Capitalul BCE
28.1. Capitalul BCE, care devine operational de la infiintarea acesteia, se ridica la 5 miliarde ECU. Capitalul poate fi majorat, daca este cazul, prin decizia Consiliului Guvernatorilor hotarand cu majoritatea calificata mentionata la articolul 10.3., in limitele si conditiile stabilite de Consiliu in conformitate cu procedura mentionata la articolul 42.
28.2. Bancile centrale nationale sunt singurele autorizate sa subscrie si sa detina capital la BCE. Subscrierea capitalului se realizeaza potrivit grilei de repartitie stabilite in conformitate cu articolul 29.
28.3. Consiliul Guvernatorilor, hotarand cu majoritatea calificata mentionata la articolul 10.3., stabileste cuantumul exigibil si modalitatile de varsare a capitalului.
28.4. Sub rezerva articolului 28.5., partile bancilor centrale nationale din capitalul subscris la BCE nu pot fi cedate, gajate sau puse sub sechestru.
28.5. In cazul in care grila de repartitie mentionata la articolul 29 este modificata, bancile centrale nationale transfera intre ele partile din capital corespunzatoare, astfel incat repartitia acestor parti sa corespunda noii grile. Consiliul Guvernatorilor stabileste modalitatile acestor transferuri.
Articolul 29
Grila de repartitie pentru subscrierea capitalului
29.1. Grila de repartitie pentru subscrierea la capitalul BCE se stabileste o data cu infiintarea SEBC si a BCE in conformitate cu procedura mentionata la articolul 109l alineatul (1) din tratat. In aceasta grila, fiecarei banci centrale nationale i se atribuie o pondere care este egala cu suma a:
- 50 % din cota pe care statul membru respectiv o detine in cadrul populatiei Comunitatii in penultimul an dinaintea infiintarii SEBC ;
- 50 % din cota pe care statul membru respectiv o detine din produsul intern brut al Comunitatii la preturile pietei, asa cum a fost constatata in perioada celor cinci ani care au precedat penultimul an dinaintea infiintarii SEBC;
Procentajele se rotunjesc la cel mai apropiat multiplu de 0,05 procente.
29.2. Datele statistice necesare aplicarii prezentului articol se stabilesc de Comisie dupa regulile adoptate de Consiliu, in conformitate cu procedura mentionata la articolul 42.
29.3. Ponderile atribuite bancilor centrale nationale se adapteaza la fiecare cinci ani dupa infiintarea SEBC, prin analogie cu dispozitiile articolului 29.1. Grila adaptata produce efecte din prima zi a anului urmator.
29.4. Consiliul Guvernatorilor ia toate celelalte masuri necesare pentru aplicarea prezentului articol .
Articolul 30
Transferul activelor valutare la BCE
30.1. Fara a aduce atingere dispozitiilor articolului 28, bancile centrale nationale pun la dispozitia BCE active valutare, altele decat monedele statelor membre, ECU, pozitii de rezerva la FMI si DST (drepturi speciale de tragere), pana la echivalentul valorii de 50 de miliarde ECU. Consiliul Guvernatorilor decide asupra partii care poate fi solicitata de BCE dupa constituirea acesteia, precum si asupra sumelor solicitate ulterior. BCE este pe deplin indreptatita sa detina si sa administreze activele care i-au fost transferate si sa le utilizeze in scopurile prevazute de prezentul statut .
30.2. Contributia fiecarei banci centrale nationale se stabileste proportional cu partea sa din capitalul subscris la BCE.
30.3. Fiecare banca centrala nationala primeste de la BCE o creanta echivalenta cu contributia sa. Consiliul Guvernatorilor stabileste categoria de unitati si remunerarea acestor creante .
30.4. BCE poate solicita active suplimentare, in conformitate cu articolul 30.2., dincolo de limita stabilita de articolul 30.1., in limitele si potrivit conditiilor stabilite de Consiliu in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 42.
30.5. BCE poate detine si administra pozitii de rezerva la FMI, precum si DST, precum si sa accepte punerea in comun a acestor active .
30.6. Consiliul Guvernatorilor ia toate celelalte masuri necesare pentru aplicarea prezentului articol .
Articolul 31
Active valutare detinute de bancile centrale nationale
31.1. Bancile centrale nationale sunt autorizate sa efectueze operatiunile legate de indeplinirea obligatiilor lor fata de organizatiile internationale in conformitate cu articolul 23.
31.2. Toate celelalte operatiuni cu activele valutare care raman la bancile centrale nationale dupa transferurile mentionate la articolul 30 si tranzactiile efectuate de statele membre cu fondurile lor de rulment in valuta, dincolo de o anumita limita care ramane de stabilit in cadrul articolului 31.3., se supun autorizarii BCE, pentru a asigura coerenta cu politica ratei de schimb si politica monetara a Comunitatii.
31.3. Consiliul Guvernatorilor stabileste orientari cu scopul de a facilita aceste operatiuni .
Articolul 32
Repartizarea veniturilor monetare ale bancilor centrale nationale
32.1. Venitul obtinut de bancile centrale nationale in indeplinirea misiunilor de politica monetara ale SEBC, denumit in continuare "venit monetar", este repartizat la sfarsitul fiecarui exercitiu financiar in conformitate cu prezentul articol .
32.2. Sub rezerva articolului 32.3., nivelul venitului monetar al fiecarei banci centrale nationale este egal cu venitul anual pe care aceasta il obtine din activele detinute in contrapartida cu masa monetara aflata in circulatie si din depozitele constituite de institutiile de credit . Aceste active sunt identificate de bancile centrale nationale in conformitate cu orientarile generale stabilite de Consiliul Guvernatorilor.
32.3. In cazul in care, dupa inceperea celei de-a treia etape, Consiliul Guvernatorilor considera ca structurile bilantului bancilor centrale nationale nu permit aplicarea articolului 32.2, acesta poate decide, cu majoritate calificata, ca venitul monetar trebuie sa fie calculat, prin derogare de la articolul 32.2., dupa o alta metoda in cursul unei perioade de cel mult cinci ani.
32.4. Din cuantumul venitului monetar al fiecarei banci centrale nationale se scad toate cheltuielile cu dobanzile platite de aceasta banca centrala pentru depozitele constituite de institutiile de credit in conformitate cu articolul 19.
Consiliul Guvernatorilor poate decide sa ramburseze bancilor centrale nationale cheltuielile efectuate cu ocazia emisiunilor de moneda sau, in cazul unor situatii exceptionale, pentru pierderile speciale aferente operatiunilor de politica monetara realizate in contul SEBC. Rambursarea ia forma pe care Consiliul Guvernatorilor o considera corespunzatoare; aceste sume vor putea fi compensate cu venitul monetar al bancilor centrale nationale.
32.5. Suma veniturilor monetare ale bancilor centrale nationale este repartizata intre ele proportional cu partile varsate la capitalul BCE, sub rezerva oricarei alte decizii luate de Consiliul Guvernatorilor in conformitate cu articolul 33.2.
32.6. Compensarea si decontarea soldurilor care provin din repartitia venitului monetar se efectueaza de BCE in conformitate cu orientarile stabilite de Consiliul Guvernatorilor.
32.7. Consiliul Guvernatorilor adopta toate celelalte masuri necesare pentru aplicarea prezentului articol .
Articolul 33
Repartizarea profiturilor si pierderilor nete ale BCE
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti