14.2. Statutul bancilor centrale nationale prevede in special ca durata mandatului de guvernator al unei banci centrale nationale nu este mai mica de cinci ani.
Un guvernator poate fi destituit din functie numai in cazul in care nu mai indeplineste conditiile necesare exercitarii functiilor sale sau in care a comis o greseala grava. O actiune impotriva deciziei luate in aceasta privinta poate fi introdusa la Curtea de Justitie de guvernatorul respectiv sau de Consiliul Guvernatorilor, pe motive de incalcarea tratatului sau a oricarei norme de drept privind aplicarea acestuia. Aceste actiuni trebuie formulate intr-un termen de doua luni, dupa caz, fie de la publicarea actului, fie de la notificarea sa reclamantului fie, in lipsa acesteia, din ziua in care reclamantul a luat cunostinta de act.
14.3. Bancile centrale nationale fac parte integranta din SEBC si actioneaza in conformitate cu orientarile si instructiunile BCE. Consiliul Guvernatorilor ia masurile necesare pentru a asigura respectarea orientarilor si instructiunilor BCE, si solicita sa-i fie furnizate toate informatiile necesare.
14.4. Bancile centrale nationale pot indeplini si alte functii in afara celor mentionate de prezentul statut, in afara de cazul in care Consiliul Guvernatorilor decide, cu o majoritate de doua treimi din voturile exprimate, ca aceste functii interfereaza cu obiectivele si sarcinile SEBC. Aceste functii pe care bancile centrale nationale le exercita pe propria raspundere si pe propriul risc nu sunt considerate ca facand parte din functiile SEBC.
Articolul 15
Obligatia de raportare
15.1. BCE intocmeste si publica rapoarte asupra activitatii SEBC cel putin o data pe trimestru.
15.2. O situatie financiara consolidata a SEBC se publica in fiecare saptamana.
15.3. In conformitate cu articolul 109b alineatul (3) din tratat, BCE prezinta Parlamentului European, Consiliului si Comisiei, precum si Consiliului European un raport anual privind activitatile SEBC si politica monetara din anul precedent si din anul in curs.
15.4. Rapoartele si situatiile mentionate de prezentul articol se pun la dispozitia persoanelor interesate in mod gratuit.
Articolul 16
Bancnote
In conformitate cu articolul 105a alineatul (1) din tratat, Consiliul Guvernatorilor este singurul imputernicit sa autorizeze emisiunea de bancnote in cadrul Comunitatii. BCE si bancile centrale nationale pot emite asemenea bancnote. Bancnotele emise de BCE si de bancile centrale nationale sunt singurele care au curs legal in interiorul Comunitatii.
BCE respecta, pe cat posibil, practicile existente in ceea ce priveste emisiunea si aspectul bancnotelor.
Capitolul IV
Functii monetare si operatiuni ale SEBC
Articolul 17
Conturi la BCE si la bancile centrale nationale
Pentru a-si efectua operatiunile, BCE si bancile centrale nationale pot deschide conturi la institutiile de credit, organismele publice si la alti participanti la piata si pot accepta active drept garantie, inclusiv titluri in cont curent.
Articolul 18
Operatiuni de open market si de credit
18.1. Pentru a atinge obiectivele SEBC si a-si indeplini misiunile, BCE si bancile centrale nationale pot:
- sa intervina pe pietele de capital, fie prin cumparare si vanzare ferma (la vedere si la termen) sau contracte la termen la curs fix, fie luand sau dand cu imprumut creante si titluri negociabile exprimate in monede comunitare sau necomunitare, precum si metale pretioase;
- sa efectueze operatiuni de creditare impreuna cu institutii de credit si cu alti participanti la piata, pe baza unei garantii corespunzatoare pentru imprumuturi .
18.2. BCE stabileste principiile generale ale operatiunilor de open market si de credit efectuate de ea insasi sau de bancile centrale nationale, inclusiv cele privind comunicarea conditiilor in care acestea sunt dispuse sa practice aceste operatiuni .
Articolul 19
Rezerve obligatorii
19.1. Sub rezerva articolului 2, BCE este imputernicita sa impuna institutiilor de credit stabilite in statele membre constituirea de rezerve obligatorii la BCE si la bancile centrale nationale, in conformitate cu obiectivele din domeniul politicii monetare. Metodele de calcul si stabilirea sumei necesare pot fi stabilite de Consiliul Guvernatorilor. Orice incalcare constatata in aceasta privinta da BCE dreptul sa perceapa dobanzi penalizatoare sau sa impuna alte sanctiuni cu efect asemanator.
19.2. In vederea aplicarii prezentului articol, Consiliul defineste, in conformitate cu procedura mentionata la articolul 42, baza de calcul a rezervelor minime obligatorii si raportul maxim autorizat intre aceste rezerve si baza lor de calcul, precum si sanctiunile corespunzatoare in caz de nerespectare.
Articolul 20
Alte instrumente de control monetar
Consiliul Guvernatorilor poate hotari, cu majoritate de doua treimi din voturile exprimate, sa recurga la alte metode operationale de control monetar pe care le va considera oportune, sub rezerva articolului 2.
In cazul in care aceste metode implica obligatii pentru terti, Consiliul stabileste intinderea lor, in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 42.
Articolul 21
Operatiuni cu organismele publice
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti