din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1197 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Recursuri in Interesul Legii » Calcularea termenului de reabilitare judecatoreasca

Calcularea termenului de reabilitare judecatoreasca

  Publicat: 02 Sep 2008       15741 citiri        Secţiunea: Recursuri in Interesul Legii  


Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Laura Codruta Kovesi, Procurorul General al Romaniei, a promovat recurs in interesul legii in vederea stabilirii pedepsei ce determina calculul termenului de reabilitare judecatoreasca in ipoteza pedepselor rezultante prin cumul aritmetic ca urmare a revocarii suspendarii conditionate sau prin cumul juridic in cazul concursului de infractiuni .

Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Prevazuta in cap. IV, t. VII, art. 133, C. pen., partea generala, cauza care inlatura consecintele condamnarii si care da dreptul persoanei condamnate de a fi repusa in folosinta drepturilor de care a fost lipsita.
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Stare a unei persoane de a fi lipsita de capacitate juridica. Nepricepere, nepregatire, lipsa de aptitudini pentru indeplinirea unei activitati,functii, meserii, profesii sau ocupatii.
Prevazuta in cap. IV, t. VII, art. 133, C. pen., partea generala, cauza care inlatura consecintele condamnarii si care da dreptul persoanei condamnate de a fi repusa in folosinta drepturilor de care a fost lipsita.
Prevazute in cap. II, t. I, C. proc. pen., partea generala,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Prevazuta in cap. IV, t. VII, art. 133, C. pen., partea generala, cauza care inlatura consecintele condamnarii si care da dreptul persoanei condamnate de a fi repusa in folosinta drepturilor de care a fost lipsita.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Forma a pluralitatii de infractiuni, asezata in cap. IV, t. II, art. 33, C. pen., partea generala.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Se refera la un proces destinat a da posibilitatea persoanelor cu deficienta sa ajunga la niveluri functionale fizice, psihice si sociale corespunzatoare, furnizandu-le acestora instrumentele cu ajutorul carora isi pot schimba viata in directia obtinerii unui grad mai mare de independenta in societate.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Orientarile jurisprudentei:

1. Unele instante au retinut ca termenul de reabilitare judecatoreasca se socoteste in raport de pedeapsa cea mai grea ce intra in compunerea pedepsei rezultante ca urmare a cumulului juridic sau aritmetic

2. Alte instante au considerat ca pedeapsa finala stabilita prin cumul juridic sau aritmetic va determina calculul termenului de reabilitare judecatoreasca.

Opinia Procurorului General este in sensul primei orientari.

_________

Textul integral al recursului

C ă t r e


PREŞEDINTELE �NALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE


�n temeiul art. 4142 alin. 1 din Codul de procedură penală şi art. 25 lit. a din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, vă sesizez cu :


Recurs �n INTERESUL LEGII


�n vederea stabilirii pedepsei ce determină calculul termenului de reabilitare judecătorească �n ipoteza pedepselor rezultante prin cumul aritmetic ca urmare a revocării suspendării condiţionate sau prin cumul juridic �n cazul concursului de infracţiuni.



Examenul jurisprudenţei actuale evidenţiază două orientări cu privire la acest aspect şi, prin urmare, caracterul neunitar al acesteia, astfel :

1. Pentru ipoteza menţionată, unele instanţe au reţinut că termenul de reabilitare judecătorească se socoteşte �n raport de pedeapsa cea mai grea ce intră �n compunerea pedepsei rezultante ca urmare a cumulului juridic sau aritmetic ( Anexele 1 - 8).

2. Cu privire la acelaşi aspect, alte instanţe au considerat că pedeapsa finală stabilită prin cumul juridic sau aritmetic va determina calculul termenului de reabilitare judecătorească ( Anexele 9 - 48 ).



Consider că prima soluţie este cea legală.

*

* *

Reabilitarea constituie modalitatea juridică prin care, �n condiţiile prevăzute de lege, se şterg condamnarea penală, decăderile şi interdicţiile făc�nd să �nceteze pentru viitor orice incapacitate ce derivă din pedeapsă cu privire la persoana condamnatului (art.133 � 138 din Codul penal).

�n raport de natura sa indivizibilă şi personală, reabilitarea nu poate fi dec�t totală, completă, produc�ndu-şi necondiţionat efectele .

Condiţia negativă impusă de lege pentru �nlăturarea stării de recidivă prin reabilitare sau �mplinirea termenului de reabilitare trebuie examinată �n raport de momentul săv�rşirii celei de-a doua infracţiuni.

Instanţa supremă a reţinut că, �n cazul mai multor condamnări succesive, cel condamnat nu poate obţine dec�t reabilitarea judecătorească pentru toate condamnările, iar termenul de reabilitare, la care se referă art.38 alin.2 din Codul penal, se calculează �n raport cu pedeapsa cea mai grea şi �ncepe să curgă de la data executării ultimei pedepse, chiar dacă � privită izolat � pentru aceasta ar fi �ndeplinite condiţiile reabilitării de drept[1].

Autoritatea de lucru judecat �n ceea ce priveşte pedeapsa finală stabilită prin cumul juridic sau aritmetic şi care constituie primul termen al recidivei nu poate fi opusă instituţiei reabilitării, deoarece aceasta din urmă derivă din prevederile legii (art.38 alin.2 din Codul penal), operează ope legis şi nu poate fi refuzată din momentul �mplinirii termenului de reabilitare, fără a fi necesară constatarea ei pe cale judecătorească.

Potrivit art.134 alin.1 din Codul penal, termenul reabilitării de drept se compune dintr-o durată fixă, de 3 ani.

Pe de altă parte, termenul de reabilitare judecătorească se compune dintr-o durată fixă, stabilită �n funcţie de �ntinderea �condamnării la pedeapsă� şi grupate �n cele 4 categorii prevăzute �n textul de lege, la care se adaugă o durată variabilă, ce este egală cu jumătate din durata pedepsei pronunţate (art.131 alin.1 din Codul penal).

Termenul de reabilitare se socoteşte de la data c�nd a luat sf�rşit executarea pedepsei principale (chiar stabilită prin cumul) sau de la data c�nd aceasta s-a prescris (art.136 din Codul penal).

Pedeapsa constituie sancţiunea de bază a fiecărei norme de drept penal, �n sensul că, ori de c�te ori legea creează o infracţiune, trebuie, neapărat, să prevadă ca sancţiune o pedeapsă principală care �şi poate �ndeplini rolul funcţional de sine stătător, fiind pronunţată şi aplicată singură[2].

Ca atare,caracterul unic, individual şi de sine stătător al fiecărei pedepse principale pronunţate pentru fiecare infracţiune �n parte nu poate fi �nlăturat de o cauză exterioară şi aleatorie acesteia.

Astfel, cumulul juridic sau aritmetic a cel puţin două pedepse principale �şi găseşte raţiunea �n necesitatea sancţionării mai severe prin stabilirea unei noi pedepse, rezultante sau finale, �n condiţiile incidenţei prevederilor referitoare la concursul de infracţiuni ori revocării suspendării condiţionate.

�n sistemul nostru de drept substanţial penal, pentru infracţiunile concurente se aplică principiul cumulului juridic, potrivit căruia va fi executată pedeapsa cea mai grea la care se poate adăuga un spor (art.34 din Codul penal).

Sporul alăturat pedepsei de bază pronunţată pentru infracţiunea cea mai gravă nu are funcţia sau capacitatea juridică de a converti pedepsele aplicate pentru fiecare infracţiune �ntr-o altă pedeapsă, mai mare, pedepsele iniţiale răm�n�nd neschimbate ca natură şi �ntindere.

Opţiunea instanţei �n aplicarea sporului şi determinarea �ntinderii acestuia, ce reprezintă finalitatea art.34 din Codul penal, sunt condiţionate tocmai de natura pedepsei cele mai grele ce a fost pronunţată, ca prim pas, pentru cea mai gravă dintre infracţiunile ce alcătuiesc concursul .

De aceea, sporul de pedeapsă ce se adaugă �n cazul concursului de infracţiuni trebuie privit ca o compensare a absorbţiei şi neexecutării succesive de către condamnat şi a pedepsei sau a pedepselor mai puţin grave ca �ntindere sau natură.

Ca atare, pedeapsa rezultantă obţinută prin adiţionarea sporului nu constituie o pedeapsă pronunţată pentru o singură infracţiune, ci o sancţiune penală, finală, a tuturor infracţiunilor şi reprezintă echivalentul pericolului social concret pe care �l reprezintă inculpatul sau condamnatul �n raport de toate faptele penale comise.

Deoarece constituie numai expresia juridică a pedepselor absorbite, sporul de pedeapsă nu poate avea o existenţă proprie şi nici o executare independentă de pedepsele de bază[3].

Lipsa existenţei proprii a sporului de pedeapsă este evidenţiată şi de dispoziţiile alin.1 ale art.14 din Legea nr.546 din 14 octombrie 2002 privind graţierea şi procedura graţierii potrivit cărora, �n situaţia pluralităţii de infracţiuni pentru care s-au aplicat pedepse ce au fost contopite, obiectul graţierii nu �l constituie pedeapsa rezultantă ci pedepsele aplicate pentru fiecare infracţiune.

Mai mult, �n alineatul 2 al aceluiaşi articol se prevede că pedeapsa rezultantă va fi descontopită pentru a face incidente dispoziţiile de graţiere, iar sporul de pedeapsă va fi �nlăturat �n ipoteza �n care a rămas o singură pedeapsă negraţiată.

Pe de altă parte, �n cazul revocării suspendării condiţionate (art.83 din Codul penal) �nsăşi dispoziţiile legale prevăd expres că pedepsele ce compun cumulul aritmetic răm�n distincte şi se execută separat şi succesiv, astfel �ntruc�t �ntinderea termenului de reabilitare se determină �n raport de durata celei mai grele dintre pedepse, iar nu de rezultatul �nsumării lor.

�n sf�rşit, dacă termenul de reabilitare s-ar calcula prin raportare la pedeapsa rezultantă am fi �n prezenţa unui dublu efect juridic sancţionator al acesteia, neprevăzut de lege, prin aceea că ar determina at�t momentul p�nă la care pedeapsa va fi executată (�ntinderea ei), c�t şi durata, evident mai mare, a termenului de reabilitare .

�n concluzie, la stabilirea termenului de reabilitare judecătorească se va lua �n calcul exclusiv pedeapsa cea mai grea ce intră �n componenţa pedepsei rezultante ca urmare a cumulului juridic sau aritmetic.



*

* *

Av�nd �n vedere cele expuse, vă solicit să constataţi că această problemă de drept a primit o soluţionare diferită din partea instanţelor judecătoreşti şi, printr-o decizie obligatorie, să stabiliţi modul unitar de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor legale.


PROCUROR GENERAL,

Laura Codruţa K�vesi



Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectiile unite


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...