exercitarea atribuţiilor sale judiciare, judecătorul de supraveghere a privării de libertate soluţionează contestaţiile formulate de persoanele deţinute, reţinute, arestate preventiv, internate �ntr-un centru educativ sau de detenţie cu privire la modul de exercitare a drepturilor prevăzute �n lege, cu privire la stabilirea şi schimbarea regimului de executare şi cu privire la măsurile sancţionatorii aplicate. Soluţionarea acestor contestaţii se face �n cadrul unor şedinţe de judecată ce se desfăşoară săptăm�nal la sediul judecătoriei.

� Noutatea pe care o aduce proiectul �n ce priveşte executarea măsurilor de supraveghere şi a obligaţiilor dispuse de instanţă potrivit Codului penal, o constituie prevederile potrivit cărora serviciile de probaţiune pot �ncredinţa executarea măsurilor de supraveghere şi obligaţiilor prevăzute �n Codul penal �n cadrul organizaţiilor neguvernamentale de profil.

� �n privinţa organizării executării pedepselor privative de libertate proiectul aduce ca element de noutate posibilitatea construirii de penitenciare sau de obiective �n cadrul penitenciarelor, prin parteneriat public-privat, �n ideea �ncurajării investiţiilor şi atragerii de fonduri .

� Un alt element de noutate �l reprezintă stabilirea regimului de executare a pedepsei pe baza unor criterii complexe şi �n cadrul unei proceduri detaliate, ţin�ndu-se cont at�t de pedeapsa aplicată c�t şi de persoana condamnată. C�t despre schimbarea regimului de executare, proiectul impune o nouă abordare, �n sensul �ncurajării şi implementării procesului de resocializare a persoanelor condamnate.

� Din punct de vedere al reglementării situaţiei persoanelor pentru care se decide transferul şi faţă de care există �n derulare diverse proceduri judiciare, proiectul prevede că, �n cazul �n care se decide transferarea persoanei aflate �n executarea unei pedepse �ntr-un alt penitenciar sau �ntr-un centru de reţinere şi arestare preventivă sau de arestare preventivă, soluţionarea contestaţiilor formulate de persoana transferată p�nă la data cererii de transfer se face, de urgenţă, de către judecătorul de supraveghere a privării de libertate de la penitenciarul de la care s-a dispus transferul, �nainte de realizarea efectivă a transferului. Proiectul, �n ansamblu, impune o viziune unitară asupra instituţiei liberării condiţionate, �n sensul că sunt avute �n vedere pentru schimbarea regimului de executare �ntr-unul mai uşor aceleaşi criterii ca cele luate �n considerare la liberarea condiţionată.

� �n ceea ce priveşte executarea măsurilor educative privative de libertate, proiectul prevede �nfiinţarea de centre educative şi centre de detenţie, ca instituţii specializate �n recuperarea minorilor condamnaţi, unde aceştia urmează un program de pregătire şcolară şi formare profesională potrivit aptitudinilor lor precum şi programe de reintegrare socială, proiectul reflect�nd noua abordare din dreptul substanţial potrivit căreia pentru minorii care săv�rşesc infracţiuni măsurile educative sunt cele ce trebuie aplicate şi nu pedepse.

� �n materia sancţiunilor disciplinare, proiectul se �ndepărtează �n totalitate de actualele prevederi, şi anume Decretul nr.545/1972 care prevedea sancţiuni disciplinare precum izolarea de colectiv pe o perioadă de p�nă la 10 zile sau separarea �n secţii cu regim restrictiv pe o perioadă de cel mult 3 luni şi promovează alte tipuri de sancţiuni, care exclud, �nsă, izolarea minorului de colectivitate.

NOTA:

Proiectul de lege a fost elaborat �n cadrul Ministerului Justiţiei şi a fost transmis, �ntr-o primă versiune, la data de 30.05.2008, spre consultare prealabilă curţilor de apel, �naltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Consiliului Superior al Magistraturii, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi barourilor. De asemenea, a fost discutat �n cadrul a trei �nt�lniri cu judecătorii delegaţi pentru executarea pedepselor organizate de către APADOR-CH. �n aceeaşi ordine de idei, proiectul a fost discutat şi �n �nt�lniri cu reprezentanţii Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor fiind supus, totodată, dezbaterilor publice prin afişare pe site-ul instituţiei �ncep�nd cu data de 11 iulie 2008. Discuţii pe marginea acestuia au avut loc şi �n cadrul Comisiei de dialog social, iar modificări au mai fost operate şi ca urmare a procedurii de avizare, printre instituţiile avizatoare număr�ndu-se Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, Ministerul Sănătăţii, Consiliul Superior al Magistraturii.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...