din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2829 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Decizii ale Curtii Constitutionale in materie Penala » Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 257 din Codul penal

Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 257 din Codul penal

  Publicat: 14 Oct 2007       7903 citiri        Secţiunea: Decizii ale Curtii Constitutionale in materie Penala  


Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Decizia nr. 275 din 24 iunie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 257 din Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 683 din 29 iulie 2004

Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Prevazut in sectiunea II, cap. II., t. I, C. proc. pen., partea generala
Puterea de a participa la deciziile referitoare la politicile financiare si operationale (de exploatare) ale unei intreprinderi detinute, fara ca totusi sa se exercite un control asupra acestor decizii.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Legea privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei �n exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi �n mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Fapta care da nastere, modifica ori stinge raportul juridic penal.
In materie civila, potrivit C.proc. civ., nu pot fi ascultati ca martori :
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
Principiu fundamental prevazut in cap. I, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Potrivit dispozitiilor procesual penale, invinuitul dau inculpatul nu este obligat sa probeze nevinovatia sa,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
[...] Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 257 din Codul penal, potrivit carora �Primirea ori pretinderea de bani sau alte foloase ori acceptarea de promisiuni, de daruri, direct sau indirect, pentru sine ori pentru altul, savarsita de catre o persoana care are influenta sau lasa sa se creada ca are influenta asupra unui functionar pentru a-l determina sa faca ori sa nu faca un act ce intra in atributiile sale de serviciu, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 10 ani.
Dispozitiile art. 256 alin. (2) se aplica in mod corespunzator
�.

Critica de neconstitutionalitate consta in faptul ca, desi se instituie raspunderea penala a celui care primeste bani sau alte foloase ori accepta promisiuni de daruri, direct sau indirect, textul art. 257 din Codul penal nu reglementeaza si raspunderea penala a cumparatorului de influenta, care dobandeste numai calitatea de martor, iar nu si pe aceea de inculpat. Inexistenta unei astfel de incriminari se considera ca incalca prevederile art. 21 alin. (3) teza intai din Constitutie, republicata, conform carora �Partile au dreptul la un proces echitabil [...]�.

Examinand criticile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorul exceptiei solicita, in realitate, extinderea dispozitiilor legale criticate si la alte situatii neprevazute in text, in sensul adaugarii in cuprinsul acestora si a incriminarii faptei cumparatorului de influenta . Or, asa dupa cum Curtea Constitutionala a retinut in mod constant, acceptarea acestei critici ar echivala cu transformarea instantei de contencios constitutional intr-un legislator pozitiv, lucru care ar contraveni art. 61 din Constitutie, republicata, potrivit caruia �Parlamentul este [...] unica autoritate legiuitoare a tarii�.

De asemenea, este de observat ca, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, �Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului�.

In consecinta, Curtea Constitutionala constata ca nu se poate exercita controlul de constitutionalitate si ca se impune respingerea exceptiei ca fiind inadmisibila.
De altfel, prin dispozitiile Legii nr. 78/2000, respectiv art. 6 ind. 1 alin. (1) - text introdus prin cartea II, titlul I, art. 1 pct. 3 din Legea 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003 - a fost incriminata pentru prima data si fapta cumparatorului de influenta, sanctionandu-se �Promisiunea, oferirea sau darea de bani, de daruri ori alte foloase, direct sau indirect, unei persoane care are influenta sau lasa sa se creada ca are influenta asupra unui functionar, pentru a-l determina sa faca ori sa nu faca un act ce intra in atributiile sale de serviciu�, pentru care pedeapsa aplicata este inchisoarea de la 2 la 10 ani. Textul incriminator prevede insa, in alin. (2), o cauza de nepedepsire a faptuitorului care denunta autoritatii fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat pentru acea fapta . Intr-o astfel de situatie cumparatorul de influenta poate dobandi calitatea de martor in procesul penal pornit impotriva traficantului de influenta, pozitie criticata de autorul exceptiei.

Prin aceasta insa nu se incalca dreptul la un proces echitabil, garantat de art. 21 alin. (3) din Constitutie, republicata, intrucat, conform dispozitiilor art. 62 din Codul de procedura penala, organul de urmarire penala si instanta de judecata sunt obligate sa lamureasca cauza sub toate aspectele pe baza de probe, iar, potrivit art. 63 alin. (2) din acelasi cod, probele nu au o valoare mai dinainte stabilita, aprecierea fiecarei probe se face de organul de urmarire penala sau de instanta de judecata in urma examinarii tuturor probelor administrate, in scopul aflarii adevarului.

De asemenea, in temeiul art. 66 din Codul de procedura penala, inculpatul beneficiaza de prezumtia de nevinovatie si are dreptul sa probeze lipsa de temeinicie a probelor de vinovatie existente.

In sfarsit, este de observat ca dreptul la un proces echitabil presupune, printre altele, examinarea tuturor probelor existente in cauza, in vederea aflarii adevarului. Potrivit dispozitiilor art. 287 alin. (2) din Codul de procedura penala, instanta de judecata isi formeaza convingerea pe baza probelor administrate in cauza, in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicata, care prevede stabilirea competentei instantelor judecatoresti si a procedurii de judecata numai prin lege.

In concluzie, declaratiile cumparatorului de influenta nu pot fi verificate decat in coroborare cu toate probele administrate in cauza, ele neavand o valoare mai dinainte stabilita, iar inculpatul se poate prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza un proces echitabil.
[...]



Pronuntata de: Curtea Constitutionala


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...