Rom�nia condamnată anul trecut �n 34 de cazuri
![]() |
Numai că neregulile descoperite de magistraţii europeni sunt aproape identice celor semnalate �n 2006: cauzele �mpotriva Rom�niei vizează neexecutarea hotăr�rilor judecătoreşti, protecţia proprietăţii (�ndeosebi existenţa a două titluri de proprietate asupra aceluiaşi bun şi faptul că Fondul "Proprietatea" nu oferă o reparaţie efectivă), pensiile personalului militar (dacă sunt sau nu supuse impozitului pe venit), arestarea preventivă (competenţa organului care dispune această măsură), recursul �n anulare, durata procedurilor, dreptul de acces la instanţă (cuantumul ridicat al taxei judiciare de timbru), condiţiile de detenţie din penitenciare şi practica neunitară.
"�n acest context s-a menţionat faptul că �n Cauza Popescu Dumitru �mpotriva Rom�niei, pentru prima dată, s-a spus că judecătorii interni pot lăsa neaplicată o dispoziţie din dreptul naţional incompatibilă cu CEDO. Referitor la durata procedurilor, s-a arătat că unele state au adoptat reglementări specifice �n această materie ( de exemplu Italia, Polonia, Slovenia ş.a.), care nu se regăsesc �n legislaţia rom�nă. Profesorul universitar doctor Corneliu B�rsan, judecător la CEDO, a insistat asupra necesităţii revizuirii urgente a procedurilor, aşezarea judicioasă a competenţelor şi crearea cadrului adecvat pentru ca �nalta Curte de Casaţie şi Justiţie să-şi poată �ndeplini rolul de interpretare şi aplicare unitară a legii", notează CSM.
Legea 247/2005, incompletă
Potrivit statisticilor, p�nă la jumătatea anului 2006, pe rolul Curţii erau �nregistrate peste 150 de pl�ngeri referitoare la �ncălcarea dreptului de proprietate, magistraţii de la Strasbourg anticip�nd "un nou val de condamnări ale Rom�niei pentru �ncălcarea dreptului la proprietate, cu consecinţe financiare considerabile pentru bugetul de stat".
CEDO a remarcat, �ncă din 2006, că legea 247/2005, cea care reglementează organizarea şi funcţionarea Fondului, nu ia �n considerare "prejudiciul rezultat din absenţa prelungită de acordare a unei despăgubiri pentru persoanele care au fost private de bunurile lor restituite prin hotăr�ri judecătoreşti definitive".
Curtea a observat că funcţionarea efectivă a Fondului implică parcurgerea prealabilă a unor operaţiuni care nu au fost �ncă finalizate, �n vederea realizării cotării la bursă. Potrivit paragrafului 33 din hotăr�rea Curţii, "pentru ca acţiunile emise de Proprietatea să poată face obiectul unei tranzacţionări pe piaţa financiară, este necesar, mai �nt�i, să fie urmată procedura de aprobare de către Consiliul Naţional al Valorilor Mobiliare (CNVM).
�ntre altele, doar după obţinerea acestei aprobări a CNVM şi după conversia titlurilor de valoare �n acţiuni cotate, persoanele care au primit asemenea titluri drept indemnizaţie pot vinde acţiunile �n mod legal. Curtea constată că aceste operaţiuni, prealabile acordării unei indemnizaţii efective, nu s-au finalizat p�nă �n prezent".
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Situatia Autozatiilor de construie emise in baza unor PUZ-uri ulterior anulate
Sursa: MCP avocati
Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta
Sursa: MCP avocati
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...














