(1) Statele membre se informeaza reciproc si se pun de acord in cadrul Consiliului asupra tuturor problemelor de politica externa si de securitate care prezinta un interes general, pentru a asigura ca influenta lor combinata se exercita in modul cel mai eficient, prin convergenta actiunilor lor.
(2) De fiecare data cand considera necesar, Consiliul stabileste o pozitie comuna .
Statele membre vegheaza la conformitatea politicilor lor nationale cu pozitiile comune.
(3) Statele membre isi coordoneaza actiunile in cadrul organizatiilor internationale si cu ocazia conferintelor internationale. Ele sustin pozitii comune in cadrul acestor foruri.
In cadrul organizatiilor internationale si cu ocazia conferintelor internationale la care nu participa toate statele membre, statele participante sustin pozitiile comune.
Articolul J.3
Procedura de adoptare a unei actiuni comune in domeniile care tin de politica externa si de securitate este urmatoarea:
(1) Consiliul hotaraste, pe baza orientarilor generale ale Consiliului European, ca o chestiune va face obiectul unei actiuni comune. In cazul in care Consiliul stabileste principul unei actiuni comune, acesta defineste domeniul de aplicare, obiectivele generale si particulare pe care Uniunea si le stabileste in aceasta actiune, precum si mijloacele, procedurile, conditiile si, in cazul in care este necesar, durata, care sunt necesare punerii ei in aplicare.
(2) La adoptarea actiunii comune si in orice stadiu al desfasurarii sale, Consiliul stabileste problemele pentru care deciziile trebuie luate cu majoritate calificata.
Pentru hotararile Consiliului care necesita majoritatea calificata in conformitate cu primul paragraf, voturile membrilor sunt ponderate in conformitate cu articolul 148 alineatul (2) din tratatul de instituire a Comunitatii Europene si hotararile se adopta in cazul in care intrunesc cel putin cincizeci si patru de voturi exprimand votul favorabil a cel putin opt membri;
(3) In cazul in care se produce o modificare a imprejurarilor care are un impact evident asupra unei chestiuni care face obiectul unei actiuni comune, Consiliul procedeaza la revizuirea principiilor si obiectivelor acestei actiuni si adopta deciziile necesare. Atat timp cat Consiliul nu a hotarat, actiunea comuna este mentinuta;
(4) Actiunile comune angajeaza statele membre in luarile lor de pozitie si in conducerea actiunii lor;
(5) Orice luare de pozitie sau orice actiune preconizata de un stat membru ca aplicare a unei actiuni comune face obiectul unei informari intr-un termen care sa permita, daca este necesar, o concertare prealabila in cadrul Consiliului. Obligatia de informare prealabila nu se aplica masurilor care constituie o simpla transpunere pe plan intern a deciziilor Consiliului;
(6) In caz de necesitate imperioasa ca urmare a evolutiei situatiei si in lipsa unei decizii a Consiliului, statele membre pot lua de urgenta masurile care se impun, tinand seama de obiectivele generale ale actiunii comune. Statul membru care ia astfel de masuri informeaza imediat Consiliul despre aceasta;
(7) In cazul unor dificultati majore legate de aplicarea unei actiuni comune, un stat membru sesizeaza Consiliul, care delibereaza si cauta solutiile cele mai potrivite. Aceste solutii nu pot fi in contradictie cu obiectivele actiunii si nici nu pot dauna eficacitatii acestuia.
Articolul J.4
(1) Politica externa si de securitate comuna include totalitatea chestiunilor privind securitatea Uniunii Europene, inclusiv stabilirea in perspectiva a unei politici de aparare comune, care ar putea conduce, la momentul potrivit, la o aparare comuna.
(2) Uniunea cere Uniunii Europei Occidentale (UEO), care face parte integranta din dezvoltarea Uniunii Europene, sa elaboreze si sa puna in practica deciziile si actiunile Uniunii care au implicatii in domeniul apararii. Consiliul, in acord cu institutiile UEO, adopta masurile practice necesare in acest scop.
(3) Chestiunile care au implicatii in domeniul apararii si care sunt reglementate de prezentul articol nu se supun procedurilor stabilite la articolul J.3.
(4) Politica Uniunii, in intelesul prezentului articol, nu aduce atingere caracterului specific al politicii de securitate si de aparare a anumitor state membre, aceasta respectand obligatiile care decurg din Tratatul Atlanticului de Nord pentru anumite state membre si fiind compatibila cu politica comuna de securitate si de aparare stabilita in acel cadru .
(5) Prezentul articol nu se opune dezvoltarii unei cooperari mai stranse intre doua sau mai multe state membre la nivel bilateral, in cadrul UEO si al Aliantei Atlantice, in masura in care aceasta cooperare nu contravine cooperarii mentionate de prezentul titlu si nici nu o ingradeste.
(6) In scopul de a promova realizarea obiectivului prezentului tratat si tinand seama de termenul stabilit pentru 1998 in cadrul articolului XII din Tratatul de la Bruxelles, prezentul articol poate fi revizuit in conformitate cu articolul N alineatul (2), pe baza unui raport pe care Consiliul il va prezenta in 1996 Consiliului European, si care contine o evaluare a progreselor realizate si a experientei dobandite pana in acel moment.
Articolul J.5
(1) Presedintia reprezinta Uniunea in problemele care privesc politica externa si de securitate comuna .
(2) Presedintia este raspunzatoare pentru punerea in aplicare a actiunilor comune; in aceasta calitate, presedentia exprima in principiu pozitia Uniunii in organizatiile internationale si in cadrul conferintelor internationale.
(3) In indeplinirea sarcinilor mentionate la alineatele (1) si (2), presedintia este sprijinita, daca este cazul, de statul membru care a exercitat presedintia precedenta si de cel care va exercita presedintia urmatoare. Comisia este pe deplin asociata la indeplinirea acestor sarcini.
(4) Fara a aduce atingere dispozitiilor articolului J.2 alineatul (3) si ale articolului J.3 punctul (4), statele membre reprezentate in organizatiile internationale sau in conferintele internationale in care nu toate statele membre sunt reprezentate le informeaza pe acestea din urma cu privire la orice chestiune de interes comun.
Statele membre care fac parte si din Consiliul de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite se vor pune de acord si vor informa complet celelalte state membre. Statele membre care sunt membri permanenti ai Consiliului de Securitate vor asigura, in exercitarea functiilor lor, apararea pozitiilor si intereselor Uniunii, fara a aduce atingere obligatiilor care le revin in conformitate cu dispozitiile Cartei Organizatiei Natiunilor Unite.
Articolul J.6
Misiunile diplomatice si consulare ale statelor membre si delegatiile Comisiei in tarile terte si la conferintele internationale, precum si reprezentantele lor pe langa organizatiile internationale se pun de acord pentru a asigura respectarea si punerea in aplicare a pozitiilor comune si a actiunilor comune adoptate de Consiliu .
Ele isi aprofundeaza cooperarea prin schimbul informatii, prin evaluari comune si participand la punerea in aplicare a dispozitiilor articolului 8c din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene.
Articolul J.7
Presedintia consulta Parlamentul European cu privire la aspectele principale si la optiunile fundamentale din domeniul politicii externe si de securitate comune si vegheaza ca punctele de vedere ale Parlamentului European sa fie luate in considerare in mod corespunzator. Parlamentul European este informat periodic de presedintie si de Comisie asupra evolutiei politicii externe si de securitate a Uniunii.
Parlamentul European poate adresa intrebari sau formula recomandari destinate Consiliului. Anual, in Parlament are loc o dezbatere privind progresele realizate in domeniul aplicarii politicii externe si de securitate comune.
Articolul J.8
(1) Consiliul European defineste principiile si orientarile generale ale politicii externe si de securitate comune.
(2) Consiliul ia deciziile necesare pentru definirea si aplicarea politicii externe si de securitate comune pe baza orientarilor generale stabilite de Consiliul European . Acesta vegheaza la unitatea, coerenta si eficacitatea actiunilor Uniunii.
Consiliul hotaraste in unanimitate, ce exceptia chestiunilor de procedura si in cazul mentionat la articolul J.3 punctul (2).
(3) Orice stat membru sau Comisia poate sesiza Consiliul in legatura cu orice chestiune privind politica externa si de securitate comuna si poate inainta propuneri Consiliului.
(4) In cazurile in care se impune o decizie rapida, presedintia convoaca, fie din oficiu, fie la cererea Comisiei sau a unui stat membru, in termen de patruzeci si opt de ore sau, in caz de necesitate absoluta, intr-un termen mai scurt, o reuniune extraordinara a Consiliului.
(5) Fara a aduce atingere articolului 151 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, un comitet politic format din directori politici urmareste situatia internationala in domeniile privind politica externa si de securitate comuna si contribuie la definirea politicilor, prin emiterea de avize destinate Consiliului, la cererea acestuia sau din proprie initiativa. Comitetul supravegheaza, de asemenea, aplicarea politicilor convenite, fara a aduce atingere competentelor presedintiei si Comisiei.
Articolul J.9
Comisia este pe deplin asociata la activitatile din domeniul politicii externe si de securitate comuna.
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti