22. Printr-un referat din data de 29 martie 2002, secretarul general al prefecturii, bazandu-se pe hotararea mentionata mai sus, dar si pe o cerere a reclamantului din 26 martie 2002, a propus prefectului sa il reintegreze pe reclamant in postul de consilier-expert de gradul I A. Prefectul nu a aprobat aceasta propunere.
23. Ca anexa la observatiile sale, reclamantul a trimis o copie a statului de functii al prefecturii pentru anul 2002. Din acest document, necontestat de Guvern, rezulta ca la data de 1 noiembrie 2002 erau ocupate 10 posturi de consilieri de gradul I A, in timp ce numarul maxim de posturi de acest tip era de 11; de asemenea, erau ocupate doua posturi de inspector de specialitate de gradul III A, in timp ce numarul maxim de posturi de acest tip era de 3.
C. Contestatia la executarea silita a hotararii judecatoresti din data de 5 martie 2001
24. La o data neprecizata, prefectura a formulat o contestatie la executarea hotararii din data de 5 martie 2001, sustinand ca postul de consilier-expert de gradul I A fusese desfiintat in anul 2000 si ca, prin urmare, ea nu putea sa il reintegreze pe reclamant.
25. Prin hotararea din data de 13 decembrie 2001, judecatoria a respins contestatia, apreciind ca aceasta urmarea repunerea in discutie a unei hotarari judecatoresti ramase definitive. Aceasta hotarare a fost confirmata, in urma recursului formulat de prefectura, prin decizia definitiva din data de 19 aprilie 2002 a tribunalului judetean, ale carei prevederi relevante sunt urmatoarele:
"Prin hotararea ce constituie titlu executoriu, s-a hotarat cu autoritate de lucru judecat ca niciun post de consilier-expert de gradul I A, corespunzator pregatirii reclamantului (...), nu a fost desfiintat si ca prefectura a procedat in mod ilegal la concedierea reclamantului (...). Tocmai in baza acestui considerent a fost dispusa reintegrarea reclamantului."
D. Actiunea vizand obligarea prefecturii la plata unei amenzi
26. La o data neprecizata, reclamantul a sesizat judecatoria cu o actiune impotriva prefecturii, pentru a o obliga pe aceasta la plata unei amenzi din cauza ca a refuzat executarea hotararii judecatoresti din data de 5 martie 2001.
27. Prin hotararea din data de 20 mai 2002, judecatoria a admis actiunea si a obligat prefectura la plata unei amenzi in suma de 300.000 ROL pe zi de intarziere pana la reintegrarea reclamantului. Instanta a constatat ca prefectura ii platea periodic reclamantului salariul, insa refuza sa il reintegreze. Aceasta hotarare prevedea urmatoarele in partea sa relevanta:
"Avand in vedere ca obligatia de a face nu poate fi executata decat de catre debitor, instanta apreciaza ca executarea titlului executoriu nu poate fi realizata decat prin recurgerea la o masura de constrangere menita sa condamne pe debitoare sa plateasca statului o amenda (...) stabilita pe zi de intarziere pana la executarea obligatiei de reintegrare.
In vederea stabilirii cuantumului amenzii, instanta a tinut cont de executarea partiala a titlului executoriu, de pasivitatea de care a dat dovada parata, care prefera sa ii plateasca reclamantului lunar o suma de la bugetul de stat, fara ca acesta sa munceasca, in loc sa caute solutii pentru a ii propune un post reclamantului, precum si lunga perioada care s-a scurs de la ramanerea definitiva a sentintei, perioada in care ar fi putut fi facute demersuri in vederea executarii acestei sentinte.
Atitudinea debitoarei aduce prejudicii bugetului de stat, deoarece acesta isi asuma lunar plata unui salariu fara ca beneficiarul sau sa exercite vreo activitate in interesul statului."
28. Ramasa definitiva, aceasta hotarare a fost investita cu formula executorie.
29. Printr-un referat din data de 5 iulie 2002, directorul Directiei pentru controlul legalitatii actelor si contencios administrativ, facand trimitere la hotararea judecatoreasca din data de 20 mai 2002, a propus prefectului sa il reintegreze pe reclamant in postul de consilier-expert de gradul I A. Prefectul nu a aprobat aceasta propunere.
30. La data de 1 august 2002, reclamantul s-a adresat unui executor judecatoresc in vederea executarii silite a acestei noi hotarari judecatoresti. Din dosar nu reiese ce raspuns a fost dat acestei cereri.
E. Anularea hotararii din data de 5 martie 2001
31. La data de 25 iunie 2002, procurorul general al Romaniei a formulat la Curtea Suprema de Justitie (Curtea Suprema) un recurs in anulare impotriva hotararii din 5 martie 2001, considerand ca instantele nu au apreciat corect probele.
