din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2794 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Secretar al Consiliului local. Nelegalitatea platii indemnizatiei de conducere

Secretar al Consiliului local. Nelegalitatea platii indemnizatiei de conducere

  Publicat: 08 Jan 2008       8000 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Neexistand un act normativ care sa reglementeze posibilitatea acordarii indemnizatiei functiei de secretar, indiferent de nivelul autoritatii sau institutiei publice angajatoare, plata indemnizatiei de conducere aferente functiei de secretar al comunei este nelegala, cum corect au retinut organele Curtii de Conturi, atat cu ocazia controlului, cat si cu ocazia judecarii recursului jurisdictional declarat de procurorul financiar.

Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Viciu al unei hotarari,
Organ suprem de control financiar si de jurisdictie financiara,care functioneaza pe lenga Parlamentul Romaniei.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Dobanda calculata inaintea deducerii unui impozit la sursa sau a impozitului anticipat.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Desfiintare a unei hotarari judecatoresti ca urmare a admiterii unei cai de atac (recurs, apel).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Legea privind Statutul funcţionarilor publici
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala;
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
***


Prin incheierea de sesizare nr. 94 din 4 decembrie 2002 formulata de Directia de Control Financiar Ulterior a Camerei de Conturi Botosani s-a solicitat stabilirea raspunderii civile delictuale in sarcina paratilor H.V. si H.M., pentru prejudiciul de 3.503.060 lei cu dobanda aferenta calculata pana la 25 noiembrie 2002, in suma de 873.467 lei.

S-a constatat in actul de control mentionat nerespectarea reglementarilor legale privind plata indemnizatiei de conducere a Secretarului Consiliului Local al Comunei Bucecea, pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2001, prin dispozitia nr.47/10 septembrie 2001 a primarului comunei Bucecea.

Prin sentinta nr. 40 din 4 iunie 2003, Colegiul jurisdictional Botosani al Camerei de Conturi a respins capatul 1 al incheierii de sesizare privind obligarea paratilor H.V. si H.M., la plata sumei de 3.503.069 lei si folosul nerealizat in suma de 873.467 lei, catre Consiliul Local Bucecea.

Impotriva sentintei a declarat recurs jurisdictional procurorul financiar de pe langa Camera de Conturi Botosani, criticand-o, pentru nelegalitate si netemeinicie.

Curtea de Conturi - Sectia jurisdictionala prin decizia nr.575 din 7 octombrie 2003, a admis recursul jurisdictional si a modificat sentinta recurata in sensul ca a admis capatul 1 al incheierii de sesizare si a obligat, in solidar, pe paratii H.V. si H.M., la plata catre Consiliul Local Bucecea a sumei de 3.503.069 lei despagubiri civile, precum si la dobanda aferenta de 19,25% pe an, calculata de la data efectuarii fiecarei plati pagubitoare si pana la achitarea prejudiciului.

Pentru a hotari astfel, Sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi a retinut ca atata vreme cat nu exista o dispozitie legala expresa prin care sa se determine, fie prin indicarea unei sume fixe, fie prin indicarea limitelor minime si maxime in interiorul carora se determina cuantumul indemnizatiei de conducere, acordarea acesteia prin asimilare cu alta functie de conducere, constituie o masura nelegala cu consecinta faptului ca platile facute sunt plati nedatorate, impunandu-se recuperarea acestora.

Si impotriva acestei din urma hotarari H.V. si H.M., au declarat recurs, solicitand casarea deciziei recurate, cu consecinta exonerarii de la plata sumelor imputate.

In esenta, criticile aduse solutiei pronuntate de Sectia jurisdictionala vizeaza aspectul privitor la faptul ca functia de secretar de consiliu este considerata de lege ca functie publica de conducere, si ca atare atrage dupa sine acordarea unei indemnizatii de conducere, chiar daca anexa nr. IX din Legea nr.154/1998 nu prevede in mod expres acest drept .

Recursul este nefondat.

Indemnizatia de conducere a fost acordata in baza Dispozitiei nr. 47 din 10 septembrie 2001 fara a se mentiona actul normativ in baza caruia se acorda indemnizatia de conducere pentru functia de secretar.

Potrivit art. 30 din Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare �sistemul de salarizare al functionarilor publici se stabileste prin lege�.

Intrucat O.U.G. nr.24/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a functionarilor publici a fost abrogata prin O.U.G. nr. 33/2001, salariile de baza si celelalte drepturi salariale se stabilesc in continuare potrivit Legii nr. 154/1998.

Potrivit prevederilor art. 8 din Legea nr. 154/1998 :
1) �Salariul de baza pentru personalul cu functii de conducere este cel corespunzator functiei de executie, gradului sau treptei profesionale, la care se adauga o indemnizatie de conducere, diferentiata in raport cu complexitatea si raspunderea ce revin functiei de conducere, care face parte din salariul de baza .
2) Indemnizatiile de conducere sunt stabilite in procente din salariul de baza al functiei de executie ��. De asemenea, conform art. 14 alin. (1) din Legea nr. 154/1998 : �Indemnizatia de conducere se stabileste, la incadrarea in functie de catre conducatorul institutiei publice, in raport cu complexitatea activitatii desfasurate in cadrul acesteia�.
In cazul secretarului de consiliu nu s-a stabilit salariul corespunzator functiei de executie. In speta, indemnizatia de conducere s-a stabilit prin aplicarea unui procent asupra salariului stabilit pentru functia de secretar, functie de conducere, deoarece potrivit prevederilor art. 83 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, secretarul este �functionar public de conducere�, iar drepturile salariale sunt reglementate prin lege.

Neexistand un act normativ care sa reglementeze posibilitatea acordarii indemnizatiei functiei de secretar, indiferent de nivelul autoritatii sau institutiei publice angajatoare, plata indemnizatiei de conducere aferente functiei de secretar al comunei este nelegala, cum corect au retinut organele Curtii de Conturi, atat cu ocazia controlului, cat si cu ocazia judecarii recursului jurisdictional declarat de procurorul financiar.

In raport de cele ce preced, recursul a fost respins ca nefondat.



Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie , sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 8297 din 16 noiembrie 2004


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...