(2) Reteaua electrica de transport al energiei electrice este proprietatea publica a statului.
(3) Terenurile pe care se situeaza retelele electrice de transport existente la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt si raman in proprietatea publica a statului pe durata de existenta a retelei.
(4) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) si (3) terenurile si componentele de retea electrica de transport pentru care operatorul de transport si de sistem a dobandit dreptul de proprietate, in conditiile legii.
Planul de perspectiva
Art. 36. - (1) Operatorul de transport si de sistem are obligatia de a elabora planuri de perspectiva privind transportul, in concordanta cu stadiul actual si evolutia viitoare a consumului de energie si a surselor, inclusiv importurile si exporturile de energie. Planurile vor contine modalitatile de finantare si realizare a investitiilor privind instalatiile de transport, cu luarea in considerare si a planurilor de amenajare si sistematizare a teritoriului strabatut de acestea, in conditiile respectarii normelor de protectie a mediului.
(2) Planurile prevazute la alin. (1) sunt supuse spre avizare autoritatii competente si se aproba de ministerul de resort.
Operatorul de transport si de sistem
Art. 37. - (1) Operatorul de transport si de sistem presteaza serviciul public de transport pentru toti utilizatorii retelelor electrice de transport, in conditii nediscriminatorii, asigurand accesul la acestea oricarui solicitant care indeplineste cerintele prezentei legi, cu respectarea normelor si performantelor prevazute in reglementarile tehnice in vigoare.
(2) Operatorului de transport si de sistem nu ii este permis sa participe la tranzactionarea energiei electrice decat in limita achizitiei de energie electrica pentru acoperirea consumului propriu tehnologic.
(3) Operatorul de transport si de sistem presteaza serviciul de sistem in conditii nediscriminatorii pentru toti utilizatorii Sistemului electroenergetic national, asigurand conducerea operativa, in scopul realizarii sigurantei functionarii, stabilitatii frecventei si tensiunii, continuitatii in alimentarea consumatorilor si coordonarii schimburilor de energie electrica cu alte sisteme electroenergetice.
(4) Operatorul de transport si de sistem desfasoara, in principal, urmatoarele activitati:
a) exploateaza, retehnologizeaza, reabiliteaza si dezvolta: instalatiile din retelele electrice de transport, instalatiile de masurare si contorizare a transferului de energie electrica prin retelele electrice de transport si la interfata cu utilizatorii retelelor electrice de transport care ii apartin, instalatiile de informatica si telecomunicatii din retelele electrice de transport aferente Sistemului electroenergetic national;
b) asigura serviciul public de transport si tranzitul de energie electrica pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu contractele incheiate;
c) analizeaza si avizeaza indeplinirea conditiilor tehnice de racordare de catre utilizatorii retelelor electrice de transport, in conformitate cu prevederile reglementarilor tehnice in vigoare;
d) asigura transmiterea rezultatelor masurarilor de energie electrica la operatorul pietei centralizate corespunzatoare si accesul beneficiarilor serviciului de transport pentru verificarea grupurilor de masurare;
e) realizeaza planificarea operationala si conducerea operativa a Sistemului electroenergetic national la nivel central si teritorial pe baza prognozei proprii, conform reglementarilor legale in vigoare pe piata de energie electrica;
f) autorizeaza personalul care realizeaza conducerea operativa conform reglementarilor in vigoare;
g) culege, inregistreaza si arhiveaza datele statistice privind functionarea Sistemului electroenergetic national;
h) realizeaza schimbul de informatii cu partenerii de functionare interconectati si cu alti colaboratori in domeniul energetic, cu respectarea reglementarilor UCTE privind protocoalele de schimb de informatii, rapoartele, structura si procedurile de acces la bazele de date;
i) califica unitatile furnizoare de servicii de sistem, pe baza procedurii proprii, aprobata de autoritatea competenta;
j) elaboreaza si supune aprobarii autoritatii competente normele tehnice si reglementarile specifice necesare pentru realizarea activitatii de conducere operativa, cu consultarea participantilor la piata de energie electrica;
k) elaboreaza, in conditiile legii, planul de aparare a Sistemului electroenergetic national impotriva perturbatiilor majore;
l) elaboreaza studiile, programele si lucrarile privind dezvoltarea Sistemului electroenergetic national.
(5) In caz de avarie majora care pericliteaza siguranta functionarii Sistemului electroenergetic national, operatorul de transport si de sistem poate dispune folosirea rezervei de apa in afara programelor de exploatare a acumularilor, cu obligatia anuntarii autoritatilor competente in gospodarirea apelor.
(51) Restrictiile in aprovizionarea cu energie electrica in situatii de urgenta trebuie sa respecte criterii predefinite in ceea ce priveste gestionarea dezechilibrelor de catre operatorul de transport si de sistem . Orice masura de siguranta trebuie luata in stransa colaborare si cu consultarea altor operatori ai retelelor de transport implicati, cu respectarea contractelor bilaterale aplicabile, inclusiv a acordurilor privind schimbul de informatii.
(6) Operatorul de transport si de sistem va difuza, in mod nediscriminatoriu, informatiile referitoare la propriile sale activitati, necesare utilizatorilor de retea, nefiindu-i permisa divulgarea informatiilor comerciale cu caracter confidential obtinute pe parcursul activitatii sale.
(7) Cheltuielile pentru modificarea instalatiilor de transport al energiei electrice, ca urmare a racordarii de noi utilizatori sau a schimbarii caracteristicilor energetice initiale ale utilizatorilor existenti, inclusiv pentru eliberarea unor amplasamente, sunt suportate de cel care a generat modificarea, conform reglementarilor in vigoare.
Independenta operatorului de transport si de sistem
Art. 38. - (1) In cazul in care operatorul de transport si de sistem face parte dintr-un operator economic integrat pe verticala, acesta trebuie sa fie independent cel putin in ceea ce priveste forma sa juridica, organizarea sa si procesul decizional, in raport cu celelalte activitati care nu au legatura cu transportul energiei electrice.
(2) Suplimentar fata de cerintele alin. (1), in cazul in care operatorul de transport si de sistem face parte dintr-un operator economic integrat pe verticala, acesta trebuie sa fie independent in ceea ce priveste organizarea sa si procesul decizional, in raport cu celelalte activitati care nu au legatura cu transportul energiei electrice. In acest scop, trebuie aplicate urmatoarele criterii minimale:
a) persoanele responsabile pentru managementul operatorului de transport si de sistem nu pot participa in structurile operatorului economic integrat pe verticala responsabile direct sau indirect pentru operarea zilnica a activitatilor de producere, distributie sau furnizare de energie electrica;
b) trebuie luate masuri corespunzatoare pentru a se asigura ca interesele profesionale ale persoanelor responsabile pentru managementul operatorului de transport si de sistem sunt luate in considerare, intr-o maniera de natura sa asigure independenta de actiune a acestora;
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti