Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege constituie cadrul juridic pentru organizarea activitatii de audit de siguranta rutiera si reglementarea exercitarii independente a profesiei de auditor de siguranta rutiera de catre persoanele care dobandesc aceasta calitate in conditiile prezentei legi.
(2) Auditul de siguranta rutiera este parte integranta a managementului sigurantei rutiere, prin care se realizeaza evaluarea implicatiilor asupra sigurantei rutiere ale diferitelor alternative ale proiectelor de constructie a drumurilor publice, ale proiectelor de reabilitare si/sau de modernizare a drumurilor publice existente, ale proiectelor de mica anvergura, precum si ale proiectelor privind inspectia de siguranta rutiera, in vederea identificarii detaliate a riscurilor care pot contribui la producerea accidentelor rutiere, in scopul cresterii sigurantei infrastructurii rutiere.
(3) Auditul de siguranta rutiera se realizeaza pentru infrastructura rutiera aflata in proiectare, constructie, reabilitare si/sau modernizare ori exploatare.
(4) Infrastructura rutiera care face obiectul prezentei legi cuprinde:
a) autostrazi;
b) drumuri expres;
c) drumuri nationale;
d) drumuri judetene;
e) drumuri comunale amenajate;
f) strazi urbane amenajate.
(5) Auditul de siguranta rutiera realizeaza o analiza detaliata, sistematica si tehnica privind interactiunea dintre elementele constructive ale drumului, infrastructura de reglementare a circulatiei, caracteristicile vehiculelor si comportamentul participantilor la trafic, implicarea acestora asupra sigurantei rutiere, precum si formularea recomandarilor privind diminuarea sau eliminarea riscurilor semnalate.
(6) Auditul de siguranta rutiera se realizeaza pe baza prevederilor Manualului de audit pentru siguranta rutiera, care contine metodologia de realizare a auditului de siguranta rutiera.
Art. 2. - (1) Scopul auditului de siguranta rutiera consta in asigurarea si cresterea gradului de siguranta a circulatiei pe drumurile publice, prevenirea pierderii de vieti, a vatamarii integritatii corporale a persoanelor si a pagubelor materiale produse in urma accidentelor de circulatie.
(2) Auditul de siguranta rutiera se realizeaza cu respectarea urmatoarelor cerinte:
a) asigurarea independentei auditorului de siguranta rutiera fata de beneficiarul auditului, proiectantul si/sau executantul proiectului supus auditarii;
b) pastrarea de catre auditorul de siguranta rutiera a confidentialitatii cu privire la datele si informatiile la care a avut acces in cursul realizarii auditului;
c) auditorul nu trebuie sa participe, in perioada realizarii auditului, la proiectarea si executia proiectului auditat.
Art. 3. - In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) auditor de siguranta rutiera - persoana fizica atestata potrivit prezentei legi sa efectueze activitati de audit de siguranta rutiera pentru proiectele prevazute la art. 1 alin. (2);
b) Institutul de Siguranta Rutiera, denumit in continuare ISR - institutia desemnata prin prezenta lege cu competente in domeniul organizarii efectuarii auditului de siguranta rutiera si a formarii, atestarii, perfectionarii si instruirii auditorilor de siguranta rutiera;
c) proiecte de mica anvergura - proiecte de eliminare a punctelor negre, de amenajare de intersectii, de reamenajare a curbelor periculoase prin modificarea elementelor geometrice, proiecte de semaforizare, proiecte de reglementare a circulatiei prin indicatoare, marcaje rutiere si mijloace de calmare a traficului, proiecte de dirijare, control si monitorizare a traficului, proiecte de reabilitare si/sau de modernizare a strazilor urbane amenajate;
d) punct negru - segment de drum public care, pe anumite tronsoane, prezinta o rata mai mare de accidente rutiere decat rata medie a accidentelor inregistrate pe unitatea de distanta a drumului respectiv, la nivel national sau local, dupa caz, raportat la aceeasi perioada de timp din anii anteriori si la volumul de trafic inregistrat;
e) inspectie de siguranta rutiera - parte integranta a managementului sigurantei rutiere, cu caracter preventiv, prin care se realizeaza, dupa vizionarea drumului auditat, o evaluare sistematica a indeplinirii cerintelor standardelor de siguranta rutiera de catre un drum public, aflat in faza de dare in folosinta sau de exploatare efectiva, precum si evidentierea riscurilor, formulandu-se propuneri de eliminare a acestora;
f) echipa multidisciplinara - echipa formata din cel putin 3 auditori independenti sau asociati, dintre care unul este specializat in constructia si proiectarea drumurilor, unul specializat in ingineria transporturilor rutiere si unul specializat in comportamentul participantilor la trafic;
g) utilizator vulnerabil - categorie de participanti la traficul rutier, care este expusa riscului de accidentare, soldata cu morti si/sau vatamare corporala grava, intr-un grad mai mare decat restul participantilor;
h) drum public - drum deschis circulatiei publice, ale carui elemente constructive sunt cele definite de Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) beneficiarul auditului de siguranta rutiera, denumit in continuare beneficiarul auditului - administratorul drumului public, in cazul realizarii auditului pentru proiectele de reabilitare/modernizare, de inspectie de siguranta rutiera si pentru proiectele de mica anvergura, cu exceptia proiectelor de constructie de drumuri si strazi urbane, sau investitorul, in cazul realizarii auditului pentru proiecte de constructii de drumuri si strazi.
CAPITOLUL II Dobandirea si incetarea calitatii de auditor de siguranta rutiera
Art. 4. - Poate fi auditor de siguranta rutiera persoana fizica daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are capacitate deplina de exercitiu;
b) are studii superioare de lunga durata in unul dintre urmatoarele domenii: constructia si proiectarea drumurilor, ingineria transporturilor rutiere si a constructiei de autovehicule, specialist in comportamentul participantilor la traficul rutier, dovedite cu diplome recunoscute in conditiile legii;
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti