din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1169 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » CRJ: Comentariu privind investitura in functia de prim-ministru

CRJ: Comentariu privind investitura in functia de prim-ministru

  Publicat: 19 Oct 2009       1336 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Primul numar natural strict mai mare decat jumatate din totalul membrilor in functie ai organului colegial
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
(1) Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament.

Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Persoana care detine functia de ministru intr-un guvern dar nu este titularul nici unui minister
Termen sinonim cu arestarea preventiva,
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Act prin care un organ de jurisdictie se recunoaste competent sa rezolve cererea ce i-a fost adresata
Din punct de vedere lingvistic, constructie, de obicei concisa, care exprima, adesea figurat, o idee si constituie o unitate lexicala.


(2) Candidatul pentru functia de prim-ministru va cere, in termen de 10 zile de la desemnare, votul de incredere al Parlamentului asupra programului si a intregii liste a Guvernului.
(3) Programul si lista Guvernului se dezbat de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna. Parlamentul acorda incredere Guvernului cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor.
In conformitate cu alin.1 al art.103, Presedintele are obligatia de a se consulta, fie cu partidul majoritar, daca exista o astfel de situatie, fie cu partidele parlamentare, in masura in care, in urma alegerilor parlamentare, nu exista o astfel de majoritate.



Aceasta obligatie de consultare deriva din urmatoarele aspecte:
1) Formarea unui guvern, cel putin in regimul constitutional romanesc (asemenea regimurilor parlamentare ori semiprezidentiale din Europa) este in stransa legatura cu alegerile parlamentare si nu are nicio legatura cu alegerile prezidentiale, respectiv cu vointa presedintelui de a avea un anume prim ministru . Acesta este motivul pentru care partidul cu majoritate absoluta este indriduit la detinerea acestei functii si formarea guvernului, conform primei teze a alin.1.
In ceea ce priveste modalitatea de nominalizare a candidatului la functia de prim ministru, in opinia noastra acest lucru trebuie facut de catre partidul care are majoritate absoluta. Cu alte cuvinte Presedintele nu poate nominaliza o persoana nepropusa de catre partidul castigator in alegeri. Se poate discuta asupra faptului ca Presedintele poate refuza sau nu nominalizarea facuta de respectivul partid, dar in niciun caz nu poate propune un candidat in lipsa acordului partidului invingator in alegeri.
Aceasta teza are la baza faptul ca Guvernul este investit prin votul Parlamentului (ca atare este nevoie de sustinere parlamentara) si, totodata, prin faptul ca Guvernul raspunde in fata Parlamentului, acesta din urma
putand retrage increderea acordata cabinetului (art.111-114 din Constitutia Romaniei). Presedintele, in schimb, nu are dreptul de a demite Guvernul.



2) In masura in care, ca urmare a alegerilor parlamentare, nu exista niciun partid care sa aiba majoritatea absoluta, intervine consultarea cu partidele parlamentare. Si in aceasta ipoteza, avansarea numelui unui candidat nu poate fi facuta direct de catre Presedinte din urmatoarele considerente (in plus fata de cele exprimate la punctul 1):
- respectivul candidat trebuie sa aiba sustinerea parlamentara necesara;
- Presedintele nu poate dicta crearea unor aliante parlamentare in jurul candidatului propus de acesta pentru ca acest lucru ar insemna influentarea directa a vietii partidelor politice, lucru nepermis Presedintelui Romaniei, aflat in pozitie de exchidistanta politica;



- Din contra, partidele politice trebuie sa hotarasca singure aliantele electorale si, ca urmare a acestor aliante, sa propuna Presedintelui candidatul la functia de prim ministru, candidat care va avea sustinerea parlamentara necesara; acesta este rolul si sensul consultarii partidelor cu Presedintele, conform regimului constitutional semiprezidential in care ne aflam; ca atare, majoritatea din Parlament nu trebuie sa fie favorabila Presedintelui (asemenea regimului constitutional francez) ci cabinetului care trebuie format;
- Pe cale de consecinta, desemnarea de catre Presedinte a unui candidat la functia de prim ministru fara a se discuta acest lucru cu partidele care formeaza, prin vointa proprie, majoritatea, poate conduce la respingerea respectivei investituri si continuarea unei situatii de provizorat politic.



A se vedea:
I.Vida in a��Puterea executiva si administratia publicaa��, p.74- a��Regula fundamentala careia ii este supusa formarea Guvernului are in vedere faptul ca un Guvern nu poate fi investit si nu poate functiona fara o sustinere parlamentaraa��.
Dana Apostol Tofan in , a��Constitutia Romaniei, Comentarii pe articolea��, p.960- a��Rostul consultarilor deriva din necesitatea de a asigura sprijin parlamentar pentru acordarea votului de incredere noului Guvern. ..... In orice caz, fata de persoana desemnata de Presedinte in urma consultarii parlamentare, trebuie sa se formeze convingerea ca va reusi sa obtina sustinerea si, implicit, votul majoritatii parlamentarilora��.
M. Constantinescu, A. Iorgovan in M. Constantinescu, I. Deleanu, A. Iorgovan, I. Muraru, F. Vasilescu, I. Vida, a��Constitutia Romaniei, comentata si adnotataa��, p.229- a��Procedura de investire are semnificatia formarii Guvernului ca expresie a vointei celor doua autoritati publice alese pe baza votului acordat de corpul electoral, Parlamentul si Presedintele Romaniei, in care insa rolul hotarator il are Parlamentul, formarea si functionarea Guvernului presupunand increderea acestuiaa��.



Georgiana Iorgulescu
Directoare Executiva
Centrul de Resurse Juridice



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...