(1) Este interzisa orice masura care nu se bazeaza pe considerente de ordin prudential si care stabileste un acces privilegiat la institutiile financiare pentru institutiile sau organele comunitare, pentru administratiile centrale, autoritatile regionale sau locale, pentru celelalte autoritati publice sau alte organisme ori intreprinderi publice din statele membre.
(2) Pana la l ianuarie 1994, Consiliul, hotarand in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 189c, stabileste definitiile in vederea aplicarii interdictiei prevazute la alineatul (l).
Articolul 104b
(1) Comunitatea nu raspunde pentru angajamentele administratiilor centrale, ale autoritatilor regionale sau locale, ale celorlalte autoritati publice sau ale altor organisme ori intreprinderi publice ale unui stat membru, si nici nu poate prelua aceste angajamente, fara a aduce atingere garantiilor financiare reciproce pentru realizarea in comun a unui proiect specific. Un stat membru nu raspunde pentru angajamentele administratiilor centrale, ale autoritatilor regionale sau locale, ale celorlalte autoritati publice sau ale altor organisme ori intreprinderi publice ale unui alt stat membru, si nici nu poate prelua aceste angajamente, fara a aduce atingere garantiilor financiare reciproce pentru realizarea in comun a unui anumit proiect.
(2) Consiliul, hotarand in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 189c, poate preciza, daca este cazul, definitiile pentru aplicarea interdictiilor prevazute la articolul 104 si de prezentul articol .
Articolul 104c
(1) Statele membre evita deficitele publice excesive.
(2) Pentru a identifica erorile evidente, Comisia supravegheaza evolutia situatiei bugetare si nivelul datoriei publice in statele membre. Comisia examineaza in special daca a fost respectata disciplina bugetara, intemeindu-se in acest sens pe urmatoarele doua criterii:
(a) In cazul in care raportul dintre deficitul public planificat sau realizat si produsul intern brut depaseste o valoare de referinta, cu exceptia situatiei in care:
- raportul a fost diminuat in mod considerabil si constant si atinge un nivel apropiat de valoarea de referinta;
- depasirea valorii de referinta a fost doar exceptionala si temporara si respectivul raport ramane apropiat de valoarea de referinta;
(b) in cazul in care raportul dintre datoria publica si produsul intern brut depaseste o valoare de referinta, cu exceptia situatiei in care acest raport scade suficient si se apropie de valoarea de referinta intr-un ritm satisfacator.
Valorile de referinta sunt precizate in Protocolul privind procedura aplicabila in cazul deficitelor excesive, care este anexat la prezentul tratat.
(3) In cazul in care un stat membru nu satisface exigentele acestor criterii sau ale unuia dintre ele, Comisia elaboreaza un raport . Raportul Comisiei examineaza in egala masura daca deficitul public depaseste cheltuielile publice de investitii si tine seama de toti ceilalti factori incidenti, inclusiv de pozitia economica si bugetara pe termen mediu a statului membru.
Comisia poate de asemenea sa elaboreze un raport in cazul in care, desi exigentele care decurg din aceste criterii au fost respectate, apreciaza ca exista riscul unui deficit excesiv intr-un stat membru.
(4) Comitetul mentionat la articolul 109c avizeaza raportul Comisiei.
(5) In cazul in care Comisia considera ca exista un deficit excesiv intr-un stat membru sau ca exista riscul de a se produce un astfel de deficit, transmite un aviz Consiliului.
(6) Consiliul, hotarand cu majoritate calificata la recomandarea Comisiei si tinand seama de eventualele observatii ale statului membru vizat, decide, dupa o evaluare globala, daca exista sau nu un deficit excesiv.
(7) In cazul in care, in conformitate cu alineatul (6), decide ca exista un deficit excesiv, Consiliul adreseaza recomandari statului membru respectiv pentru ca acesta sa puna capat situatiei intr-un anumit termen. Sub rezerva dispozitiilor alineatului (8), aceste recomandari nu sunt facute publice.
(8) In cazul in care constata ca nici o actiune urmata de efecte nu a fost intreprinsa in termenul dat, ca raspuns la recomandarile sale, Consiliul poate face publice aceste recomandari.
