din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1149 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » EuroLegislatie » Tratatul privind Uniunea Europeana (1992)

Tratatul privind Uniunea Europeana (1992)

  Publicat: 19 Mar 2009       69677 citiri        Secţiunea: EuroLegislatie  


Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Tratatul privind Uniunea Europeana (1992)

Jurnalul Oficial C 191 din 29 iulie 1992

Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
(Convergente) Tendinta pretului unui contract futures pe o marfa de a se apropia de pretul la care marfa respectiva se tranzactioneaza pe piata cash.
Termenul de pozitia comuna a fost introdus prin Tratatul de la Maastricht , in capitolul privitor la cooperarea in domeniul justitiei si al afacerilor interne.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Paguba sau prejudiciu provocata unei persoane,
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Cadrul institutional unic concretizeaza principiul unicitatii institutionale. Acesta implica acordul statelor membre de a actiona prin intermediul unor institutii comune pentru intensificarea integrarii si cooperarii intre ele.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Politica externa si de securitate comuna (PESC) a fost creata si este reglementata prin Titlul V din Tratatul de instituire a Uniunii Europene. PESC a inlocuit conceptul de Cooperare Politica Europeana (CPE) si are ca principal obiectiv trasarea unui cadru pentru o politica de aparare comunitara care sa conduca, in timp, la o aparare comuna.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Sunt subiectele derivate ale dreptului international, titulare de drepturi si obligatii in conformitate cu normele internationale, instituite de state prin acorduri incheiate intre ele.
Sunt subiectele derivate ale dreptului international, titulare de drepturi si obligatii in conformitate cu normele internationale, instituite de state prin acorduri incheiate intre ele.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Sunt subiectele derivate ale dreptului international, titulare de drepturi si obligatii in conformitate cu normele internationale, instituite de state prin acorduri incheiate intre ele.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
(Board of Directors) Grup de oficiali alesi de adunarea generala anuala a actionarilor care au fost imputerniciti sa administreze compania si sa puna in aplicare masurile de natura strategica adoptate de adunarea generala.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Consiliul European este termenul folosit pentru a denumi intalnirile periodice ale Sefilor de stat sau de guvern din statele membre ale Uniunii Europene.
Consiliul European este termenul folosit pentru a denumi intalnirile periodice ale Sefilor de stat sau de guvern din statele membre ale Uniunii Europene.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si

(1) Statele membre se informeaza reciproc si se pun de acord in cadrul Consiliului asupra tuturor problemelor de politica externa si de securitate care prezinta un interes general, pentru a asigura ca influenta lor combinata se exercita in modul cel mai eficient, prin convergenta actiunilor lor.

(2) De fiecare data cand considera necesar, Consiliul stabileste o pozitie comuna .

Statele membre vegheaza la conformitatea politicilor lor nationale cu pozitiile comune.

(3) Statele membre isi coordoneaza actiunile in cadrul organizatiilor internationale si cu ocazia conferintelor internationale. Ele sustin pozitii comune in cadrul acestor foruri.

In cadrul organizatiilor internationale si cu ocazia conferintelor internationale la care nu participa toate statele membre, statele participante sustin pozitiile comune.

Articolul J.3

Procedura de adoptare a unei actiuni comune in domeniile care tin de politica externa si de securitate este urmatoarea:

(1) Consiliul hotaraste, pe baza orientarilor generale ale Consiliului European, ca o chestiune va face obiectul unei actiuni comune. In cazul in care Consiliul stabileste principul unei actiuni comune, acesta defineste domeniul de aplicare, obiectivele generale si particulare pe care Uniunea si le stabileste in aceasta actiune, precum si mijloacele, procedurile, conditiile si, in cazul in care este necesar, durata, care sunt necesare punerii ei in aplicare.

(2) La adoptarea actiunii comune si in orice stadiu al desfasurarii sale, Consiliul stabileste problemele pentru care deciziile trebuie luate cu majoritate calificata.

