din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2205 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Reflectarea constitutionala a administratiei sefului de stat

Reflectarea constitutionala a administratiei sefului de stat

  Publicat: 17 Dec 2008       6159 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Daca facem abstractie de Constitutia S.U.A., care are o structura cu totul aparte, precum si de faptul ca Marea Britanie nu are Constitutie scrisa, restul constitutiilor din tarile occidentale cuprind o subdiviziune consacrat sefului de stat,

Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
presedinte de republica sau monarh, dupa caz, al carui loc si pondere variaza dupa tipologia constitutiei, dupa natura regimului politic consacrat sau dupa anumite particularitati nationale .

Astfel, in Constitutia Belgiei din 7 februarie 1831 care a influientat mai toate constitutiile monarhice din Europa, in Titlul consacrat puterilor, dupa Parlament, int�lnim capitolul �Despre Rege si ministrii� pun�ndu-se accent pe aspectele succesiunii la tron. Este de retinut ca unele constitutii incep titlul consacrat puterii si suveranitatii cu institutia monarhului (ex. Constitutia Luxemburgului) iar altele plaseaza institutia monarhului dupa capitolul preliminar (ex. Constitutia Danemarcei). Calitatea monarhului de sef de stat in unele constitutii este prevazuta expres (ex. articolul 56,aliniatul1 din Constitutia Spaniei �Regele este seful statului, simbol al unitatii si permanentei sale�), in altele este prevazuta implicit , iar in altele este sugerata prin folosirea expresiilor : �puterile constitutionale ale Regelui�, �autoritatea regala�(Constitutia Olandei) sau �regalitate� ori �conducerea regatului� (ex.art.13 din Constitutia Norvegiei).
Referitor la succesiune, in unele constitutii se consacra prioritatea primului nascut legitim (ex. art.25 din Constitutia Olandei), alte constitutii stabilesc o preferinta pentru barbati ( art.57, al.1 din Constitutia Spaniei), iar alte constitutii stabilesc principiul primului nascut numai pe linie barbateasca cu excluderea perpetua a femeilor si a descendentilor acestora (constitutiile rom�ne 1866 si 1923).

Constitutiile ce consacra regimuri politice parlamentare, plaseaza subdiviziunea consacrata Presedintelui Republicii dupa cea consacrata Parlamentului, iar calitatea de sef de stat a presedintelui, la fel ca si in alte constitutii monarhice, este fie prevazuta in mod expres, fie sugerata prin alte expresii, fie subinteleasa din modul in care sunt reglementate atributiile .
Constitutiile ce consacra regimuri politice prezidentiale sau semiprezidentiale plaseaza materia consacrata Presedintelui Republicii inaintea celei consacrate Parlamentului (ex. Constitutia Frantei) . Calitatea de sef de stat a Presedintelui in redactarea constitutiei rezulta si din formulari exprese, dar mai ales cum sunt reglementate sarcinile sau functiile sale .
In Franta, Presedintele Republicii vegheaza la respectarea Constitutiei. El asigura prin arbitrajul sau, functionarea regulata a puterilor publice si continuitatea statului. El este garantul independentei nationale, a integritatii teritoriului al respectarii acordurilor comunitatii si al tratatelor ( art.5 al Constitutiei). Mai mult, conform art. 64 din Constitutie, este garantul independentei autoritatilor judiciare.

In SUA, republica prezidentiala, presedintele este considerat prin Constitutie, organ al administratiei de stat . Este considerat ca detinatorul rolului de presedinte al SUA este cel mai puternic om din lume. Presedintele incheie tratate, numeste ambasadorii, ministrii, consulii, judecatorii de la Curtea Suprema, anumiti functionari superiori, acorda mandate de senatori, supravegheaza aplicarea corecta a legilor, promulga legi.

In Suedia, seful de stat nu dispune de nici o putere, nu participa la luarea deciziilor, nu desemnesza si nu revoca ministrii. Functiile sale sunt de ordin ceremonial.

In unele sisteme constitutionale seful statului are initiativa legislativa (Algeria), in altele poate dizolva Parlamentul (Maroc, Algeria), iar in altele poate ratifica tratatele internationale (Maroc, Franta) .




Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...