- masuri privind amenajarea teritoriului, exploatarea solurilor, cu exceptia managementul deseurilor si a masurilor cu caracter general, precum si gestiunea resurselor de apa;
- masuri care afecteaza in mod sensibil optiunea unui stat membru intre diferite surse de energie si structura generala a aprovizionarii sale cu energie.
Consiliul, hotarand in conformitate cu conditiile mentionate la primul paragraf, poate defini problemele mentionate de prezentul alineat in privinta carora deciziile trebuie luate cu majoritate calificata.
(3) In alte domenii, programele de actiune cu caracter general care stabilesc obiectivele prioritare care trebuie atinse, se adopta de Consiliu, hotarand in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 189b si dupa consultarea Comitetului Economic si Social.
Consiliul, hotarand in conditiile prevazute la alineatul (1) sau alineatul (2), dupa caz, adopta masurile necesare pentru punerea in aplicare a acestor programe .
(4) Fara a aduce atingere anumitor masuri cu caracter comunitar, statele membre asigura finantarea si aplicarea politicii din domeniul mediului.
(5) Fara a aduce atingere principiului "poluatorul plateste", in cazul in care o masura intemeiata pe alineatul (1) presupune costuri considerate ca disproportionate pentru autoritatile publice dintr-un stat membru, Consiliul prevede, in actul de adoptare a acelei masuri, dispozitiile corespunzatoare sub forma:
- unor derogari temporare si/sau
- unui sprijin financiar din partea Fondului de Coeziune care va fi constituit pana la 31 decembrie 1993 cel tarziu, in conformitate cu articolul 130d.
Articolul 130t
Masurile de protectie adoptate in conformitate cu articolul 130s nu pot impiedica nici un stat membru sa mentina sau sa stabileasca masuri de protectie mai severe. Aceste masuri trebuie sa fie compatibile cu prezentul tratat. Acestea sunt notificate Comisiei.
TITLUL XVII
CooperareA pentru dezvoltare
Articolul 130u
(1) Politica Comunitatii in domeniul cooperarii pentru dezvoltare, care este complementara politicilor statelor membre, favorizeaza:
- dezvoltarea economica si sociala durabila a tarilor in curs de dezvoltare si, in special, a celor mai defavorizate dintre ele;
- integrarea armonioasa si progresiva a tarilor in curs de dezvoltare in economia mondiala;
- combaterea saraciei in tarile in curs de dezvoltare .
(2) Politica Comunitatii in acest domeniu contribuie la obiectivul general al dezvoltarii si consolidarii democratiei si statului de drept, precum si la respectarea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
(3) Comunitatea si statele membre isi respecta angajamentele si tin seama de obiectivele pe care le-au acceptat in cadrul Organizatiei Natiunilor Unite si al altor organizatii internationale competente.
Articolul 130v
Comunitatea tine seama de obiectivele mentionate la articolul 130u in politicile pe care le pune in aplicare si care sunt susceptibile de a afecta tarile in curs de dezvoltare .
Articolul 130w
(1) Fara a aduce atingere celorlalte dispozitii ale prezentului tratat, Consiliul, hotarand in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 189c, adopta masurile necesare pentru urmarirea obiectivelor prevazute la articolul 130u. Aceste masuri pot lua forma unor programe multianuale.
(2) Banca Europeana de Investitii contribuie, in conditiile prevazute de statutul sau, la aplicarea masurilor mentionate la alineatul (1).
(3) Prezentul articol nu aduce atingere cooperarii cu tarile din Africa, din Caraibe si din Pacific in cadrul Conventiei ACP-CEE.
Articolul 130x
(1) Comunitatea si statele membre isi coordoneaza politicile in domeniul cooperarii pentru dezvoltare si se pun de acord cu privire la programele de ajutor, inclusiv in cadrul organizatiilor internationale si cu ocazia conferintelor internationale. Acestea pot intreprinde actiuni comune. Statele membre contribuie, in cazul in care este necesar, la punerea in aplicare a programelor comunitare de ajutor .
(2) Comisia poate lua orice initiativa utila pentru promovarea coordonarii mentionate la alineatul (1).
Articolul 130y
In cadrul competentelor lor, Comunitatea si statele membre coopereaza cu tarile terte si cu organizatiile internationale competente. Modalitatile de cooperare ale Comunitatii pot face obiectul unor acorduri intre aceasta si tertele parti interesate, care se negociaza si se incheie in conformitate cu articolul 228.
Primul paragraf nu aduce atingere competentei statelor membre de a negocia in cadrul organismelor internationale si de a incheia acorduri internationale."
E. In a cincea parte "Institutiile Comunitatii":
39. Articolul 137 se inlocuieste cu urmatorul text:
- Articolul 137
Parlamentul European, constituit din reprezentanti ai popoarelor statelor reunite in Comunitate, exercita prerogativele care ii sunt conferite prin prezentul tratat."
40. Articolul 138 alineatul (3) se inlocuieste cu urmatorul text:
"(3) Parlamentul European va elabora proiecte in vederea organizarii de alegeri prin vot universal direct dupa o procedura uniforma in toate statele membre.
Consiliul, hotarand in unanimitate, dupa avizul conform al Parlamentului European care se pronunta cu majoritatea membrilor sai, va stabili dispozitiile pe care le va recomanda spre adoptare statelor membre, in conformitate cu normele lor constitutionale."
41. Se introduc urmatoarele articole:
- Articolul 138a
Partidele politice la nivel european sunt importante ca factor de integrare in Uniune. Acestea contribuie la formarea unei constiinte europene si la exprimarea vointei politice a cetatenilor Uniunii.
Articolul 138b
In masura in care prezentul tratat prevede acest lucru, Parlamentul European participa la procesul care conduce la adoptarea actelor comunitare, exercitandu-si atributiile in cadrul procedurilor mentionate la articolele 189b si 189c, precum si emitand avize conforme sau avize consultative.
Parlamentul European, hotarand cu majoritatea membrilor sai, poate cere Comisiei sa prezinte orice propunere corespunzatoare privind problemele care i se par ca necesita elaborarea unui act comunitar pentru aplicarea prezentului tratat.
Articolul 138c
In indeplinirea misiunilor sale, Parlamentul European poate, la cererea unui sfert dintre membrii sai, sa constituie o comisie temporara de ancheta pentru a examina, fara a aduce atingere atributiilor conferite prin prezentul tratat altor institutii sau organe, acuzatiile privind incalcari ale normelor de drept sau la administrarea defectuoasa in aplicarea dreptului comunitar, cu exceptia cazului in care faptele respective sunt cercetate de un organ jurisdictional si atat timp cat procedura jurisdictionala nu a fost incheiata.
Comisia temporara de ancheta isi inceteaza existenta prin depunerea raportului sau.
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti