din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1913 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » Afaceri, Crime si Procese celebre » Cum se c�ştigă din paradisurile fiscale

Cum se c�ştigă din paradisurile fiscale

  Publicat: 11 Mar 2008       45980 citiri       Sursa: de Cristian Matache, Gandul.info        Secţiunea: Afaceri, Crime si Procese celebre  


Existenţa a 200 de taxe şi impozite pe care companiile �nregistrate �n ţara noastră trebuie să le plătească statului �i face pe oamenii de afaceri autohtoni să caute peste graniţă soluţii de protejare a profiturilor.

Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Termen preluat din limba engleza cu semnificatia de \"in afara jurisdictiei unei tari determinate\".
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Persoana invanuita de savarsirea unor fapte penale
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Denumire data monedei unice europene.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Termen preluat din limba engleza cu semnificatia de \"in afara jurisdictiei unei tari determinate\".
Termen preluat din limba engleza cu semnificatia de \"in afara jurisdictiei unei tari determinate\".
Termen preluat din limba engleza cu semnificatia de \"in afara jurisdictiei unei tari determinate\".
Termen preluat din limba engleza cu semnificatia de \"in afara jurisdictiei unei tari determinate\".
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
(Venture capital company ) Companie de investitii al carei obiectiv este sa investeasca banii investitorilor sai in companii noi, foarte riscante dar potential foarte profitabile.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Termen preluat din limba engleza cu semnificatia de \"in afara jurisdictiei unei tari determinate\".
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
Termen preluat din limba engleza cu semnificatia de \"in afara jurisdictiei unei tari determinate\".
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Denumire data monedei unice europene.
Termen preluat din limba engleza cu semnificatia de \"in afara jurisdictiei unei tari determinate\".
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Termen preluat din limba engleza cu semnificatia de \"in afara jurisdictiei unei tari determinate\".
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Denumire data monedei unice europene.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Intreprindere comuna. Asociatie de intreprinderi sau de persoane fizice, constituita pentru a realiza un anumit proiect de afacere. Conform regulilor de concurenta comunitare, �intreprinderile comune� sunt intreprinderi controlate in comun de catre cel putin alte doua intreprinderi.
Cea mai simplă şi cea mai la �ndem�nă opţiune este �nfiinţarea unei companii, numită offshore, �ntr-un stat sau o jurisdicţie unde fiscalitatea este foarte scăzută. Pentru rom�ni, cele mai bune variante sunt Cipru, Malta, Marea Britanie sau Elveţia.

�n Cipru, de exemplu, impozitul pe profit este de 10%, �n timp ce la noi acesta este de 16%. �n Malta, deşi cota de impozit ajunge la 35%, companiile care au acţionari nerezidenţi, deci poate fi şi un rom�n, au o rată de impunere efectivă de doar 4,17%. Totodată, �n Marea Britanie nivelul impozitării poate ajunge la 10%, iar holdingurile �nregistrate acolo pot distribui dividende unei companii aflată �ntr-o jurisdicţie unde nu există nici o taxă, precum insulele din Caraibe sau Pacific. �n afara fiscalităţii reduse, proprietarul un offshore mai are avantajul că poate răm�ne anonim, nu se supune controlului statului rom�n şi are siguranţa veniturilor.

Europa a fost zguduită �n februarie de un scandal monstru privind folosirea statului Liechtenstein ca un paradis fiscal de către multimilionarii germani. Cea mai importantă victimă a fost Klaus Zumwinkel, director executiv al Deutsche Post (Poşta Germană), care a fost acuzat că a prejudiciat statul german cu peste 1,5 mil. euro, prin neimpozitarea veniturilor. Zumwinkel a fost �nlocuit de la şefia poştei germane de către Frank Appel, fostul director al departamentului de logistică a grupului.

Deutsche Post deţine compania de curierat DHL, care activează şi pe piaţa noastră. Procurorii au plătit circa patru milioane de euro unui informator din interiorul sistemului bancar din Liechtenstein, �n schimbul cărora au primit un compact disc care cuprinde o listă stufoasă cu milionarii germani care au �ncercat să scape de plata impozitului pe venit prin desfăşurarea de operaţiuni �n acest stat . La mijlocul lunii februarie au avut loc, simultan, o serie de percheziţii �n casele a zeci de germani �nstăriţi, ale căror nume au fost trecute pe listă. Organele de anchetă nu au făcut publice numele acestora.

