(2) Candidatul pentru functia de prim-ministru va cere, in termen de 10 zile de la desemnare, votul de incredere al Parlamentului asupra programului si a intregii liste a Guvernului.(3) Programul si lista Guvernului se dezbat de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna. Parlamentul acorda incredere Guvernului cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor.In conformitate cu alin.1 al art.103, Presedintele are obligatia de a se consulta, fie cu partidul majoritar, daca exista o astfel de situatie, fie cu partidele parlamentare, in masura in care, in urma alegerilor parlamentare, nu exista o astfel de majoritate.
Aceasta obligatie de consultare deriva din urmatoarele aspecte:1) Formarea unui guvern, cel putin in regimul constitutional romanesc (asemenea regimurilor parlamentare ori semiprezidentiale din Europa) este in stransa legatura cu alegerile parlamentare si nu are nicio legatura cu alegerile prezidentiale, respectiv cu vointa presedintelui de a avea un anume prim ministru . Acesta este motivul pentru care partidul cu majoritate absoluta este indriduit la detinerea acestei functii si formarea guvernului, conform primei teze a alin.1.In ceea ce priveste modalitatea de nominalizare a candidatului la functia de prim ministru, in opinia noastra acest lucru trebuie facut de catre partidul care are majoritate absoluta. Cu alte cuvinte Presedintele nu poate nominaliza o persoana nepropusa de catre partidul castigator in alegeri. Se poate discuta asupra faptului ca Presedintele poate refuza sau nu nominalizarea facuta de respectivul partid, dar in niciun caz nu poate propune un candidat in lipsa acordului partidului invingator in alegeri.Aceasta teza are la baza faptul ca Guvernul este investit prin votul Parlamentului (ca atare este nevoie de sustinere parlamentara) si, totodata, prin faptul ca Guvernul raspunde in fata Parlamentului, acesta din urmaputand retrage increderea acordata cabinetului (art.111-114 din Constitutia Romaniei). Presedintele, in schimb, nu are dreptul de a demite Guvernul.
2) In masura in care, ca urmare a alegerilor parlamentare, nu exista niciun partid care sa aiba majoritatea absoluta, intervine consultarea cu partidele parlamentare. Si in aceasta ipoteza, avansarea numelui unui candidat nu poate fi facuta direct de catre Presedinte din urmatoarele considerente (in plus fata de cele exprimate la punctul 1):- respectivul candidat trebuie sa aiba sustinerea parlamentara necesara;- Presedintele nu poate dicta crearea unor aliante parlamentare in jurul candidatului propus de acesta pentru ca acest lucru ar insemna influentarea directa a vietii partidelor politice, lucru nepermis Presedintelui Romaniei, aflat in pozitie de exchidistanta politica;
- Din contra, partidele politice trebuie sa hotarasca singure aliantele electorale si, ca urmare a acestor aliante, sa propuna Presedintelui candidatul la functia de prim ministru, candidat care va avea sustinerea parlamentara necesara; acesta este rolul si sensul consultarii partidelor cu Presedintele, conform regimului constitutional semiprezidential in care ne aflam; ca atare, majoritatea din Parlament nu trebuie sa fie favorabila Presedintelui (asemenea regimului constitutional francez) ci cabinetului care trebuie format;- Pe cale de consecinta, desemnarea de catre Presedinte a unui candidat la functia de prim ministru fara a se discuta acest lucru cu partidele care formeaza, prin vointa proprie, majoritatea, poate conduce la respingerea respectivei investituri si continuarea unei situatii de provizorat politic.
A se vedea:I.Vida in a��Puterea executiva si administratia publicaa��, p.74- a��Regula fundamentala careia ii este supusa formarea Guvernului are in vedere faptul ca un Guvern nu poate fi investit si nu poate functiona fara o sustinere parlamentaraa��.Dana Apostol Tofan in , a��Constitutia Romaniei, Comentarii pe articolea��, p.960- a��Rostul consultarilor deriva din necesitatea de a asigura sprijin parlamentar pentru acordarea votului de incredere noului Guvern. ..... In orice caz, fata de persoana desemnata de Presedinte in urma consultarii parlamentare, trebuie sa se formeze convingerea ca va reusi sa obtina sustinerea si, implicit, votul majoritatii parlamentarilora��.M. Constantinescu, A. Iorgovan in M. Constantinescu, I. Deleanu, A. Iorgovan, I. Muraru, F. Vasilescu, I. Vida, a��Constitutia Romaniei, comentata si adnotataa��, p.229- a��Procedura de investire are semnificatia formarii Guvernului ca expresie a vointei celor doua autoritati publice alese pe baza votului acordat de corpul electoral, Parlamentul si Presedintele Romaniei, in care insa rolul hotarator il are Parlamentul, formarea si functionarea Guvernului presupunand increderea acestuiaa��.
Georgiana IorgulescuDirectoare ExecutivaCentrul de Resurse Juridice
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...