(9) In cazul in care un stat membru persista in a nu da curs recomandarilor Consiliului, acesta poate hotari sa someze statul membru sa ia, intr-un termen stabilit, masuri de reducere a deficitului, reducere considerata necesara pentru remedierea situatiei.
Intr-un asemenea caz, Consiliul poate cere statului membru respectiv sa prezinte rapoarte dupa un calendar precis, pentru a putea examina eforturile de ajustare acceptate de acest stat membru.
(10) Dreptul la actiune prevazut la articolele 169 si 170 nu poate fi exercitat in cadrul alineatelor (1) - (9) ale prezentului articol .
(11) Atat timp cat un stat membru nu se conformeaza unei decizii luate in temeiul alineatului (9), Consiliul poate decide sa aplice sau, daca este cazul, sa intensifice una sau mai multe dintre urmatoarele masuri:
- sa solicite statului membru in cauza ca, inainte de a emite obligatiuni si titluri, sa publice informatii suplimentare care urmeaza sa fie precizate de Consiliu;
- sa invite Banca Europeana de Investitii sa-si revizuiasca politica de imprumuturi fata de statul membru respectiv;
- sa solicite statului membru respectiv sa constituie, pe langa Comunitate, un depozit fara dobanda, de un nivel corespunzator, pana cand, din punctul de vedere al Consiliului, deficitul excesiv va fi corectat;
- sa aplice amenzi intr-un cuantum corespunzator.
Presedintele Consiliului informeaza Parlamentul European cu privire la deciziile luate.
(12) Consiliul abroga, in tot sau in parte, deciziile sale mentionate la alineatele (6) - (9) si (11) in masura in care, din punctul de vedere al Consiliului, deficitul excesiv in statul membru respectiv a fost corectat. In cazul in care, anterior, Consiliul a facut publice recomandarile sale, acesta declara public, din momentul abrogarii deciziei mentionate la alineatul (8), ca in acel stat membru nu mai exista deficit excesiv.
(13) In cazul in care adopta deciziile mentionate la alineatele (7) - (9), (11) si (12), Consiliul hotaraste, la recomandarea Comisiei, cu o majoritate de doua treimi din voturile membrilor sai, ponderate in conformitate cu articolul 148 alineatul (2), voturile reprezentantului statului membru respectiv nefiind luate in considerare.
(14) Dispozitiile complementare privind aplicarea procedurii descrise in prezentul articol sunt cuprinse in Protocolul privind procedura aplicabila in cazul deficitelor excesive, anexat la prezentul tratat.
Consiliul, hotarand in unanimitate la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European si a BCE, adopta dispozitiile corespunzatoare care vor inlocui protocolul respectiv.
Sub rezerva celorlalte dispozitii ale prezentului alineat, Consiliul, hotarand cu majoritate calificata la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European, stabileste, pana la l ianuarie 1994, normele si definitiile pentru aplicarea dispozitiilor protocolului respectiv.
CAPITOLUL 2
POLITICA MONETARA
Articolul 105
(1) Obiectivul principal al SEBC este mentinerea stabilitatii preturilor. Fara a aduce atingere obiectivului care vizeaza stabilitatea preturilor, SEBC sustine politicile economice generale din Comunitate pentru a contribui la realizarea obiectivelor Comunitatii, asa cum sunt ele definite la articolul 2. SEBC actioneaza in conformitate cu principiul unei economii de piata deschise in care concurenta este libera, favorizand alocarea eficienta a resurselor si respectand principiile stabilite la articolul 3a.
(2) Sarcinile fundamentale ale SEBC constau in:
- definirea si aplicarea politicii monetare a Comunitatii;
- desfasurarea operatiunilor de schimb in conformitate cu articolul 109;
- detinerea si administrarea rezervelor valutare oficiale ale statelor membre ;
- promovarea bunei functionari a sistemelor de plati.
(3) A treia liniuta a alineatului (2) se aplica fara a aduce atingere detinerii si administrarii fondurilor de rulment in valuta de catre guvernele statelor membre.
(4) BCE este consultata:
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti