din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2659 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Recursuri in Interesul Legii » Redeschiderii urmaririi penale. Incompatibilitate. Recurs in intersul legii promovat

Redeschiderii urmaririi penale. Incompatibilitate. Recurs in intersul legii promovat

  Publicat: 26 Nov 2008       8125 citiri        Secţiunea: Recursuri in Interesul Legii  


Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului penal.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului penal.
Laura Codruta Kovesi, Procurorul General al Romaniei, a promovat recurs in interesul legii privind incidenta cazului de incompatibilitate prevazut de art. 49 alin. 4 din Codul de procedura penala in ipoteza trimiterii cauzei la procuror in vederea redeschiderii urmaririi penale, prevazuta de art. 278 indice 1 alin. 8 lit. b cu referire la art. 273 alin. 11 din Codul de procedura penala.

Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Asemanare intre doua sau mai multe notiuni, situatii, fenomene etc.
Prevazuta in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea generala,
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Reprezinta ansamblul actelor cu caracter normativ emise de catre institutiile comunitare, in principal de catre Consiliul UE si Comisia Europeana, in cursul exercitarii competentelor ce le sunt atribuite prin Tratat. Tratatul CEE enumera cinci astfel de instrumente:
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
C ă t r e


PREŞEDINTELE �NALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE


�n temeiul art. 4142 alin. 1 din Codul de procedură penală şi a art.25 lit.a din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, vă sesizez cu


Recurs �n INTERESUL LEGII


privind incidenţa cazului de incompatibilitate prevăzut de art.49 alin.4 din Codul de procedură penală �n ipoteza trimiterii cauzei la procuror �n vederea redeschiderii urmăririi penale, prevăzută de art.2781 alin.8 lit.b cu referire la art.273 alin.11 din Codul de procedură penală.


Examenul jurisprudenţei actuale, �n materie penală, evidenţiază două orientări cu privire la acest aspect şi, prin urmare, caracterul neunitar al practicii judiciare, astfel :


1) Unele instanţe au considerat că, �n ipoteza trimiterii cauzei la procuror �n vederea redeschiderii urmăririi penale prevăzută de art.2781 alin.8 lit.b din Codul de procedură penală, persoana care iniţial a efectuat urmărirea penală, ca organ de cercetare penală sau ca procuror, devine incompatibilă �n acea cauză.

Prin urmare, �n astfel de situaţii instanţele au reţinut incidenţa prevederilor art.49 alin.4 din Codul de procedură penală şi, �n consecinţă, �n temeiul art.2781 alin.8 lit.b din acelaşi cod, au admis pl�ngerea �mpotriva soluţiei de netrimitere �n judecată şi au trimis cauza procurorului �n vederea redeschiderii urmăririi penale (Anexele 1 - 6).

Adepţii acestui punct de vedere au considerat că redeschiderea urmăririi penale (art.2781 alin.8 lit.b) şi restituirea cauzei la procuror �n vederea refacerii urmăririi penale (art.332) nu constituie instituţii juridice distincte, ambele fiind cazuri de reluare a urmăririi penale dispuse de către instanţă şi, ca atare, au extins prin analogie aria de aplicare a dispoziţiilor art.49 alin.4 din Codul de procedură penală şi la această primă ipoteză.

2) �ntr-o altă orientare, instanţele au apreciat că, �n situaţia menţionată, persoana care a efectuat iniţial urmărirea penală nu devine incompatibilă (Anexele 7 - 8).

�n motivarea acestei soluţii s-a argumentat că prevederile art.49 alin.4 se limitează numai la situaţia �n care instanţa a dispus refacerea urmăririi penale, care presupune ��ntocmirea din nou a actelor de urmărire penală�.

Apreciez că ultima soluţie este cea legală.

*

* *

Conform doctrinei[1], incompatibilitatea nu reprezintă, �n esenţa ei, o incompetenţă, ci se �nfăţişează ca o situaţie de inadecvare �n care se află unul dintre subiecţii procesuali oficiali faţă de o cauză penală concretă şi care constituie un impediment �n ceea ce priveşte participarea acestuia la rezolvarea acelei cauze, fiind menită să asigure �ncrederea �n buna administrare a justiţiei.

Această situaţie se iveşte atunci c�nd un subiect procesual care a avut o anumită poziţie procesuală �ntr-o cauză penală este chemat să participe �n aceeaşi cauză �ntr-o altă poziţie procesuală care este inconciliabilă cu cea dint�i. Poziţiile procesuale sunt inconciliabile atunci c�nd ocuparea lor de către acelaşi subiect procesual �n aceeaşi cauză penală generează suspiciuni asupra imparţialităţii sale subiective şi/sau obiective.

Potrivit art.49 alin.4 din Codul de procedură penală, persoana care a efectuat urmărirea penală este incompatibilă să procedeze la refacerea acesteia, c�nd refacerea este dispusă de instanţă. Prin aceste dispoziţii legiuitorul a urmărit să asigure eliminarea oricăror �ndoieli cu privire la obiectivitatea organului judiciar �n rezolvarea cauzelor.

Conform art.201 din acelaşi cod, urmărirea penală este realizată de procuror şi organele de cercetare penală.

Prin urmare, situaţia de incompatibilitate menţionată vizează persoana care a efectuat urmărirea penală fie ca procuror, fie ca organ de cercetare penală, �n ipoteza �n care refacerea urmăririi penale s-a dispus de către instanţa de judecată.

Pe de altă parte, ipoteza prevăzută de art.2781 alin.8 lit.b cu referire la art.273 alin.11 din Codul de procedură penală are �n vedere reluarea urmăririi penale �n cazul �n care judecătorul admite pl�ngerea �mpotriva ordonanţei sau, după caz, a rezoluţiei procurorului de scoatere de sub urmărire penală, �ncetare a urmăririi penale ori de clasare şi trimite cauza procurorului �n vederea redeschiderii urmăririi penale.

*

* *

Activitatea procesuală, deşi �n mod obişnuit progresivă, nu este concepută ca o activitate ireversibilă, exist�nd posibilitatea re�ntoarcerii cauzei la etapele prin care a trecut.

Astfel, dacă s-a dispus trimiterea �n judecată, instanţa are posibilitatea, �n condiţiile legii, să hotărască reluarea ciclului procesual restituind cauza procurorului şi determin�nd o nouă activitate de urmărire penală. De asemenea, soluţiile de neurmărire penală au şi ele un caracter relativ, neconstituind piedici definitive �n redeschiderea unor urmăriri �n care anterior s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală sau �ncetarea urmăririi penale.

Reluarea urmăririi penale este deci instituţia procesuală cu ajutorul căreia se asigură desfăşurarea procesului penal prin reactivarea cursului urmăririi penale �n cazurile prevăzute de lege.


Rezolvarea problemei de drept ce constituie obiectul prezentului demers impune o analiză comparativă a cazurilor de reluare a urmăririi penale �n ipotezele restituirii cauzei la procuror �n vederea refacerii urmăririi penale, respectiv redeschiderea urmăririi penale.

Potrivit art.272 cu referire la art.332 alin.2 din Codul de procedură penală, restituirea �n vederea refacerii urmăririi penale se dispune doar de către instanţa de fond � după ce procurorul, prin rechizitoriu, s-a dez�nvestit şi a sesizat instanţa cu judecarea conflictului de drept penal, �n cazul nerespectării dispoziţiilor privitoare la competenţa după materie sau după calitatea persoanei, sesizarea instanţei, prezenţa �nvinuitului sau a inculpatului şi asistarea acestuia de către apărător.

Prin urmare, motivul restituirii �l reprezintă nesocotirea prevederilor legale ce atrag nulitatea absolută a tuturor actelor de urmărire penală (art.332 şi art.197 alin.2 din Codul de procedură penală), iar temeiul juridic �l constituie hotăr�rea instanţei de fond .

Pe de altă parte, conform art.273 din acelaşi cod, redeschiderea urmăririi penale - deşi reprezintă tot o modalitate de reluare a urmăririi penale, are ca situaţie premisă o soluţie de neurmărire, cu privire la care se constată ulterior că nu se justifică fie pentru că a fost greşit adoptată iniţial, fie pentru că a dispărut �mprejurarea pe care s-a �ntemeiat soluţia �n momentul �n care a fost luată.

Această măsură se dispune după terminarea urmăririi penale fie de către acelaşi procuror sau de către prim-procurorul parchetului (�n cadrul exercitării controlului ierarhic), din oficiu ori, după caz, la pl�ngerea persoanei ale cărei interese legitime au fost vătămate, conform art.278 din Codul de procedură penală, fie de către judecător la pl�ngerea persoanei nemulţumite, potrivit art.2781 alin.8 lit.b din acelaşi cod.

Procedura prevăzută de art.2781 are natura juridică a unei garanţii procesuale de respectare a legalităţii �n această primă fază a procesului penal.

Totodată, conform art.273 alin.2 din Codul de procedură penală, temeiul juridic al redeschiderii urmăririi penale �l constituie, �n toate cazurile, ordonanţa procurorului.

Rezultă că redeschiderea urmăririi penale � deşi constituie tot o modalitate de reluare a urmăririi penale, este total diferită de restituirea cauzei pentru refacerea urmăririi penale, prima reprezent�nd un remediu procesual, iar cea de-a doua, o sancţiune procesuală.

Mai mult, refacerea urmăririi penale presupune �ntocmirea din nou a actelor de urmărire penală atunci c�nd instanţa de judecată a constatat nulitatea totală sau parţială a acestora, fiind deci firesc ca �n acest caz urmărirea penală să nu mai poată fi refăcută de către aceeaşi persoană (procuror sau organul de cercetare penală) care a efectuat actele anterior măsurii de restituire dispusă de instanţă.

Chiar şi �n acest caz de reluare a urmăririi penale există situaţii care nu atrag incidenţa prevederilor art.49 alin.4 din Codul de procedură penală.

Astfel, instanţa supremă a statuat că procurorul este incompatibil numai dacă a efectuat personal acte de cercetare penală, nu şi atunci c�nd a condus şi controlat activitatea organului de cercetare penală care a efectuat aceste acte .

�n acest sens s-a avut �n vedere că, potrivit art.209 alin.1 şi art.216 din Codul de procedură penală, procurorul exercită supravegherea asupra actelor de urmărire penală � �n cadrul căreia, conform art.262 pct.1, dispune şi asupra soluţiilor ce se dau �n cauză, inclusiv rechizitoriul, situaţie care, evident, este diferită de efectuarea a �nsăşi activităţii de urmărire penală, la care se referă prevederile art.49 alin.ultim din Codul de procedură penală[2].

�n schimb, spre deosebire de refacerea urmăririi penale, �n cazul redeschiderii urmăririi penale �n ipoteza prevăzută de art.2781 alin.8 lit.b cu referire la art.273 alin.11 din Codul de procedură penală, instanţa de judecată, admiţ�nd pl�ngerea �mpotriva soluţiei, nu va desfiinţa actele de urmărire penală ci numai ultimul act procedural al urmăririi penale, respectiv rezoluţia sau ordonanţa de netrimitere �n judecată, procurorul av�nd obligaţia de a clarifica, �n continuare, faptele şi �mprejurările şi de a administra mijloacele de probă indicate de judecător.

Aşadar, cu at�t mai mult �n această ipoteză, c�nd nu sunt desfiinţate actele de urmărire penală existente, persoana care a instrumentat cauza iniţial nu devine incompatibilă să completeze urmărirea penală.

�n concluzie, situaţia de incompatibilitate prevăzută de art.49 alin.4 din Codul de procedură penală vizează persoana care a efectuat urmărirea penală, fie ca organ de cercetare penală, fie ca procuror, numai �n ipoteza restituirii cauzei pentru refacerea urmăririi penale, prevăzută de art.332 din Codul de procedură penală.

*

* *

Av�nd �n vedere cele expuse, vă solicit să constataţi că această problemă de drept a primit o soluţionare diferită din partea instanţelor judecătoreşti şi, printr-o decizie obligatorie, să stabiliţi modul unitar de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor legale.

Procuror general,

Laura Codruţa K�vesi



Pronuntata de: Parchetul General


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...