Personal diplomatic si consular. Pensie de serviciu. Conditii. Vechime in diplomatie
![]() |
Legea nr. 545/2003
Prin art.1(2) din O.U.G. nr.36/2003 se defineste vechimea in diplomatie, iar in alin. (3) lit. a) se precizeaza ca, de asemenea, in sensul actului normativ citat, aprobat prin Legea nr.545/2003, constituie vechime in diplomatie sau dupa caz in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala si perioadele lucrate de membrii personalului diplomatic si consular, precum si de persoanele mentionate in art.4(1) la Administratia Prezidentiala, Parlament si Guvern ca angajati de specialitate.
Astfel, potrivit art.4 (1) �membrii personalului diplomatic si consular si celelalte persoane care au desfasurat activitate de comert exterior si cooperare economica internationala incadrati in administratiile centrale... si din unitati cu specific de comert exterior, precum si ca trimisi in misiuni permanente, cu grade diplomatice sau consulare la ambasadele, consulatele si alte reprezentante, beneficiaza de pensie de serviciu ....�
Reclamantul A.I. si altii, a formulat la data de 6 septembrie 2004 actiunea inregistrata sub nr.3177/2004 la Curtea de Apel Bucuresti, sectia contencios administrativ si au solicitat ca in contradictoriu cu paratul Ministerul Economiei si Comertului sa se pronunte o hotarare prin care paratul sa fi obligat sa le elibereze adeverinta tip prevazuta de pct.14 din Normele de aplicare ale O.U.G. nr.36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic si consular, aprobata prin Legea nr.595/2003, si sa se constate ca indeplinesc conditiile cerute de O.U.G.nr.36/2003 pentru a beneficia de pensie de serviciu .
Reclamantii au sustinut ca sunt pensionari pentru limita de varsta, ca au desfasurat activitate profesionala in comertul exterior, peste 20 de ani barbatii si peste 15 ani femeile, din care cel putin 4 ani in misiune permanenta in exterior ca reprezentanti economici si comerciali in cadrul Ambasadelor Romaniei. Paratul a refuzat, la solicitarile facute de reclamanti, sa elibereze adeverintele tip necesare stabilirii pensiei de serviciu, desi are aceasta obligatie rezultata din actele normative amintite, motivand lipsa unor documente sau o interpretare eronata a legii, iar prin acest refuz sunt vatamati in dreptul legal de a primi pensiile de serviciu .
Curtea de Apel Bucuresti, sectia contencios administrativ a admis actiunea reclamantilor, a constatat ca reclamantii indeplinesc conditiile legale pentru a beneficia de pensie de serviciu conform O.U.G. nr.36/2003 aprobata prin Legea nr.545/2003 si a obligat paratul sa elibereze pentru fiecare reclamant adeverinta-tip necesara stabilirii pensiei de serviciu .
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a retinut ca activitatea reclamantilor a intrat sub incidenta Conventiei de la Viena cu privire la relatiile consulare din anul 1963, Conventie ratificata de Romania in 1971, cat si a Legii nr.1/1971 care reglementa activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala. De asemenea, s-a mai retinut ca nu se poate interpreta art.14 alin. (2) din Normele de aplicare, in sensul ca cei 4 ani de misiune in strainatate trebuie sa fie recunoscuti numai pentru persoanele cu grade diplomatice si consulare cu grad de ministru, consilier, consilier economic sau secretar economic, aceasta dispozitie fiind o adaugare la lege, ceea ce nu e posibil de aplicat in sistemul respectarii principiului ierarhiei actelor normative.
Impotriva acestei sentinte cu nr.2218/2004 a declarat recurs Ministerul Economiei si Comertului, sustinand ca aceasta hotarare pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti, sectia contencios administrativ este nelegala, fiind pronuntata cu incalcarea sau aplicarea gresita a legii, ca are in considerente motivari contradictorii sau straine cauzei.
A sustinut recurenta, ca instanta a nesocotit prevederile art.4 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr.36/2003 aprobata prin Legea nr.545/2003 in ceea ce priveste asimilarea vechimii celor 4 ani prevazuti de acest text cu functii care nu au statut diplomatic, ca a fost analizat numai dreptul de a se elibera adeverintele tip, fara a analiza si daca sunt indeplinite conditiile, depasind atributiile puterii judecatoresti prin cenzurarea O.U.G. nr. 36/2003, neavand aceasta competenta prin care sa adauge, sa completeze legea .
De asemenea, a mai invocat recurenta prevederile art.46 C. proc. civ., in sensul ca se impunea introducerea in cauza a celorlalti initiatori ai actului normativ, iar ca temei pentru casarea sentintei fiind precizate prevederile art.304 pct.4, 7 si 9 din acelasi cod.
Recursul este nefondat.
Este necontestat in cauza ca reclamantii-intimati au desfasurat activitate profesionala in comertul exterior peste 20 de ani, avand misiune permanenta pentru desfasurarea acestei activitati in strainatate peste 4 ani, fiind trimisi ca reprezentanti economici si comerciali de catre Intreprinderi de Comert Exterior.
Prin art.1(2) din O.U.G. nr.36/2003 se defineste vechimea in diplomatie, iar in alin. (3) lit. a) se precizeaza ca, de asemenea, in sensul actului normativ citat, aprobat prin Legea nr.545/2003, constituie vechime in diplomatie sau dupa caz in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala si perioadele lucrate de membri personalului diplomatic si consular, precum si de persoanele mentionate in art.4(1) la Administratia Prezidentiala, Parlament si Guvern ca angajati de specialitate.
In art.4.1 se reglementeaza categoriile de persoane care intra sub incidenta actelor normative (O.U.G.nr.36/2003 aprobata prin Legea nr.545/2003 ce stabileste sistemul de pensionare in discutic).
Astfel, potrivit art.4 (1) �membrii personalului diplomatic si consular si celelalte persoane care au desfasurat activitate de comert exterior si cooperare economica internationala incadrati in administratiile centrale... si din unitati cu specific de comert exterior, precum si ca trimisi in misiuni permanente, cu grade diplomatice sau consulare la ambasadele, consulatele si alte reprezentante, beneficiaza de pensie de serviciu, daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii .....�
In conformitate cu aceste prevederi se constata ca instanta de fond, cu aplicarea corecta a prevederilor legale a stabilit ca reclamantii-intimati fac parte din categoria de persoane ce beneficiaza de pensie de serviciu, indeplinind cumulativ conditiile legale cerute de actele normative incidente cauzei, in sensul ca reclamantii au desfasurat activitate de comert exterior ca persoane incadrate in unitati cu specific de comert exterior, trimisi in misiune permanenta peste 4 ani la ambasade, consulate sau alte reprezentante, au varsta si stagiul complet de cotizare si peste 20 de ani in comert exterior.
Instanta de fond nu a depasit competenta materiala si nu a cenzurat O.U.G. nr. 36/2003, ci a constatat in conformitate cu prevederile acestui act normativ, ca nejustificat, paratul refuza eliberarea adeverintei tip, motivand refuzul nu pe dispozitiile legii, ci in baza unor norme care nu au puterea O.U.G.nr.36/2004 si a Legii nr.545/2003.
De asemenea, nu este fondata nici critica referitoare la neintroducerea in cauza, conform art.46 C. proc. civ. a Ministerului Afacerilor Externe � temeiul invocat de recurenta fiind eronat, art.46 C. proc. civ., a fost abrogat prin Decretul nr.38 din anul 1959, iar pe de alta parte obligatia legala a eliberarii adeverintelor tip revine paratului, nu altor institutii.
In consecinta, recursul a fost respins ca nefondat.

Pronuntata de: Decizia nr. 2152 din 31 martie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta
Sursa: MCP avocati
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Nomanzii digitali. Provocari si reglementari juridice in era muncii de la distanta
Sursa: MCP avocati


OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025
Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...