�n Rom�nia, percepţia asupra unei companii offshore nu este una dintre cele mai favorabile. Se consideră că sub umbrela unei astfel de firme se �ncearcă săv�rşirea unor fapte ilegale. Exemple �n acest sens sunt destule �n istoria postdecembristă, dar specialiştii �n comerţ internaţional susţin că firmele offshore nu sunt fantome pentru că ele există, conform legislaţiei statului unde sunt �nregistrate. Ideea funcţionării unei firme offshore este simplă.

Gheorghe Caraiani, prodecan la Facultatea de Relaţii Internaţionale a Universităţii Rom�no-Americane, specialist �n comerţ internaţional, spune că profiturile obţinute de firmele din Rom�nia sunt transferate �n conturile companiilor offshore, fiind impozitate cu o sumă modică.

Practic, profitul obţinut din activităţi desfăşurate �n Rom�nia, care se �ncadrează la cota de 16% de impozit, se taxează �n statul unde este �nregistrată compania offshore şi unde se aplică un impozit mai scăzut. El atrage �nsă atenţia asupra unui aspect c�nd se ia �n calcul atunci c�nd se doreşte �nfiinţarea unui offshore, şi anume necesitatea existenţei unui tratat de evitare a dublei impuneri �ntre Rom�nia şi statul unde urmează să fie �nregistrată viitoarea companie .

��n cazul �n care acest tratat nu există, riscaţi ca după ce aţi plătit taxele mai mult dec�t modice �n ţările considerate paradisuri fiscale, să fiţi nevoiţi să le plătiţi din nou fiscului rom�nesc�, spune Caraiani. Un astfel de tratat dă ocazia firmei �nregistrată �n ţară să obţină venituri din operaţiuni de comerţ făcute �n cealaltă ţară, să plătească doar o singură dată impozitele, de regulă �n statul cu fiscalitate mai scăzută. Dintre statele cu care Rom�nia are acorduri de evitare a dublei impuneri cele mai convenabile sunt Cipru, Malta, Marea Britanie şi SUA.

�n Cipru, impozitul pe profit este de 10%, iar �n Malta, nerezidenţii au o rată de impunere de 4,71%. �n statul american Delaware, impozitul pe profit la nivel statal este 0%. Societăţile cu răspundere limitată (LLC) pot evita dubla impunere, �n sensul de a nu plăti taxele la nivel federal dacă respectă procedurile de �nregistrare pentru scutirea de taxe. �n fiecare an o companie �nregistrată �n Delaware plăteşte taxe �n jur de 1.000 de dolari.

Companiile offshore sunt �nfiinţate �n principal pentru a desfăşura activităţi din domeniul comerţului exterior, pentru investiţii, pentru a finanţa subsidiarele localizate �n state cu taxe ridicate, pentru evitarea autentificării testamentului şi pentru intimitate etc.

Profituri nete mai mari

Cea mai simplă lecţie de evitare a plăţii impozitului pe profit este intermedierea exportului sau a importului de mărfuri, spune Caraiani. Se ia cazul iluzoriu al unei firme din Rom�nia care exportă �n Franţa 200.000 de produse, al căror cost este de 1.000 de lei fiecare, iar preţul de livrare este de 2.000 de lei. Dacă exportul s-ar face direct către firma franceză, la profitul brut obţinut �n ţara noastră din această tranzacţie, adică 200 milioane de lei, impozitul pe profit ar fi de 32 milioane de lei.

�n cazul �n care �n afacere intră un offshore, care este controlat evident de către exportatorul rom�n, impozitul pe profit ar fi aproape zero. Exportatorul vinde companiei offshore la preţul de 1.001 lei, după care intermediarul �nregistrat �ntr-un paradis fiscal revinde importatorului din Franţa cu 2.000 de lei. Statul rom�n �ncasează din această afacere doar 50.000 lei. �n schimb, compania offshore, �nregistrată �n Cipru de exemplu, este impozitată cu 10%, ceea ce �nsemnă un impozit echivalent �n lei de 20 milioane. Deci c�ştigul exportatorului rom�n, numai prin această includere a unui intermediar offshore, ar fi de 12 milioane de euro.

Servicii-fantomă

Potrivit lui Caraiani, serviciile oferite de companiile offshore sunt greu de cuantificat. ��n cele mai multe cazuri, transferurile de fonduri se fac �n baza unor contracte �fantomă�, de prestări servicii, fiind aproape imposibil pentru organele de control să dovedească faptul că respectivele servicii nu au fost prestate �n realitate niciodată�, declară Caraiani.

Spre exemplu, spune el, o firmă din Rom�nia importă 20 de maşini şi �n urma acestei activităţi se obţine un profit brut de 200 milioane de lei şi impozitul aferent statului rom�n ar fi 32 milioane de lei. Pentru a se evita plata acestui impozit, se �ncheie un contract cu o firmă offshore, evident aflată �n proprietatea importatorului, care să asigure paza convoiului de maşini p�nă la graniţa cu Rom�nia. Suma stipulată �n contract poate ajunge chiar la 200 milioane de lei, sumă deductibilă �n totalitate, situaţia �n care impozitul pe profit ar fi zero.

Pentru �nfiinţarea unei companii offshore nu este nevoie de deplasarea la faţa locului. Operaţiunea de �nregistrare poate fi făcută de una dintre firmele de consultanţă prezente pe piaţa rom�nească (Consulco, Laveco, PK Management etc), iar tarifele sunt cuprinse �ntre 2.000 şi 3.000 de euro. Termenul de �nregistrare este de c�teva săptăm�ni, �nsă operaţiunea se poate scurta p�nă la două zile, dar �n situaţia asta nu există posibilitatea alegerii unui nume. Pentru tarife care ajung la 5.000-7.000 de euro, acţionarul este ascuns �n spatele unui paravan, adică un proprietar nominal. �n acelaşi tarif intră şi numirea unor directori nominali.


��n cele mai multe cazuri, transferurile de fonduri se fac �n baza unor contracte �fantomă�, de prestări servicii, fiind aproape imposibil pentru organele de control să dovedească faptul că respectivele servicii nu au fost prestate �n realitate niciodată� - Gheorghe Caraiani, prodecan la Facultatea de Relaţii Internaţionale a Universităţii Rom�no-Americane


C�teva paradisuri fiscale accesibile rom�nilor

Delaware (SUA)

Impozit pe profit la nivel statal, 0%

SUA are tratat de evitarea dublei impuneri cu Rom�nia

Firmele nerezidente şi care nu desfăşoară activităţi �n SUA nu plătesc taxele federale

Marea Britanie

Impozitul pe profit se situează �ntre 10 şi 30%

Capital social standard � 1.000 lire sterline (1.310 euro)

Impozitul poate cobor� p�nă la 1-2% pe cifra de afaceri pentru comerţul cu bunuri

Holdingul �nregistrat �n Marea Britanie poate distribui dividende unei companii-mamă, �nfiinţată �ntr-un paradis fiscal din Caraibe sau Pacific, unde taxarea este zero

Membru UE

Elveţia

�n anumite cantoane companiile sunt scutite aproape de profit

Elveţia are tratat de evitare a dublei impuneri cu Rom�nia

Capitalul social al unei companii cu răspundere limitată este de 20.000 franci elveţieni (12.650 euro)

Malta

Companiile care nu au acţionari rezidenţi au rata de impunere de 4,17%

Holdingurile au rata de impunere 0%

Capitalul social este de 1.500 dolari (980 euro)

Proprietarii sunt anonimi; �nmatricularea se face prin intermediul unei companii �mputernicite

Membru UE

Cipru

Impozitul pe profit este de 10%

Firmele care nu au directori rezidenţi şi nu realizează venituri �n Cipru sunt scutite de impozit

Capital social � 1.000 lire cipriote (1.640 euro)

Jumătate din profiturile obţinute de o companie rezidentă �n Cipru din dob�nzi sunt scutite de plata impozitului pe societate




Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...