22. Aceste memorii au fost adresate Prefecturii Judetului Gorj, care l-a informat pe reclamant prin adresele din 24 ianuarie, 31 martie, 2 aprilie, 16 mai, 12 septembrie si 29 octombrie 2003 despre clasarea cererilor sale, avand in vedere caracterul lor repetitiv.
23. La 10 decembrie 2003 si 27 ianuarie 2004, Ministerul Administratiei Publice i-a transmis un raspuns similar.
24. La 15 august 2003, Ministerul Finantelor l-a informat pe reclamant ca Legea nr. 389/2002 prelungise pana la data de 30 iunie 2004 termenul de punere in aplicare a Legii nr. 1/2000.
25. Intr-o cerere adresata prefectului judetului Gorj la data de 20 octombrie 2004, reclamantul a solicitat sa i se acorde suma de 1.000 euro pe hectar de teren nerestituit, despagubiri pentru perioada in care nu a putut beneficia de teren, incepand cu intrarea in vigoare a Legii nr. 1/2000, actualizarea acestor sume tinandu-se cont de nivelul inflatiei din perioada 20002004, care s-a ridicat, conform Institutului National de Statistica, la 262,7%, precum si daune morale.
Cu aceasta ocazie, el s-a plans de metoda de calcul a valorii terenurilor, stabilita prin Hotararea Guvernului nr. 1.546/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de stabilire a valorii terenurilor arabile si a celor forestiere, sursele financiare si modalitatile de plata catre fostii proprietari, de aplicare a art. 40 din Legea nr. 1/2000, care avea ca rezultat diminuarea drastica a valorii terenurilor, deoarece avea ca baza pretul cerealelor la bursa din Chicago, in loc sa tina cont de preturile practicate in cadrul Uniunii Europene. El a concluzionat ca pretul terenului sau, evaluat de autoritati la suma de 391 euro pe hectar, nu era un pret serios.
26. Astfel cum reiese dintr-o adresa depusa de Guvern la data de 21 martie 2007, Prefectura Gorj l-a informat pe acesta la 12 martie 2007 ca fosta intreprindere M., redenumita ulterior Societatea Nationala a Lignitului Oltenia (SNLO), efectua lucrari pentru a putea reda circuitului agricol terenuri aflate in administrarea sa. Prin urmare, reclamantului i se puteau restitui in natura, inainte de sfarsitul anului 2007, terenurile la care avea dreptul, astfel incat creantele pe care acesta le avea impotriva statului nu mai erau exigibile.
27. In prezent, terenul nu a fost inca restituit. Nici reclamantul, decedat la data de 1 iulie 2006, nici fiul sau, mostenitor unic, nu au primit vreo suma cu titlu de despagubire .
II. Dreptul si practica interne pertinente
A. Constitutia
28. Prevederile relevante din Constitutia Romaniei sunt urmatoarele:
ARTICOLUL 1 Statul roman
"[...]
(5) In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie."
ARTICOLUL 44 Dreptul de proprietate privata
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire .
[...]
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie."
ARTICOLUL 52 Dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica
"(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei.
[...]"
ARTICOLUL 108 Actele Guvernului
"(1) Guvernul adopta hotarari si ordonante.
(2) Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta.
ARTICOLUL 115 Delegarea legislativa
"(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(7) Ordonantele cu care Parlamentul a fost sesizat se aproba sau se resping printr-o lege in care vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului (3).
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti