din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1372 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » EuroLegislatie » Tratatul privind Uniunea Europeana (1992)

Tratatul privind Uniunea Europeana (1992)

  Publicat: 19 Mar 2009       69864 citiri        Secţiunea: EuroLegislatie  


Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Tratatul privind Uniunea Europeana (1992)

Jurnalul Oficial C 191 din 29 iulie 1992

Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Parte din pasivul unei companii care reprezinta datoriile (pe teren scurt, mediu si lung), adica sumele a caror rambursare o vor cere creditorii.
In materie civila, Codul de procedura civila prevede, alaturi de poprirea asiguratoare, inca doua masuri asiguratorii, si anume: sechestrul asigurator si sechestrul judiciar.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Asemanare intre doua sau mai multe notiuni, situatii, fenomene etc.
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Totalitatea atributelor si calitatilor prin care o presoana este individualizata in societate si familie, din punct de vedere al normelor de drept; stare juridica a persoanei.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Valori de incasat din vanzari pe credit, de bunuri rezultate din exploatare (produse, lucrari, servicii). Sunt generate de ciclul de exploatare al intreprinderii
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
(Near money) (1) Instrumente financiare echivalente cu numerarul sau alte active care pot fi convertite cu usurinta in numerar fara a inregistra nici o pierdere, cum ar fi instrumentele financiare de credit guvernamentale si titlurile de participare la fondurile de piata monetara.
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.
Sunt subiectele derivate ale dreptului international, titulare de drepturi si obligatii in conformitate cu normele internationale, instituite de state prin acorduri incheiate intre ele.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Politica monetara este reglementata de Articolele 105?111 (fostele Articole 105-109)din Tratatul de constituire a Comunitatii Europene. Este fundamentala pentru uniunea economica si monetara (UEM).
Categorie de operatiuni intalnita in clasa 1 de conturi si care se refera la operatiunile de casa, operatiunile care se realizeaza in relatie cu BNR;
Politica monetara este reglementata de Articolele 105?111 (fostele Articole 105-109)din Tratatul de constituire a Comunitatii Europene. Este fundamentala pentru uniunea economica si monetara (UEM).
Durata pentru care se aproba si se fac previziuni financiare si in care se executa incasarile si platile privind un plan financiar (bugetar).
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.
Reprezinta suma activelor care pot fi utilizate pe teritoriul unei tari pentru cumpararea de bunuri si servicii si pentru achitarea datoriilor,
Modalitate de plata des utilizata in decontarea platilor interne si internationale, intrucat ofera suficiente garantii, atat vanzatorului cat si cumparatorului:
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Politica monetara este reglementata de Articolele 105?111 (fostele Articole 105-109)din Tratatul de constituire a Comunitatii Europene. Este fundamentala pentru uniunea economica si monetara (UEM).
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.

Capitalul BCE

28.1. Capitalul BCE, care devine operational de la infiintarea acesteia, se ridica la 5 miliarde ECU. Capitalul poate fi majorat, daca este cazul, prin decizia Consiliului Guvernatorilor hotarand cu majoritatea calificata mentionata la articolul 10.3., in limitele si conditiile stabilite de Consiliu in conformitate cu procedura mentionata la articolul 42.

28.2. Bancile centrale nationale sunt singurele autorizate sa subscrie si sa detina capital la BCE. Subscrierea capitalului se realizeaza potrivit grilei de repartitie stabilite in conformitate cu articolul 29.

28.3. Consiliul Guvernatorilor, hotarand cu majoritatea calificata mentionata la articolul 10.3., stabileste cuantumul exigibil si modalitatile de varsare a capitalului.

28.4. Sub rezerva articolului 28.5., partile bancilor centrale nationale din capitalul subscris la BCE nu pot fi cedate, gajate sau puse sub sechestru.

28.5. In cazul in care grila de repartitie mentionata la articolul 29 este modificata, bancile centrale nationale transfera intre ele partile din capital corespunzatoare, astfel incat repartitia acestor parti sa corespunda noii grile. Consiliul Guvernatorilor stabileste modalitatile acestor transferuri.

Articolul 29

Grila de repartitie pentru subscrierea capitalului

29.1. Grila de repartitie pentru subscrierea la capitalul BCE se stabileste o data cu infiintarea SEBC si a BCE in conformitate cu procedura mentionata la articolul 109l alineatul (1) din tratat. In aceasta grila, fiecarei banci centrale nationale i se atribuie o pondere care este egala cu suma a:

- 50 % din cota pe care statul membru respectiv o detine in cadrul populatiei Comunitatii in penultimul an dinaintea infiintarii SEBC ;

- 50 % din cota pe care statul membru respectiv o detine din produsul intern brut al Comunitatii la preturile pietei, asa cum a fost constatata in perioada celor cinci ani care au precedat penultimul an dinaintea infiintarii SEBC;

Procentajele se rotunjesc la cel mai apropiat multiplu de 0,05 procente.

29.2. Datele statistice necesare aplicarii prezentului articol se stabilesc de Comisie dupa regulile adoptate de Consiliu, in conformitate cu procedura mentionata la articolul 42.

29.3. Ponderile atribuite bancilor centrale nationale se adapteaza la fiecare cinci ani dupa infiintarea SEBC, prin analogie cu dispozitiile articolului 29.1. Grila adaptata produce efecte din prima zi a anului urmator.

29.4. Consiliul Guvernatorilor ia toate celelalte masuri necesare pentru aplicarea prezentului articol .

Articolul 30

Transferul activelor valutare la BCE

30.1. Fara a aduce atingere dispozitiilor articolului 28, bancile centrale nationale pun la dispozitia BCE active valutare, altele decat monedele statelor membre, ECU, pozitii de rezerva la FMI si DST (drepturi speciale de tragere), pana la echivalentul valorii de 50 de miliarde ECU. Consiliul Guvernatorilor decide asupra partii care poate fi solicitata de BCE dupa constituirea acesteia, precum si asupra sumelor solicitate ulterior. BCE este pe deplin indreptatita sa detina si sa administreze activele care i-au fost transferate si sa le utilizeze in scopurile prevazute de prezentul statut .

30.2. Contributia fiecarei banci centrale nationale se stabileste proportional cu partea sa din capitalul subscris la BCE.

30.3. Fiecare banca centrala nationala primeste de la BCE o creanta echivalenta cu contributia sa. Consiliul Guvernatorilor stabileste categoria de unitati si remunerarea acestor creante .

30.4. BCE poate solicita active suplimentare, in conformitate cu articolul 30.2., dincolo de limita stabilita de articolul 30.1., in limitele si potrivit conditiilor stabilite de Consiliu in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 42.

30.5. BCE poate detine si administra pozitii de rezerva la FMI, precum si DST, precum si sa accepte punerea in comun a acestor active .

30.6. Consiliul Guvernatorilor ia toate celelalte masuri necesare pentru aplicarea prezentului articol .

Articolul 31

Active valutare detinute de bancile centrale nationale

31.1. Bancile centrale nationale sunt autorizate sa efectueze operatiunile legate de indeplinirea obligatiilor lor fata de organizatiile internationale in conformitate cu articolul 23.

31.2. Toate celelalte operatiuni cu activele valutare care raman la bancile centrale nationale dupa transferurile mentionate la articolul 30 si tranzactiile efectuate de statele membre cu fondurile lor de rulment in valuta, dincolo de o anumita limita care ramane de stabilit in cadrul articolului 31.3., se supun autorizarii BCE, pentru a asigura coerenta cu politica ratei de schimb si politica monetara a Comunitatii.

31.3. Consiliul Guvernatorilor stabileste orientari cu scopul de a facilita aceste operatiuni .

Articolul 32

Repartizarea veniturilor monetare ale bancilor centrale nationale

32.1. Venitul obtinut de bancile centrale nationale in indeplinirea misiunilor de politica monetara ale SEBC, denumit in continuare "venit monetar", este repartizat la sfarsitul fiecarui exercitiu financiar in conformitate cu prezentul articol .

32.2. Sub rezerva articolului 32.3., nivelul venitului monetar al fiecarei banci centrale nationale este egal cu venitul anual pe care aceasta il obtine din activele detinute in contrapartida cu masa monetara aflata in circulatie si din depozitele constituite de institutiile de credit . Aceste active sunt identificate de bancile centrale nationale in conformitate cu orientarile generale stabilite de Consiliul Guvernatorilor.

32.3. In cazul in care, dupa inceperea celei de-a treia etape, Consiliul Guvernatorilor considera ca structurile bilantului bancilor centrale nationale nu permit aplicarea articolului 32.2, acesta poate decide, cu majoritate calificata, ca venitul monetar trebuie sa fie calculat, prin derogare de la articolul 32.2., dupa o alta metoda in cursul unei perioade de cel mult cinci ani.

32.4. Din cuantumul venitului monetar al fiecarei banci centrale nationale se scad toate cheltuielile cu dobanzile platite de aceasta banca centrala pentru depozitele constituite de institutiile de credit in conformitate cu articolul 19.

Consiliul Guvernatorilor poate decide sa ramburseze bancilor centrale nationale cheltuielile efectuate cu ocazia emisiunilor de moneda sau, in cazul unor situatii exceptionale, pentru pierderile speciale aferente operatiunilor de politica monetara realizate in contul SEBC. Rambursarea ia forma pe care Consiliul Guvernatorilor o considera corespunzatoare; aceste sume vor putea fi compensate cu venitul monetar al bancilor centrale nationale.

32.5. Suma veniturilor monetare ale bancilor centrale nationale este repartizata intre ele proportional cu partile varsate la capitalul BCE, sub rezerva oricarei alte decizii luate de Consiliul Guvernatorilor in conformitate cu articolul 33.2.

32.6. Compensarea si decontarea soldurilor care provin din repartitia venitului monetar se efectueaza de BCE in conformitate cu orientarile stabilite de Consiliul Guvernatorilor.

32.7. Consiliul Guvernatorilor adopta toate celelalte masuri necesare pentru aplicarea prezentului articol .

Articolul 33

Repartizarea profiturilor si pierderilor nete ale BCE





Afişează Tratatul privind Uniunea Europeana (1992) pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice