Proiectul de lege pentru modificarea Codului fiscal, elaborat de MFP, prevede continuarea transpunerii in legislatia nationala a Directivei 90/434/CEE (privind impunerea fuziunilor, divizarilor si transferului activelor si schimburilor de valori mobiliare intre companii ale statelor membre), amendata prin Directiva 2005/19/CE.
Schimbari preconizate
a) In domeniul impozitului pe profitPentru continuarea transpunerii in legislatia nationala a Directivei 90/434/CEE(privind impunerea fuziunilor, divizarilor si transferului activelor si schimburilorde valori mobiliare intre companii ale statelor membre), amendata prinDirectiva 2005/19/CE se propune stabilirea regimului fiscal aplicabilesocietatilor europene (SE) sau societatilor cooperative europene. Printranspunerea Directivei 90/434/CEE legislatia nationala se completeaza cuurmatoarele prevederi:- includerea acestor tipuri de societati in categoria contribuabililor obligati laplata impozitului pe profit;- stabilirea regulilor fiscale aplicabile in situatia transferului sediului social alunei E�societati europeneE� (SE) sau al unei E�societati cooperative europeneE�(SCE) din Romania in alte state membre ale Uniunii Europene ;- 5 -- stabilirea regimului fiscal al sediilor permanente apartinand societatilorcedente din Romania.b) In domeniul TVADirectiva 2008/8/CE de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea cepriveste locul de prestare a serviciilor. Realizarea pietei interne, globalizarea,dereglementarea si schimbarile tehnologice au contribuit la producerea unorschimbari de proportii in volumul si natura comertului cu servicii . Posibilitateaprestarii la distanta a unui numar de servicii este din ce in ce mai mare. Pentruo mai buna functionare a pietei interne s-a conturat necesitatea modificariiDirectivei 2006/112/CE ca urmare a strategiei Comisiei de modernizare sisimplificare a modului de operare a sistemului comun de TVA. Conform noilorreguli, atunci cand prestatorul si beneficiarul nu sunt stabiliti in acelasi stat sevor aplica urmatoarele reguli:- serviciile prestate de o persoana impozabila catre o alta persoana impozabilavor avea locul, respectiv se vor impozita la locul unde este stabilit beneficiarul,indiferent ca este o persoana impozabila stabilita in interiorul Comunitatii sau inafara Comunitatii;- serviciile prestate de o persoana impozabila catre o persoana neimpozabilavor avea locul, respectiv se vor impozita, acolo unde este stabilit prestatorul.De la aceste reguli generale exista exceptii stabilite expres de directivaeuropeana, astfel: serviciile legate de bunuri imobile, care se vor impozita lalocul unde se afla bunul imobil; serviciile de restaurant si catering care se vorimpozita la locul prestarii efective, s.a..Aceeasi directiva stabileste ca pentru serviciile prestate catre persoaneimpozabile stabilite in Comunitate se vor depune declaratii recapitulative,asemenea celor care se depun in prezent pentru livrari si achizitiiintracomunitare de bunuri .Directiva 2008/117/CE de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemulcomun al taxei pe valoarea adaugata, in vederea combaterii fraudei fiscalelegate de operatiunile intracomunitare care este transpusa in proiectul de lege,se refera la perioada de depunere a declaratiilor recapitulative. Incepand cuanul 2010 declaratiile recapitulative se vor depune lunar atat pentrulivrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, cat si pentru serviciile prestateintracomunitar. Aceasta masura este considerata una dintre cele maiimportante masuri legislative pentru combaterea evaziunii fiscale, deoarece vapermite un control mai eficient, in timp real, al operatiunilor intracomunitare.Actualul termen de 3 luni nu permitea controlul operatiunilor decat dupa operioada de aproape 4 luni, suficient pentru ca operatorii economici fraudulosisa dispara inainte ca autoritatile fiscale sa aiba posibilitatea sa detectezeaceste operatiuni frauduloase.Directiva 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxeipe valoarea adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoaneimpozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare,inlocuieste Directiva 79/1072/EEC, in baza careia se efectueaza in prezentrambursarile de TVA catre persoane impozabile din alte state membre. Potrivitnoilor reguli autoritatea fiscala din Romania va primi prin intermediul unui portalelectronic cererile de rambursare a persoanelor impozabile din Romania si leva transmite electronic in fiecare stat membru din care operatorii economiciromani solicita rambursarea taxei platite pentru diverse achizitii efectuate. Deasemenea prin intermediul aceluiasi portal electronic vor fi primite cererile derambursare transmise de autoritatile fiscale din alte state membre si care aufost depuse de operatorii economici stabiliti in Comunitate pentru achizitiileefectuate in Romania. Schimbul de informatii si documentele necesare invederea rambursarii taxei pe valoarea adaugata se realizeaza, in principal, totpe cale electronica. De asemenea, se stabilesc termene precise de solutionarea cererilor de rambursare si plata de dobanzi in situatia in care aceste termenenu sunt respectate.S-a eliminat obligativitatea inscrierii in facturi a unor mentiuni exprese pentruevitarea declansarii procedurii de infringement pentru care Romania a fostprenotificata in cursul lunii iulie 2009c) In domeniul accizelorPentru indeplinirea responsabilitatii de implementare a legislatiei comunitare insistemul de drept national, precum si pentru respectarea dreptului comunitar,prin proiectul de act normativ se propun, in principal, urmatoarele:A. Transpunerea prevederilor Directivei 2008/118/CE care va conduce la:- modificarea si completarea unor definitii ale operatorilor economici ceefectueaza operatiuni cu produse accizabile (de exemplu destinatar inregistrat,expeditor inregistrat);- redefinirea momentului de eliberare pentru consum a produselor supuseaccizelor armonizate;- definirea expresa a platitorilor de accize in cazul produselor supuse accizelorarmonizate;- crearea cadrului juridic necesar introducerii sistemului informatizat pentrufacilitarea si monitorizarea circulatiei intracomunitare a produselor accizabile inregim suspensiv de accize (EMCS);- stabilirea procedurilor care trebuie utilizate pentru aplicarea sistemuluiinformatizat;- introducerea posibilitatii de impartire a responsabilitatii de garantare a risculuide neplata a accizelor care ar putea deveni exigibile;- stabilirea regimului accizelor pentru lipsurile si pierderile de produseaccizabile in afara regimului suspensiv de accize (produse cu accize platite);B. Eliminarea din sfera de aplicare a accizelor a produselor pentru careaccizele sunt stabilite in cote procentuale;C. Stabilirea unor dispozitii tranzitorii pentru deplasarile de produse accizabilein regim suspensiv de accize catre alte state membre care nu au adoptatsistemul informatizat.
Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal este dicponibil AICI
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...