Tratatul de la Lisabona confera Parlamentului puteri legislative in acest domeniu, iar eurodeputatii doresc rediscutarea propunerii. Cristiana Muscardini, vicepresedinta comisiei pentru comert international, ne-a explicat de ce.
Doamna Muscardini, in multe state ale lumii, precum SUA, Canada, China si Japonia, importurile sunt conditionate de indicarea originii produselor. De ce acest lucru nu se intampla si in Uniunea Europeana?
Deoarece Europa nu a reusit sa ajunga la un acord in acest sens in cadrul Consiliului. In 2005, dupa un an de consultari si pregatiri, Comisia a venit cu o propunere de obligativitate a indicarii originii produselor. Parlamentul European a sprijinit acest regulament in mai multe rezolutii, dezbateri in plen si declaratii.
Din pacate, exista unele state care nu sunt convinse de utilitatea acestor reguli, probabil pentru ca au fost influentate de presiunea grupurilor de interese. Dar lipsa acestui regulament produce o paguba serioasa atat consumatorilor europeni, care nu sunt siguri de originea si calitatea produselor pe care le cumpara, cat si industriei, care sufera din cauza dezechilibrului creat de competitia necinstita cu celelalte tari, care au adoptat deja reguli privind indicarea originii. Aceasta lacuna trebuie eliminata daca vrem ca piata sa fie cu adevarat libera .
Dar majoritatea produselor au in momentul de fata etichete cu a��made ina��. Ce va schimba regulamentul?
Astazi, aceasta eticheta nu este obligatorie, si nu poate fi gasita pe toate categoriile de produse . In plus, nefiind obligatorie, nu este supusa controalelor. Exista multe falsuri, manipulari, produse contrafacute. Rezultatul este lipsa transparentei pentru consumator si subminarea industriei UE.
Cu Tratatul de la Lisabona, Parlamentul European si Consiliul vor avea aceeasi putere in domeniul comertului international. Ce veti face pentru a relansa initiativa a��made ina�� pe 1 decembrie?
Aceasta este tema rezolutiei adoptate ieri la Parlamentul European cu majoritate larga (529 pentru, 27 impotriva si 37 de abtineri). Toate grupurile politice de la Parlament sunt de acord sa elimine aceasta lacuna adoptand regulamentul rapid. Cu cat asteptam mai mult, cu atat vor suferi mai mult consumatorii si producatorii. Vom sprijini propunerea Comisiei din 2005 si vom incepe procedura de codecizie cu ministrii UE. Parlamentul European va juca rolul de mediator in gasirea unei solutii satisfacatoare.
Am dori sa adaugam cateva categorii de produse la propunerea Comisiei, optionale, de exemplu suruburile si niturile. In aceasta categorie, standardele de securitate sunt mai inalte in UE decat in restul lumii. De aceea sunt convinsa ca atunci cand se va construi un pod, constructorul va avea posibilitatea sa aleaga tipul de suruburi care ii convine, tinand seama de exemplu de faptul ca cele fabricate in Europa contin de doua ori mai mult nichel decat cele fabricate in India. Dar suntem pregatiti sa negociem in legatura cu includerea sau excluderea unor categorii, tinand seama insa de faptul ca cele mai importante, precum textilele, incaltamintea, bijuteriile si ceramica nu pot fi excluse.
Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta Sursa: MCP avocati
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Nomanzii digitali. Provocari si reglementari juridice in era muncii de la distanta Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...