Pentru hotararile Consiliului care necesita majoritatea calificata in conformitate cu primul paragraf, voturile membrilor sunt ponderate in conformitate cu articolul 148 alineatul (2) din tratatul de instituire a Comunitatii Europene si hotararile se adopta in cazul in care intrunesc cel putin cincizeci si patru de voturi exprimand votul favorabil a cel putin opt membri;

(3) In cazul in care se produce o modificare a imprejurarilor care are un impact evident asupra unei chestiuni care face obiectul unei actiuni comune, Consiliul procedeaza la revizuirea principiilor si obiectivelor acestei actiuni si adopta deciziile necesare. Atat timp cat Consiliul nu a hotarat, actiunea comuna este mentinuta;

(4) Actiunile comune angajeaza statele membre in luarile lor de pozitie si in conducerea actiunii lor;

(5) Orice luare de pozitie sau orice actiune preconizata de un stat membru ca aplicare a unei actiuni comune face obiectul unei informari intr-un termen care sa permita, daca este necesar, o concertare prealabila in cadrul Consiliului. Obligatia de informare prealabila nu se aplica masurilor care constituie o simpla transpunere pe plan intern a deciziilor Consiliului;

(6) In caz de necesitate imperioasa ca urmare a evolutiei situatiei si in lipsa unei decizii a Consiliului, statele membre pot lua de urgenta masurile care se impun, tinand seama de obiectivele generale ale actiunii comune. Statul membru care ia astfel de masuri informeaza imediat Consiliul despre aceasta;

(7) In cazul unor dificultati majore legate de aplicarea unei actiuni comune, un stat membru sesizeaza Consiliul, care delibereaza si cauta solutiile cele mai potrivite. Aceste solutii nu pot fi in contradictie cu obiectivele actiunii si nici nu pot dauna eficacitatii acestuia.

Articolul J.4

(1) Politica externa si de securitate comuna include totalitatea chestiunilor privind securitatea Uniunii Europene, inclusiv stabilirea in perspectiva a unei politici de aparare comune, care ar putea conduce, la momentul potrivit, la o aparare comuna.

(2) Uniunea cere Uniunii Europei Occidentale (UEO), care face parte integranta din dezvoltarea Uniunii Europene, sa elaboreze si sa puna in practica deciziile si actiunile Uniunii care au implicatii in domeniul apararii. Consiliul, in acord cu institutiile UEO, adopta masurile practice necesare in acest scop.

(3) Chestiunile care au implicatii in domeniul apararii si care sunt reglementate de prezentul articol nu se supun procedurilor stabilite la articolul J.3.

(4) Politica Uniunii, in intelesul prezentului articol, nu aduce atingere caracterului specific al politicii de securitate si de aparare a anumitor state membre, aceasta respectand obligatiile care decurg din Tratatul Atlanticului de Nord pentru anumite state membre si fiind compatibila cu politica comuna de securitate si de aparare stabilita in acel cadru .

(5) Prezentul articol nu se opune dezvoltarii unei cooperari mai stranse intre doua sau mai multe state membre la nivel bilateral, in cadrul UEO si al Aliantei Atlantice, in masura in care aceasta cooperare nu contravine cooperarii mentionate de prezentul titlu si nici nu o ingradeste.

(6) In scopul de a promova realizarea obiectivului prezentului tratat si tinand seama de termenul stabilit pentru 1998 in cadrul articolului XII din Tratatul de la Bruxelles, prezentul articol poate fi revizuit in conformitate cu articolul N alineatul (2), pe baza unui raport pe care Consiliul il va prezenta in 1996 Consiliului European, si care contine o evaluare a progreselor realizate si a experientei dobandite pana in acel moment.

Articolul J.5

(1) Presedintia reprezinta Uniunea in problemele care privesc politica externa si de securitate comuna .

(2) Presedintia este raspunzatoare pentru punerea in aplicare a actiunilor comune; in aceasta calitate, presedentia exprima in principiu pozitia Uniunii in organizatiile internationale si in cadrul conferintelor internationale.

(3) In indeplinirea sarcinilor mentionate la alineatele (1) si (2), presedintia este sprijinita, daca este cazul, de statul membru care a exercitat presedintia precedenta si de cel care va exercita presedintia urmatoare. Comisia este pe deplin asociata la indeplinirea acestor sarcini.

(4) Fara a aduce atingere dispozitiilor articolului J.2 alineatul (3) si ale articolului J.3 punctul (4), statele membre reprezentate in organizatiile internationale sau in conferintele internationale in care nu toate statele membre sunt reprezentate le informeaza pe acestea din urma cu privire la orice chestiune de interes comun.

Statele membre care fac parte si din Consiliul de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite se vor pune de acord si vor informa complet celelalte state membre. Statele membre care sunt membri permanenti ai Consiliului de Securitate vor asigura, in exercitarea functiilor lor, apararea pozitiilor si intereselor Uniunii, fara a aduce atingere obligatiilor care le revin in conformitate cu dispozitiile Cartei Organizatiei Natiunilor Unite.

Articolul J.6

Misiunile diplomatice si consulare ale statelor membre si delegatiile Comisiei in tarile terte si la conferintele internationale, precum si reprezentantele lor pe langa organizatiile internationale se pun de acord pentru a asigura respectarea si punerea in aplicare a pozitiilor comune si a actiunilor comune adoptate de Consiliu .

Ele isi aprofundeaza cooperarea prin schimbul informatii, prin evaluari comune si participand la punerea in aplicare a dispozitiilor articolului 8c din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene.

Articolul J.7

Presedintia consulta Parlamentul European cu privire la aspectele principale si la optiunile fundamentale din domeniul politicii externe si de securitate comune si vegheaza ca punctele de vedere ale Parlamentului European sa fie luate in considerare in mod corespunzator. Parlamentul European este informat periodic de presedintie si de Comisie asupra evolutiei politicii externe si de securitate a Uniunii.

Parlamentul European poate adresa intrebari sau formula recomandari destinate Consiliului. Anual, in Parlament are loc o dezbatere privind progresele realizate in domeniul aplicarii politicii externe si de securitate comune.

Articolul J.8

(1) Consiliul European defineste principiile si orientarile generale ale politicii externe si de securitate comune.

(2) Consiliul ia deciziile necesare pentru definirea si aplicarea politicii externe si de securitate comune pe baza orientarilor generale stabilite de Consiliul European . Acesta vegheaza la unitatea, coerenta si eficacitatea actiunilor Uniunii.

Consiliul hotaraste in unanimitate, ce exceptia chestiunilor de procedura si in cazul mentionat la articolul J.3 punctul (2).

(3) Orice stat membru sau Comisia poate sesiza Consiliul in legatura cu orice chestiune privind politica externa si de securitate comuna si poate inainta propuneri Consiliului.

(4) In cazurile in care se impune o decizie rapida, presedintia convoaca, fie din oficiu, fie la cererea Comisiei sau a unui stat membru, in termen de patruzeci si opt de ore sau, in caz de necesitate absoluta, intr-un termen mai scurt, o reuniune extraordinara a Consiliului.

(5) Fara a aduce atingere articolului 151 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, un comitet politic format din directori politici urmareste situatia internationala in domeniile privind politica externa si de securitate comuna si contribuie la definirea politicilor, prin emiterea de avize destinate Consiliului, la cererea acestuia sau din proprie initiativa. Comitetul supravegheaza, de asemenea, aplicarea politicilor convenite, fara a aduce atingere competentelor presedintiei si Comisiei.

Articolul J.9

Comisia este pe deplin asociata la activitatile din domeniul politicii externe si de securitate comuna.





Afişează Tratatul privind Uniunea Europeana (1992) pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca
Sursa: MCP avocati

Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere
Sursa: av. Andreea Deaconu



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice