Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Este inscris in Costitutia Romaniei si reglementat in detaliu in legea pentru organizarea judecatoreasca.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Desfiintare a unei hotarari judecatoresti ca urmare a admiterii unei cai de atac (recurs, apel).
PROCEDURA PREALABILA. ACTIUNEA PREFECTULUI.Art.7 ALIN.5 DIN Legea nr.554/2004Art.26 din Legea nr.340/2004 Admisibilitatea actiunii formulata de prefect, in temeiul dispozitiilor art.26 din Legea nr.340/2004, este conditionata de respectarea proceduri prealabile.(Decizia nr.191/R-C din 15 martie 2006)Prin actiunea formulata Prefectul judetului V�lcea a solicitat, in contradictoriu cu Primarul municipiului Rm.V�lcea,
anularea a doua autorizatii de constructie, pe care le-a considerat emise cu incalcarea legii.In
cauza au formulat
cerere de interventie in interesul p�r�tului si beneficiarii celor doua acte administrative.Prin
sentinta nr.721/2005,
Tribunalul V�lcea a respins actiunea, retin�nd ca este incidenta exceptia invocata de p�r�t si de intervenienti, privind neefectuarea procedurii prealabile.Impotriva acestei hotar�ri a formulat recurs prefectul,
cale de atac solutionata cu majoritate, in sensul respingerii ei ca nefondata. Pentru a hotari astfel
instanta de control judiciar, in opinie majoritara, a retinut ca, desi potrivit art.7 alin.5 din Legea nr.554/2004, atunci c�nd prefectul are calitatea de reclamant, nu este obligatorie procedura prealabila, in
cauza sunt aplicabile dispozitiile legii speciale, respectiv cele privind institutia prefectului.Astfel, potrivit art.26 din Legea nr.340/2004, act normativ despre care s-a retinut ca are valoare de
lege speciala in raport de Legea nr.554/2004, atunci c�nd verifica legalitatea actelor administrative prefectul are datoria, ca inainte cu cel putin 10 zile de introducerea actiunii in contencios administrativ, sa solicite autoritatii administrative reanalizarea actului socotit nelegal, cu consecinta eventualei modificari sau revocari.Concluzia potrivit careia in
cauza era obligatorie procedura la care se refera dispozitia legala precitata, este sustinuta si de dispozitiile art.65 alin.3 din Legea nr.24/2000, privind tehnica legislativa, potrivit carora evenimentele legislative implicite nu sunt recunoscute in cazul actelor legislative speciale si nu opereaza o modificare a acestora, at�ta vreme c�t norma generala a materiei nu prevede expres completarea sau abrogarea. Caracterul de norma speciala al legii privind institutia prefectului se impune, in principal, pentru ca art.26 reprezinta temeiul calitatii procesuale
active al reclamantei si, in subsidiar, pentru ca potrivit art.261 pct.6, aceasta
lege se completeaza cu Legea nr.554/2004.Concluzion�nd in sensul ca Legea nr.340/2004 este
lege speciala si introduce cerinta procedurii prealabile pentru actiunile de natura celei de fata, s-a apreciat ca fata si de dispozitiile art.109 alin.2 din Codul de procedura civila, in mod corect
tribunalul a retinut inadmisibilitatea actiunii.In opinia separata s-a apreciat ca Legea nr.340/2004 nu este
lege speciala, un astfel de caracter av�ndu-l Legea nr.50/1991 si ca, oricum, potrivit art.21 din Constitutie, jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.Pentru aceste considerente si fata de prevederile art.7 din Legea nr.554/2004, fata de faptul ca cele doua autorizatii de constructie nu au fost aduse la cunostinta prefectului, in conformitate cu Legea nr.215/2000, si o
actiune de aceasta natura, daca ar fi fost promovata de
Ministerul Public sau Avocatul Poporului, nu ar fi fost conditionata de procedura prealabila se impunea
casarea hotar�rii si trimiterea spre solutionare in fond, observ�ndu-se si ca partile interesate au sustinut ca actele administrative sunt legale.