Consultarile vor aborda subiectul extinderii acoperirii de baza oferite in temeiul directivei din 1990 privind pachetele de servicii pentru calatorii a�� informatii, raspundere pentru serviciile inferioare standardelor si protectie in caz de insolvabilitate a�� asupra noii generatii de a��pachete dinamicea��, si anume cele create de catre consumatori, deseori on-line, prin intermediul unor site-uri unice sau al mai multor site-uri partenere.23% dintre consumatorii din UE si peste 40% dintre cei din tari precum Irlanda sau Suedia rezerva in prezent a��pachete dinamicea��, multe dintre acestea nefiind deocamdata acoperite de normele de protectie ale UE (67% dintre acesti consumatori cred in mod gresit ca sunt protejati).In contextul valului recent de falimente ale unor companii aeriene, documentul ia in considerare posibilitatea ca protectia de baza in caz de insolvabilitate sa nu mai fie limitata la pachete si la pachetele dinamice, ci sa fie generalizata, inclusiv in cazul biletelor de avion cumparate separat. Comisarul UE pentru consumatori, dna Meglena Kuneva, a declarat:a��Avem nevoie de un nivel ridicat de protectie, multumita careia toti consumatorii sa poata rezerva un pachet de servicii pentru vacante in deplina siguranta, asa cum este normal, si avem nevoie de concurenta loiala, pentru ca intreprinderile sa concureze in conditii de egalitate.Ma intereseaza in special problema insolvabilitatii.Oricine a vazut la televizor imaginile miilor de calatori blocati in aeroporturi ca urmare a falimentelor companiilor Sky Europe, XL, Futura si Zoom va fi de acord ca a sosit momentul unor intrebari importante in legatura cu generalizarea protectiei de baza in caz de insolvabilitate.a��Normele actualeDirectiva UE privind pachetele de servicii pentru calatorii (DPSC) dateaza din anii '90, cand cel mai obisnuit tip de vacanta era un pachet de doua saptamani rezervat intr-o agentie de turism, pe baza unei brosuri.DPSC acopera pachetele prestabilite de servicii de vacante care combina cel putin doua dintre urmatoarele elemente:(1) transportul, (2) cazarea, (3) alte servicii turistice precum tururile de vizitare (incluse intr-un pret unic).Protectia oferita in temeiul directivei acopera: informatiile din brosuri, dreptul de a rezilia fara a plati despagubiri, responsabilitatea pentru serviciile oferite (de exemplu pentru hotelurile necorespunzatoare standardelor) si protectia in cazul falimentului unei agentii de turism sau al unei companii aeriene. Sase domenii prioritare de revizuireDPSC din 1990 nu mai corespunde pietei actuale a calatoriilor. Internetul si companiile aeriene cu tarife reduse au transformat modelele antreprenoriale, precum si comportamentele consumatorilor. Din ce in ce mai multi consumatori efectueaza rezervari alcatuind propriile pachete, frecvent on-line.Au fost identificate sase domenii prioritare de revizuire:1. Domeniul de aplicare al directivei privind pachetele de servicii pentru calatorii: Documentul examineaza noile categorii de pachete de vacante care ar trebui sa fie acoperite de DPSC. Acestea ar putea include:(1) Pachetele unitare create on-line de consumatori prin intermediul unui site unic, cum ar fi Expedia sau Opodo.(2) Pachetele create prin intermediul unor site-uri legate prin acorduri de parteneriat.De exemplu, un consumator care rezerva on-line un zbor poate fi directionat spre un site partener care ofera cazari la hotel sau inchirieri de masini.(3) Alte servicii legate de calatorii, care deocamdata nu sunt acoperite, precum croazierele, tipurile de transport care includ cazarea (de exemplu calatoriile de noapte cu vaporul sau cu trenul) si altele.Pentru detalii, a se vedea MEMO/09/523.2. Informare:Documentul deschide o consultare privind aspectele legate de informatiile care trebuie furnizate consumatorilor, precum si momentul si formatul furnizarii acestora.DPSC actuala se concentreaza asupra brosurilor si nu mentioneaza alte mijloace de comunicare, precum site-urile de internet.3. Raspunderea pentru serviciile care nu respecta standardele si pentru asistenta oferita consumatorilor:Consultarea va examina cine trebuie considerat responsabil pentru furnizarea serviciilor si pentru asistenta oferita consumatorilor care se confrunta cu probleme in timpul vacantei.In prezent, distinctiile altadata clare intre transportatori, agenti de turism si agenti de voiaj au devenit greu de trasat.Poate fi neclar cine este responsabil in cazul aparitiei unor probleme.4. Modificarea contractelor:In cazul modificarii unor elemente a��esentialea��, cum ar fi pretul total sau schimbarea transportatorului, DPSC permite consumatorilor sa rezilieze un contract fara a plati despagubiri .Consultarea va examina necesitatea modificarii normelor actuale privind revizuirea preturilor.5. Insolvabilitatea: DPSC cere ca agentul de turism sau de voiaj sa ofere garantii privind rambursarea intregii sume platite de consumator si pentru repatrierea consumatorului in caz de faliment.Recent, riscul de insolvabilitate a crescut.In contextul valului recent de falimente ale unor companii aeriene, documentul analizeaza necesitatea de a extinde protectia in caz de insolvabilitate astfel incat aceasta sa acopere si cumpararea separata a biletelor de avion (si anume biletele de calatorie achizitionate separat, neincluse intr-un pachet), pentru ca pasagerilor sa li se ramburseze suma platita sau sa li se asigure repatrierea in cazul falimentului companiei aeriene.6. Sigla de protectie a calatoriilor:Documentul analizeaza posibilitatea de a crea o a��sigla de protectie a calatoriilora�� la nivelul UE, care sa indice produsele si/sau combinatiile de produse din domeniul calatoriilor care beneficiaza de protectia oferita de legislatie. Care sunt urmatorii pasi?Comisia intentioneaza sa elaboreze propuneri concrete pentru revizuirea directivei privind pachetele de servicii pentru calatorii in toamna anului 2010.De asemenea, Comisia pregateste in prezent si o revizuire a drepturilor pasagerilor aerieni, care va aborda o serie ampla de aspecte privind consumatorii, inclusiv insolvabilitatea companiilor aeriene.Principalele evolutii in sectorul pachetelor de servicii pentru calatorie:- La nivel mondial, Europa este cea mai mare piata regionala a serviciilor de calatorie, cu vanzari de 246 miliarde de euro in 2008. Pachetele traditionale (oferte de pachete predefinite care contin mai multe componente, precum transportul si cazarea) reprezinta 40% (98,4 miliarde euro) din piata totala a calatoriilor, in timp ce pachetele dinamice reprezinta 33%, iar alte formule de calatorie, 25% din piata .- In prezent, majoritatea cetatenilor UE (56% dintre turistii din UE)isi organizeaza ei insisi vacantele, in loc sa cumpere pachete turistice predefinite (pachetele turistice traditionale vizate de directiva privind pachetele de servicii pentru calatorii).- Un numar din ce in ce mai mare de rezervari este facut de consumatori care siA�au alcatuit propriile pachetele turistice (pachete dinamice), in care ei insisi au inclus doua sau mai multe servicii, precum zborul si cazarea asigurate de un furnizor sau de furnizori intre care exista legaturi comerciale, cum ar fi site-urile internet Opodo sau Expedia sau site-urile internet care ofera pachete impreuna cu site-uri partenere. De exemplu, un consumator poate rezerva un zbor online si ulterior poate fi redirectionat catre un site internet partener care ofera sejururi hoteliere sau inchirieri de automobile.- Este important de semnalat ca rezervarile realmente separate in cadrul carora consumatorii cumpara elemente diferite de la comercianti/site-uri internet diferite care nu sunt afiliate sau nu poarta aceeasi marca comerciala nu fac, in general, obiectul reviziei. Aceste a��formule de calatorie independentea�� nu sunt considerate ca apartinand de sectorul pachetelor turistice.- Numarul consumatorilor care rezerva a��pachete dinamicea�� cunoaste o crestere semnificativa. 23% dintre cetatenii UE au folosit pachete dinamice in ultimii 2 ani, insa aceasta cifra depaseste 40% in tari precum Irlanda (46%) sau Suedia (44%)si este, de asemenea, foarte ridicata in tari precum Slovenia (42%) si Italia (36%).Pentru detalii, a se vedea tabelul 1 din MEMO/09/523.- In momentul de fata, numeroase pachete dinamice nu fac obiectul protectiei UE referitoare la pachetele de servicii pentru calatorii. In consecinta, un numar crescand de consumatori care rezerva pachete turistice nu se incadreaza in domeniul de aplicare al directivei. Pentru a ilustra amploarea schimbarii, in 1997, 98% dintre pasagerii care au zburat din Regatul Unit spre destinatii turistice au beneficiat de protectia acordata prin directiva UE privind pachetele de servicii pentru calatorii, in timp ce in 2005, acest numar a scazut lamai putin de 50%.- De asemenea, este clar ca, in randul consumatorilor, exista o necunoastere a faptului ca protectia juridica de care beneficiaza depinde de modalitatea de achizitionare a formulelor de calatorie, chiar daca componentele pachetelor de calatorie pot fi identice. 67% dintre consumatorii intervievati care au folosit un a��pachet dinamica�� neinclus in obiectul directivei au considerat in mod eronat ca erau protejati. In medie, un pachet dinamic care nu se desfasoara cum a fost prevazut inseamna o pierdere pentru consumator de aproape 600 de euro.- Peste 50% dintre consumatori sunt de parere ca beneficiaza de protectie in caz de faliment al unei companii aeriene atunci cand achizitioneaza pachete dinamice sau formule de calatorie independente. Insa, in momentul de fata, in numeroase cazuri ei nu sunt protejati.- Falimentul a devenit o temere puternica pentru consumatori, intrucat, in ultimul timp, riscul insolvabilitatii a crescut. In perioada noiembrie 2005a��septembrie 2008, 29 de companii aeriene au dat faliment. De exemplu, in Franta, in 2008, s-au inregistrat, deopotriva, 125 de falimente ale operatorilor turistici, care au afectat peste 9 000 de consumatori, in raport cu 95 de falimente in 2006 (care au afectat cu putin peste 2 500 de consumatori). Efectele falimentelor asupra turistilor au variat in functie de cumpararea sau nu a biletelor ca parte dintr-un pachet turistic. Intrucat tendintele din sectorul calatoriilor s-au schimbat semnificativ de la adoptarea directivei in 1990, este important in special sa se analizeze daca ar trebui sa existe niveluri diferite de protectie impotriva insolvabilitatii in cazul biletelor de avion vandute intr-un pachet si al celor vandute ca produse individuale.
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...