32. Printr-o adresa din data de 25 iulie 2002, ca raspuns la un memoriu formulat de reclamant, ministerul l-a informat pe acesta ca reintegrarea sa nu era posibila inainte de analiza recursului in anulare de catre Curtea Suprema.
33. Prin decizia din data de 10 aprilie 2003, Curtea Suprema a admis recursul, a anulat hotararea judecatoreasca mentionata mai sus si a respins contestatia reclamantului.
F. Anularea sentintei din 20 mai 2002
34. La o data neprecizata, procurorul general a formulat, de asemenea, un recurs in anulare impotriva hotararii judecatoresti din data de 20 mai 2002, aratand ca obligatia prefecturii de a il reintegra pe reclamant nu mai exista, din cauza anularii hotararii din 5 martie 2001, si ca, prin urmare, institutia respectiva nu mai putea fi condamnata la plata amenzii.
35. Prin decizia din data de 14 octombrie 2003, Curtea Suprema a admis recursul in anulare, a anulat hotararea contestata si a respins actiunea reclamantului.
G. Procedura vizand obligarea reclamantului la restituirea catre prefectura a sumelor incasate in temeiul hotararii din data de 5 martie 2001
36. La date neprecizate, prefectura a sesizat judecatoria cu doua cereri prin care se urmarea obligarea reclamantului la restituirea sumelor incasate de la prefectura in temeiul hotararii din 5 martie 2001 si, respectiv, la punerea sub sechestru a bunurilor reclamantului.
37. Prin incheierea din data de 26 august 2003, judecatoria a autorizat punerea sub sechestru a bunurilor reclamantului. Aceasta incheiere a fost confirmata prin decizia din data de 10 noiembrie 2003 a tribunalului judetean, care a respins recursul reclamantului.
38. La data de 16 ianuarie 2004, apartamentul reclamantului a fost pus sub sechestru.
39. Prin hotararea din data de 20 septembrie 2006, judecatoria a admis cererea prefecturii si l-a obligat pe reclamant sa ii restituie acesteia suma de 77.698.500 ROL pentru sumele incasate in temeiul hotararii din data de 5 martie 2001. Prin aceeasi hotarare, reclamantul a fost condamnat si la plata catre prefectura a sumei de 5.450.400 ROL cu titlu de cheltuieli de judecata .
In observatiile sale formulate ca raspuns la cele ale Guvernului, reclamantul precizeaza ca recursul sau impotriva hotararii respective a fost respins prin decizia din 24 ianuarie 2007 a tribunalului judetean. Aceasta decizie nu a fost depusa la dosar.
H. Plangerile penale impotriva prefectului si a altor functionari ai prefecturii
40. La date neprecizate, reclamantul a sesizat Parchetul de pe langa judecatorie cu plangeri penale fara a se constitui parte civila impotriva prefectului si a altor functionari ai prefecturii pe care ii acuza ca au comis abuzuri, au produs falsuri si au refuzat sa puna in executare hotararile judecatoresti definitive. Plangerile sale au facut obiectul unor solutii de neincepere a urmaririi penale, din cauza anularii hotararilor judecatoresti pronuntate in favoarea sa.
I. Situatia actuala a reclamantului
41. La data de 29 ianuarie 2007, reclamantul a achitat prefecturii toate sumele prevazute in sentinta din 20 septembrie 2006 (paragraful 39 de mai sus), adica 83.148.900 ROL, lucru pe care aceasta l-a confirmat printr-o adresa din data de 30 ianuarie 2007, trimisa executorului judecatoresc.
42. Printr-o adresa din data de 2 iulie 2007, prefectura a informat Guvernul ca reintegrarea reclamantului nu este posibila deoarece ministerul nu a autorizat infiintarea unui post de consilier-expert de gradul I A, desi institutia respectiva nu dispunea de niciun post vacant.
II. Dreptul intern pertinent
43. Prevederile relevante din Codul de procedura civila sunt urmatoarele:
ARTICOLUL 330
"Procurorul general, din oficiu sau la cererea ministrului justitiei, poate ataca cu recurs in anulare, la Curtea Suprema de Justitie, hotararile judecatoresti irevocabile pentru urmatoarele motive:
1. cand instanta a depasit atributiile puterii judecatoresti;
2. cand prin hotararea atacata s-a produs o incalcare esentiala a legii, ce a determinat o solutionare gresita a cauzei pe fond, ori aceasta hotarare este vadit netemeinica (...)."
ARTICOLUL 3301
"In cazurile prevazute de art. 330 pct. 1 si 2, recursul in anulare se poate declara in termen de 1 an de la data cand hotararea judecatoreasca a ramas irevocabila."
44. Art. 330 si 3301 au fost abrogate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului privind modificarea si completarea Codului de procedura civila nr. 58/2003, intrata in vigoare la data de 27 august 2003.
I N D R E P T
I. Asupra pretinsei incalcari a articolului 6 A� 1 din Conventie
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti