din anul 2007, atuul tau de DREPT!
951 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Tratatul de la Lisabona: Reguli mai clare pentru initiativa cetateneasca

Tratatul de la Lisabona: Reguli mai clare pentru initiativa cetateneasca

  Publicat: 07 May 2009       1900 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Tratatul de la Lisabona prevede introducerea unei initiative cetatenesti prin care cel putin 1 milion de cetatenii europeni, dintr-un numar semnificativ de state membre, pot solicita Comisiei Europene sa prezinte propuneri legislative.

Este un sistem de guvernare caracterizat prin participarea cetatenilor la procesul de conducere.Acest regim politic se defineste prin:
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Actiune in justitie prin care o persoana cere instantei de judecata recunoasterea calitatii sale de mostenitor legal testamentar,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Act administrativ emis de autoritatea competenta pentru protectia mediului, care contine concluziile evaluarii adecvate si prin care se stabilesc conditiile de realizare a planului sau proiectului din punctul de vedere al impactului asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, incluse sau care urmeaza sa fie incluse in reteaua ecologica Natura 2000.
Astfel, cetatenii vor participa in mod direct la exercitarea autoritatii suverane a Uniunii Europene, fiind implicati pentru prima data in mod direct in procesul legislativ european.
"Initiativa cetateneasca reprezinta un instrument nou prin care se intareste democratia Uniunii Europene", este de parere raportoarea PE, Sylvia-Yvonne Kaufmann (Grupul Confederal al Stangii Unite Europene, Stanga Verde Nordica, Germania)

Diferentierea initiativei cetatenesti europene de petitia adresata Parlamentului European
In primul rand exista diferenta dintre entitatile carora li se adreseaza. In timp ce petitia se adreseaza Parlamentului European, initiativa cetateneasca se adreseaza Comisiei.

Dreptul european de a adresa petitii exprima capacitatea resortisantilor Uniunii de a se adresa autoritatii supreme a Uniunii Europene, in calitate de persoane afectate direct sau indirect si le deschide posibilitatea de a se adresa, in aceasta calitate, direct Parlamentului European, pentru a-l informa cu privire la o anumita situatie si a putea pretinde modificarea acesteia.

Spre deosebire de aceasta, initiativa cetateneasca le permite pentru prima oara resortisantilor Uniunii sa participe ei insisi in mod direct la exercitarea autoritatii supreme in Uniunea Europeana, deschizandu-le posibilitatea de a solicita Comisiei, precum si Consiliului sau Parlamentului European, sa prezinte o propunere legislativa.

Contrar dreptului de petitie, la fel cu fiecare componenta a autoritatii europene, initiativa cetateneasca este angajata in reprezentarea interesului pentru binele general si in respectarea legislatiei europene. Exact acest ultim element nu reprezinta premisa pentru o petitie .

Stabilirea numarului minim de state
Deputatii europeni propun ca numarul minim de state membre din care trebuie sa provina cetatenii Uniunii care participa la initiativa cetateneasca sa reprezinta un sfert dintre statele membre. Aceasta cerinta este indeplinita numai in cazul in care cel putin 1/500 din populatia fiecaruia dintre statele respective sustine initiativa.

Structurarea procedurii initiativei cetatenesti:

* inregistrarea initiativei
* strangerea declaratiilor de sustinere
* depunerea initiativei
* prezentarea pozitiei Comisiei
* verificarea conformitatii cu tratatele a actului legislativ solicitat


Mai multa transparenta
Organizatorilor unei initiative cetatenesti inregistrate cu succes li se solicita, intr-un termen adecvat, ulterior incheierii procedurii, sa prezinte Comisiei un raport privind finantarea initiativei, care sa includa sursele de finantare (raport de transparenta). Raportul este examinat de catre Comisie si publicat impreuna cu un aviz . De regula, Comisia ar trebui sa inceapa sa examineze continutul unei initiative cetatenesti doar dupa prezentarea intr-o forma corespunzatoare a unui raport de transparenta.

Raportul a fost adoptat cu 380 de voturi pentru, 41 impotriva si 29 abtineri.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Perioada de disponibilitate vs. perioada de repaus in activitatea de transport rutier
Sursa: MCP avocati

Perioada de proba. Incetarea contractului individual de munca dupa modificarea functiei
Sursa: MCP avocati

Salariile compensatorii la concediere. Reglementare, criterii de acordare si restituire
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...

OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...

Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...