- in privinta oricarui act comunitar propus in domeniile care sunt de competenta sa;
- de autoritatile nationale, in privinta oricarui proiect de reglementare in domeniile care sunt de competenta sa, dar in limitele si in conditiile stabilite de Consiliu, in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 106 alineatul (6).
In domeniile care sunt de competenta sa, BCE poate prezenta avize institutiilor sau organelor comunitare corespunzatoare sau autoritatilor nationale.
(5) SEBC contribuie la buna desfasurare a politicilor promovate de autoritatile competente in ceea ce priveste controlul prudential al institutiilor de credit si stabilitatea sistemului financiar.
(6) Consiliul, hotarand in unanimitate la propunerea Comisiei, dupa consultarea BCE si cu avizul conform al Parlamentului European, poate incredinta BCE misiuni specifice legate de politicile in materie de control prudential al institutiilor de credit si al altor institutii financiare, cu exceptia intreprinderilor de asigurari.
Articolul 105a
(1) BCE este singura imputernicita sa autorizeze emisiunea de bancnote in Comunitate . BCE si bancile centrale nationale pot emite asemenea bilete. Bancnotele emise de BCE si de bancile centrale nationale sunt singurele care circula legal in interiorul Comunitatii.
(2) Statele membre pot emite monede metalice, sub rezerva aprobarii de BCE a volumului emisiunii. Consiliul, hotarand in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 189c si dupa consultarea BCE, poate adopta masuri pentru armonizarea valorilor unitare si a specificatiilor tehnice ale tuturor monedelor metalice destinate circulatiei, in masura in care acest lucru este necesar pentru asigurarea bunei lor circulatii in interiorul Comunitatii.
Articolul 106
(1) SEBC este compus din BCE si din bancile centrale nationale.
(2) BCE are personalitate juridica.
(3) SEBC este condus de organele de decizie ale BCE, care sunt: Consiliul Guvernatorilor si Comitetul Director.
(4) Statutul SEBC este definit intr-un protocol anexat la prezentul tratat.
(5) Articolele 5.1, 5.2, 5.3, 17, 18, 19.1, 22, 23, 24, 26, 32.2, 32.3, 32.4, 32.6, 33. l litera (a) si 36 din Statutul SEBC pot fi modificate de Consiliu, hotarand fie cu majoritate calificata la recomandarea BCE si dupa consultarea Comisiei, fie in unanimitate la propunerea Comisiei si dupa consultarea BCE. In ambele cazuri este necesar avizul conform al Parlamentului European.
(6) Consiliul, hotarand cu majoritate calificata, fie la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European si a BCE, fie la recomandarea BCE si dupa consultarea Parlamentului European si a Comisiei, adopta dispozitiile prevazute la articolele 4, 5.4, 19.2, 20, 28.1, 29.2, 30.4 si 34.3 din Statutul SEBC.
Articolul 107
In exercitarea competentelor si in indeplinirea misiunilor si indatoririlor care le-au fost conferite prin prezentul tratat si prin Statutul SEBC, nici BCE, nici vreo banca centrala nationala si nici vreun membru oarecare al organelor lor de decizie nu poate solicita sau accepta instructiuni din partea institutiilor sau organelor comunitare, a guvernelor statelor membre sau a oricarui alt organism . Institutiile si organele comunitare, precum si guvernele statelor membre se angajeaza sa respecte acest principiu si sa nu incerce sa influenteze membrii organelor de decizie ale BCE sau ale bancilor centrale nationale in indeplinirea misiunii lor.
Articolul 108
Fiecare stat membru asigura, cel mai tarziu la data instituirii SEBC, compatibilitatea legislatiei sale interne, inclusiv a statutului bancii sale centrale nationale, cu prezentul tratat si cu Statutul SEBC.
Articolul 108a
(1) Pentru indeplinirea misiunilor care au fost incredintate SEBC, BCE, in conformitate cu prezentul tratat si cu conditiile stabilite in Statutul SEBC:
- adopta regulamente in masura necesara indeplinirii misiunilor definite la articolul 3.1 prima liniuta, la articolele 19.1, 22 sau 25.2 din Statutul SEBC, precum si in cazurile prevazute de actele Consiliului mentionate la articolul 106 alineatul (6);
- ia deciziile necesare indeplinirii misiunilor incredintate SEBC in conformitate cu prezentul tratat si cu Statutul SEBC;
- emite recomandari si avize.
(2) Regulamentul are aplicabilitate generala. Toate dispozitiile acestuia sunt obligatorii si se aplica direct pe teritoriul tuturor statelor membre.
Recomandarile si avizele nu sunt obligatorii.
Toate dispozitiile deciziei sunt obligatorii pentru destinatarii pe care ii desemneaza.
Articolele 190, 191 si 192 se aplica regulamentelor si deciziilor adoptate de BCE.
BCE poate hotari publicarea deciziilor, recomandarilor si avizelor sale.
(3) In limitele si in conditiile stabilite de Consiliu, in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 106 alineatul (6), BCE este abilitata sa aplice intreprinderilor amenzi si sanctiuni cu titlu cominatoriu in cazul nerespectarii regulamentelor si deciziilor sale.
Articolul 109
(1) Prin derogare de la articolul 228, Consiliul, hotarand in unanimitate la recomandarea BCE sau a Comisiei, dupa consultarea BCE in vederea ajungerii la un consens compatibil cu obiectivul stabilitatii preturilor si dupa consultarea Parlamentului European, in conformitate cu procedura stabilita la alineatul (3) pentru aranjamentele prevazute de acesta, poate incheia acorduri formale privind sistemul ratelor de schimb pentru ECU in raport cu monedele necomunitare. Consiliul, hotarand cu majoritate calificata la recomandarea BCE sau a Comisiei si dupa consultarea BCE in vederea ajungerii la un consens compatibil cu obiectivul stabilitatii preturilor, poate adopta, modifica sau renunta la cursurile centrale ale ECU in sistemul cursurilor de schimb. Presedintele Consiliului informeaza Parlamentul European cu privire la adoptarea, modificarea sau renuntarea la cursurile centrale ale ECU.
(2) In lipsa unui sistem al ratei de schimb in raport cu una sau mai multe monede necomunitare in intelesul alineatului (1), Consiliul, hotarand cu majoritate calificata, fie la recomandarea Comisiei si dupa consultarea BCE, fie la recomandarea BCE, poate formula orientarile generale ale politicii de schimb in raport cu aceste monede. Aceste orientari generale nu aduc atingere obiectivului prinA�cipal al SEBC, si anume mentinerea stabilitatii preturilor.
(3) Prin derogare de la articolul 228, in cazul in care acordurile asupra unor probleme privind regimul monetar sau de schimb trebuie sa faca obiectul negocierilor intre Comunitate si unul sau mai multe state sau organizatii internationale, Consiliul, hotarand cu majoritate calificata la recomandarea Comisiei si dupa consultarea BCE, decide asupra formulelor de negociere si incheiere a acestor acorduri . Aceste formule trebuie sa asigure Comunitatii exprimarea unei pozitii unice. Comisia este asociata pe deplin la negocieri .
Acordurile incheiate in temeiul prezentului alineat sunt obligatorii pentru institutiile Comunitatii, pentru BCE si pentru statele membre.
(4) Sub rezerva alineatului (1), Consiliul, hotarand cu majoritate calificata la propunerea Comisiei si dupa consultarea BCE, decide pozitia ocupata de Comunitate la nivel international in ce priveste chestiunile de interes deosebit pentru uniunea economica si monetara, si, hotarand in unanimitate, decide asupra reprezentarii sale, cu respectarea repartizarii competentelor prevazuta la articolele 103 si 105.
(5) Fara a aduce atingere competentelor si acordurilor comunitare in domeniul uniunii economice si monetare, statele membre pot negocia in cadrul organismelor internationale si pot incheia acorduri internationale.
CAPITOLUL 3
DISPOZITII INSTITUTIONALE
Articolul 109a
(1) Consiliul Guvernatorilor BCE este constituit din membrii Comitetului Director al BCE si din guvernatorii bancilor centrale nationale.
(2) (a) Comitetul Director este constituit din presedinte, un vicepresedinte si alti patru membri .
(b) Presedintele, vicepresedintele si ceilalti membri ai Comitetului Director sunt numiti de comun acord de guvernele statelor membre la nivelul sefilor de stat sau de guvern, la recomandarea Consiliului si dupa consultarea Parlamentului European si a Consiliului Guvernatorilor BCE, dintre persoane a caror autoritate si experienta profesionala in domeniul monetar sau bancar sunt recunoscute.
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti