- daca majoritatea statelor membre indeplineste conditiile necesare pentru a adopta o moneda unica,
si transmite concluziile sale, sub forma de recomandari, Consiliului intrunit la nivelul sefilor de stat si de guvern. Parlamentul European este consultat si isi transmite avizul Consiliului intrunit la nivelul sefilor de stat sau de guvern.
(3) Luand in considerare in mod corespunzator rapoartele mentionate la alineatul (1) si avizul Parlamentului European mentionat la alineatul (2), Consiliul, inrunit la nivelul sefilor de stat si de guvern, hotarand cu majoritate calificata cel tarziu pana la 31 decembrie 1996:
- decide, pe baza recomandarilor Comisiei, mentionate la alineatul (2), daca majoritatea statelor membre indeplineste conditiile necesare pentru adoptarea unei monede unice;
- decide daca este cazul, pentru Comunitate, sa intre in cea de-a treia etapa,
si, in cazul unui raspuns afirmativ,
- stabileste data intrarii in vigoare a celei de-a treia etape.
(4) In cazul in care la sfarsitul anului 1997 nu a fost stabilita data inceputului celei de-a treia etape, aceasta incepe la l ianuarie 1999. Pana la l iulie 1998, Consiliul, intrunit la nivelul sefilor de stat sau de guvern, dupa repetarea procedurii prevazute la alineatele (1) si (2), cu exceptia celei de-a doua liniute a alineatul (2), tinand seama de rapoartele mentionate la alineatul (1) si de avizul Parlamentului European, confirma, cu majoritate calificata si pe baza recomandarilor Consiliului mentionate la alineatul (2), care sunt statele membre ce indeplinesc conditiile necesare pentru adoptarea unei monede unice.
Articolul 109k
(1) In cazul in care, in conformitate cu articolul 109j alineatul (3), a fost luata decizia privind stabilirea datei, Consiliul, pe baza recomandarilor sale mentionate la articolul 109j alineatul (2), hotarand cu majoritate calificata la recomandarea Comisiei, decide daca unele dintre statele membre fac obiectul unei derogari, astfel cum este aceasta definita la alineatul (3) al prezentului articol si, in caz afirmativ, care sunt aceste state. Aceste state membre sunt denumite in continuare "state membre care fac obiectul unei derogari".
In cazul in care Consiliul a confirmat, in temeiul articolului 109j alineatul (4), care sunt acele state membre care indeplinesc conditiile necesare pentru adoptarea unei monede unice, statele membre care nu indeplinesc aceste conditii fac obiectul unei derogari, astfel cum este aceasta definita in alineatul (3) al prezentului articol . Aceste state membre sunt denumite in continuare "state membre care fac obiectul unei derogari".
(2) Cel putin o data la doi ani sau la cererea unui stat membru care face obiectul unei derogari, Comisia si BCE prezinta un raport Consiliului, in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 109j alineatul (1). Dupa consultarea Parlamentului European si dupa discutarea in cadrul Consiliului intrunit la nivelul sefilor de stat sau de guvern, Consiliul, hotarand cu majoritate calificata la propunerea Comisiei, decide care state membre ce fac obiectul unei derogari indeplinesc conditiile necesare pe baza criteriilor stabilite la articolul 109j alineatul (1) si pune capat derogarilor privind aceste state membre.
(3) O derogare in intelesul alineatului (1) implica faptul ca urmatoarele articole nu se aplica statului membru respectiv: articolul 104c alineatele (9) si (11), articolul 105 alineatele (1), (2), (3) si (5), articolul 105a, 108a si 109 si articolul 109a alineatul (2) litera (b). Excluderea acestui stat membru si a bancii sale centrale nationale de la drepturile si obligatiile din cadrul SEBC este mentionata la capitolul IX din Statutul SEBC.
(4) La articolul 105 alineatele (1), (2) si (3), la articolele 105a, 108a si 109 si la articolul 109a alineatul (2) litera (b), prin "state membre" se inteleg statele membre care nu fac obiectul unei derogari.
(5) Dreptul de vot al statelor membre care fac obiectul unei derogari este suspendat pentru deciziile Consiliului la care se refera articolele din prezentul tratat mentionate la alineatul (3). In acest caz, prin derogare de la articolul 148 si articolul 189a alineatul (1), prin majoritate calificata se inteleg doua treimi din voturile reprezentantilor statelor membre care nu fac obiectul unei derogari, ponderate in conformitate cu articolul 148 alineatul (2), iar unanimitatea acestor state membre este necesara pentru orice act care presupune unanimitatea.
(6) Articolele 109h si 109i continua sa se aplice statului membru care face obiectul unei derogari.
Articolul 109l
(1) De indata ce, in conformitate cu articolul 109j alineatul (3), a fost adoptata decizia prin care se stabileste data la care incepe a treia etapa sau, daca este cazul, imediat dupa 1 iulie 1998:
- Consiliul adopta dispozitiile mentionate la articolul 106 alineatul (6);
- guvernele statelor membre care nu fac obiectul unei derogari numesc, in conformitate cu procedura mentionata la articolul 50 din Statutul SEBC, presedintele, vicepresedintele si ceilalti membri ai Comitetului Director al BCE. In cazul in care exista state membre care fac obiectul unei derogari, numarul membrilor din care este constituit Comitetul Director poate fi mai mic decat cel mentionat la articolul 11.1 din Statutul SEBC, dar nu poate in nici un caz sa fie mai mic de patru.
De indata ce este numit Comitetul Director, SEBC si BCE sunt infiintate si se pregatesc sa intre pe deplin in functiune in conformitate cu prezentul tratat si cu Statutul SEBC. Acestea isi exercita integral competentele incepand cu prima zi a celei de-a treia etape.
(2) Din momentul infiintarii sale, BCE preia, la nevoie, sarcinile IME. IME se desfiinteaza odata cu infiintarea BCE; procedura de desfiintare este prevazuta de Statutul IME.
(3) In cazul in care si atat timp cat exista state membre care fac obiectul unei derogari si fara a aduce atingere articolului 106 alineatul (3) din prezentul tratat, Consiliul General al BCE mentionat la articolul 45 din Statutul SEBC se constituie ca al treilea organ de decizie al BCE.
(4) In ziua intrarii in vigoare a celei de-a treia etape, Consiliul, hotarand cu unanimitatea statelor membre care nu fac obiectul unei derogari, la propunerea Comisiei si dupa consultarea BCE, stabileste ratele de schimb la care sunt stabilite irevocabil monedele respective si rata de schimb stabilita irevocabil la care ECU inlocuieste aceste monede, si faptul ca ECU devine o moneda de sine statatoare. Aceasta masura nu modifica in sine valoarea externa a ECU. In conformitate cu aceeasi procedura, Consiliul ia si celelalte masuri necesare pentru introducerea rapida a ECU in calitate de moneda unica a acestor state membre.
(5) In cazul in care, in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 109k alineatul (2), se decide sa se abroge o derogare, Consiliul, hotarand cu unanimitatea statelor membre care nu fac obiectul unei derogari si a statului membru respectiv, la propunerea Comisiei si dupa consultarea BCE, stabileste rata la care ECU inlocuieste moneda statului respectiv si decide celelalte masuri necesare introducerii ECU in calitate de moneda unica in statul membru respectiv.
Articolul 109m
(1) Pana la inceputul celei de-a treia etape, fiecare stat membru isi trateaza politica ratei de schimb ca pe o problema de interes comun. Statele membre tin seama astfel de experientele dobandite datorita cooperarii in cadrul Sistemului Monetar European (SME) si procesului de dezvoltare a ECU, respectand competentele existente.
(2) De la inceputul celei de-a treia etape si atat timp cat un stat membru face obiectul unei derogari, alineatul (1) se aplica prin analogie politicii ratei de schimb a acestui stat membru."
26. In partea a treia, titlul II, titlul capitolului 4 se inlocuieste cu urmatorul text:
"TITLUL VII
Politica comerciala comuna"
27. Articolul 111 se abroga.
28. Articolul 113 se inlocuieste cu urmatorul text:
- Articolul 113
(1) Politica comerciala comuna se bazeaza pe principii unitare, in special in ceea ce priveste modificarile tarifare, incheierea de acorduri tarifare si comerciale, uniformizarea masurilor de liberalizare, politica de export, precum si masurile de protectie comerciala, cum ar fi cele care trebuie luate in caz de dumping si de subventii.
(2) Comisia prezinta Consiliului propuneri privind aplicarea politicii comerciale comune.
(3) In cazul in care trebuie sa fie negociate acorduri cu unul sau mai multe state sau organizatii internationale, Comisia prezinta recomandari Consiliului, care o autorizeaza sa deschida negocierile necesare.
Aceste negocieri sunt purtate de Comisie in consultare cu un Comitet special desemnat de Consiliu pentru a o sprijini in aceasta misiune, si in cadrul directivelor pe care i le poate adresa Consiliul .
Dispozitiile incidente ale articolul 228 sunt aplicabile.
(4) In exercitarea competentelor care ii sunt conferite prin prezentul articol, Consiliul hotaraste cu majoritate calificata."
29. Articolul 114 se abroga.
30. Articolul 115 se inlocuieste cu urmatorul text:
- Articolul 115
Pentru a se asigura ca aplicarea masurilor de politica comerciala luate de orice stat membru in conformitate cu prezentul tratat sa nu fie impiedicata de devierea traficului comercial, sau in cazul in care disparitatile dintre aceste masuri provoaca dificultati economice intr-unul sau mai multe state, Comisia recomanda metodele prin care celelalte state membre isi aduc contributia necesara. In caz contrar, Comisia poate autoriza statele membre sa adopte masurile de protectie necesare, in conformitate cu conditiile si normele de aplicare pe care aceasta le defineste.
In caz de urgenta, statele membre cer Comisiei autorizatia de a lua ele insele masurile necesare, iar aceasta se pronunta in termenul cel mai scurt; statele membre respective notifica apoi aceste masuri celorlalte state membre. Comisia poate decide oricand ca statele membre in cauza trebuie sa modifice sau sa elimine masurile respective.
Trebuie alese cu prioritate masurile care produc un minim de perturbari in functionarea pietei comune."
31. Articolul 116 se abroga.
32. In a treia parte, formularea titlului III se inlocuieste cu urmatorul text:
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti