In indeplinirea misiunilor sale, Parlamentul European poate, la cererea unui sfert dintre membrii sai, sa constituie o comisie temporara de ancheta pentru a examina, fara a aduce atingere atributiilor conferite de prezentul tratat altor institutii sau organe, acuzatiile privind infractiuni sau la administrarea defectuoasa in aplicarea dreptului comunitar, cu exceptia cazului in care faptele respective sunt cercetate de un organ jurisdictional si atat timp cat procedura jurisdictionala nu a fost incheiata.
Comisia temporara de ancheta isi inceteaza existenta prin depunerea raportului sau.
Normele privind exercitarea dreptului de ancheta se stabilesc de comun acord de Parlamentul European, de Consiliu si de Comisie.
Articolul 20c
Orice cetatean al Uniunii, precum si orice persoana fizica sau juridica avand resedinta sau sediul social intr-un stat membru are dreptul de a adresa Parlamentului European, individual sau in asociere cu alti cetateni sau cu alte persoane, o petitie privind un subiect care tine de domeniile de activitate ale Comunitatii si care il/o priveste in mod direct.
Articolul 20d
(1) Parlamentul European numeste un Ombudsman, imputernicit sa primeasca plangeri de la orice cetatean al Uniunii sau de la orice persoana fizica sau juridica cu resedinta sau sediul social intr-un stat membru, care privesc cazuri de administrare defectuoasa in activitatea institutiilor sau organelor comunitare, cu exceptia Curtii de Justitie si a Tribunalului de Prima Instanta aflate in exercitiul functiilor lor jurisdictionale.
Potrivit misiunii sale, Ombudsmanul initiaza investigatii pe care le considera justificate, fie din proprie initiativa, fie pe baza plangerilor care i-au fost prezentate direct sau prin intermediul unui membru al Parlamentului European, cu exceptia cazului in care faptele respective fac sau au facut obiectul unei proceduri jurisdictionale. In cazul in care Ombudsmanul constata un caz de administrare defectuoasa, acesta sesizeaza institutia respectiva, care dispune de un termen de trei luni pentru a-i comunica pozitia sa. Ombudsmanul prezinta apoi un raport Parlamentului European si institutiei respective. Persoana care a formulat plangerea este informata cu privire la rezultatul acestor investigatii.
In fiecare an, Ombudsmanul prezinta un raport Parlamentului European in legatura cu rezultatele investigatiilor sale.
(2) Ombudsmanul este numit, dupa fiecare alegere a Parlamentului European, pentru durata legislaturii. Mandatul acestuia poate fi reinnoit.
Ombudsmanul poate fi declarat demis de Curtea de Justitie, la cererea Parlamentului European, in cazul in care nu mai indeplineste conditiile necesare exercitarii functiilor sale sau in care a comis o greseala grava.
(3) Ombudsmanul isi exercita functiile in deplina independenta. In indeplinirea indatoririlor sale, acesta nu solicita si nici nu accepta instructiuni de la vreun organism . Pe durata functiilor sale, Ombudsmanul nu poate exercita nici o alta activitate profesionala, remunerata sau nu.
(4) Parlamentul European stabileste statutul si conditiile generale de exercitare a functiilor Ombudsmanului, dupa avizul Comisiei si cu aprobarea Consiliului, hotarand cu majoritate calificata."
7. Articolul 21 alineatul (3) se inlocuieste cu urmatorul text:
"(3) Parlamentul European va elabora proiecte in vederea organizarii de alegeri prin vot universal direct dupa o procedura uniforma in toate statele membre.
Consiliul, hotarand in unanimitate, dupa avizul conform al Parlamentului European care se pronunta cu majoritatea membrilor sai, va stabili dispozitiile pe care le va recomanda spre adoptare statelor membre, in conformitate cu normele lor constitutionale."
8. Articolul 24 se inlocuieste cu urmatorul text:
- Articolul 24
Parlamentul European discuta, in sedinta publica, raportul general care ii este prezentat de Comisie.
Parlamentul European, sesizat cu privire la o motiune de cenzura privind administrarea Comisiei, se poate pronunta asupra acestei motiuni numai dupa cel putin trei zile de la depunerea acesteia si numai prin scrutin public.
In cazul in care motiunea de cenzura se adopta cu o majoritate de doua treimi din voturile exprimate si cu majoritatea membrilor care constituie Parlamentul European, membrii Comisiei sunt obligati sa renunte in bloc la functiile lor. Acestia vor continua sa se ocupe de problemele curente pana la inlocuirea lor in conformitate cu articolul 10. In acest caz, mandatul membrilor Comisiei numiti pentru a-i inlocui expira la data la care ar fi trebuit sa expire mandatul membrilor Comisiei obligati sa-si abandoneze in grup functiile."
9. Se introduc urmatoarele articole:
- Articolul 27
Consiliul este format din cate un reprezentant la nivel ministerial al fiecarui stat membru, imputernicit sa angajeze guvernul acestui stat membru.
Presedintia este exercitata pe rand de fiecare stat membru al Consiliului, pe o perioada de sase luni, in ordinea urmatoare a statelor membre:
- in cursul unui prim ciclu de sase ani: Belgia, Danemarca, Germania, Grecia, Spania, Franta, Irlanda, Italia, Luxemburg, Tarile de Jos, Portugalia, Regatul Unit;
- in cursul urmatorului ciclu de sase ani: Danemarca, Belgia, Grecia, Germania, Franta, Spania, Italia, Irlanda, Tarile de Jos, Luxemburg, Regatul Unit, Portugalia."
Articolul 27a
Consiliul se intruneste la convocarea presedintelui sau, din initiativa acestuia, a unuia dintre membrii sai sau a Comisiei."
10. Se introduc urmatoarele articole:
- Articolul 29
Consiliul, hotarand cu majoritate calificata, stabileste salariile, indemnizatiile si pensiile presedintelui si ale membrilor Comisiei, ale presedintelui, judecatorilor, avocatilor generali si grefierului Curtii de Justitie. Consiliul stabileste de asemenea, cu aceeasi majoritate, orice indemnizatie care tine loc de salariu .
Articolul 30
(1) Un comitet constituit din reprezentantii permanenti ai statelor membre are misiunea de a pregati lucrarile Consiliului si de a indeplini mandatele care ii sunt incredintate de acesta.
(2) Consiliul este sprijinit de un Secretariat General, aflat sub conducerea unui secretar general. Secretarul general este numit de Consiliu, care hotaraste in unanimitate.
Consiliul decide in privinta organizarii Secretariatului General.
(3) Consiliul isi adopta regulamentul de procedura ."
11. Articolul 32 se inlocuieste cu urmatorul text:
- Articolul 32
Curtea de Justitie este formata din treisprezece judecatori.
Curtea de Justitie se intruneste in sedinta plenara.Cu toate acestea, Curtea poate crea in cadrul sau camere, constituite fiecare din trei sau cinci judecatori, fie pentru a lua anumite masuri de instructie, fie pentru a judeca anumite categorii de cauze, in conditiile prevazute de un regulament stabilit in acest scop.
Curtea de Justitie se intruneste in sedinta plenara la solicitarea unui stat membru sau a unei institutii comunitare care este parte in proces.
In cazul in care Curtea de Justitie solicita acest lucru, Consiliul, hotarand in unanimitate, poate mari numarul judecatorilor si adapta dupa cum este cazul paragrafele al doilea si al treilea si articolul 32b al doilea paragraf."
12. Articolul 32d se inlocuieste cu urmatorul text:
- Articolul 32d
(1) Pe langa Curtea de Justitie functioneaza un tribunal insarcinat sa solutioneze in prima instanta, in conditiile stabilite de statut, anumite categorii de actiuni, sub rezerva unui recurs in fata Curtii de Justitie, limitat la chestiuni de drept, in conditiile stabilite la alineatul (2). Tribunalul de prima instanta nu are competenta sa solutioneze chestiuni preliminare prezentate in temeiul articolului 41.
(2) La cererea Curtii de Justitie si dupa consultarea Parlamentului European si a Comisiei, Consiliul, hotarand in unanimitate, stabileste categoriile de actiuni mentionate la alineatul (1) si componenta Tribunalului de Prima Instanta, si adopta modificarile si dispozitiile complementare necesare Statutului Curtii de Justitie. Cu exceptia cazului in care exista o decizie contrara a Consiliului, dispozitiile prezentului tratat care privesc Curtea de Justitie si in special dispozitiile Protocolului asupra Statutului Curtii de Justitie se aplica Tribunalului de Prima Instanta.
(3) Membrii Tribunalului de Prima Instanta sunt alesi dintre persoane care ofera toate garantiile de independenta si care au capacitatea ceruta pentru exercitarea functiilor jurisdictionale; acestia sunt numiti de comun acord, pe o perioada de sase ani, de guvernele statelor membre. O reinnoire partiala are loc la fiecare trei ani. La incetarea mandatului , membrii pot fi numiti din nou.
(4) Tribunalul de Prima Instanta isi stabileste regulamentul de procedura in acord cu Curtea de Justitie . Acest regulament se supune aprobarii unanime a Consiliului."
13. Articolul 33 se inlocuieste cu urmatorul text:
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti