MODIFICARE LEGEA 36/1995. Notarii pot avea dubla cetatenie
![]() |
Raţiunea care a stat la baza acestei modificări a vizat trei aspecte: asumarea obligaţiilor Rom�niei �n calitate de parte la Convenţia europeană asupra cetăţeniei; aplicarea principiului constituţional conform căruia cetăţenii sunt egali �n faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, precum şi Hotăr�rea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, care a constatat existenţa unei fapte de discriminare, prin refuzul acceptării participării la concursul de ocupare a funcţiei de notar public datorită dublei cetăţenii, recomand�nd, totodată, Ministerului Justiţiei să promoveze un act normativ prin care acest tratament discriminatoriu să fie eliminat.
Totodată, potrivit art. 17 din Convenţia mai sus menţionată, statului rom�n �i revine obligaţia de a asigura egalitate de tratament pentru toţi cetăţenii rom�ni cu domiciliul �n Rom�nia, indiferent dacă aceştia deţin sau nu şi cetăţenia altui stat . O aplicare a acestei prevederi s-a materializat şi �n dreptul intern �ncă din anul 2003, odată cu revizuirea Constituţiei, prin eliminarea condiţionării accesului la funcţiile şi demnităţile publice de deţinerea �n exclusivitate a cetăţeniei rom�ne.
Av�nd �n vedere că activitatea notarului public implică �n mod indubitabil exerciţiul autorităţii publice, acesta fiind �nvestit să �ndeplinească un serviciu public, iar actul �ndeplinit de el este unul de autoritate publică, este necesar ca accesul la această profesie să fie condiţionat, �n continuare, de deţinerea calităţii de cetăţean rom�n, �nsă, �n mod obligatoriu, această condiţionare trebuie să se situeze �n limitele stabilite de Legea fundamentală.
Anterior, �n cadrul şedinţei Guvernului din data de 12 noiembrie a.c., a fost adoptat proiectul de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii nr.51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat.
Proiectul detaliază, �n capitolul destinat asistenţei judiciare, cazurile şi condiţiile de acordare a asistenţei judiciare, precum şi organizarea, �n cadrul profesiei, a activităţii de acordare a asistenţei judiciare.
Astfel, pe de o parte, sunt reglementate cazurile care, potrivit legii, reprezintă modalităţi de acordare a asistenţei judiciare, iar pe de altă parte este precizată procedura �n urma căreia, �n cadrul barourilor, se realizează desemnarea avocaţilor care urmează a acorda asistenţa judiciară. Coordonarea metodologică a activităţii �n cadrul profesiei se realizează prin intermediul Departamentului pentru coordonarea asistenţei judiciare, care va fi �nfiinţat, �n acest scop, �n cadrul Uniunii Naţionale a Barourilor din Rom�nia.
De asemenea, la nivelul fiecărui barou, vor fi organizate servicii de asistenţă judiciară care vor avea ca scop organizarea, la nivel local, a activităţii de desemnare a avocaţilor care vor acorda asistenţă judiciară �n cazurile prevăzute de lege.
Desemnarea avocaţilor care vor �ndeplini această activitate va avea loc, prin urmare, �n urma unei proceduri stabilite prin prezentul proiect, dintre avocaţii �nscrişi �n Registrul de asistenţă judiciară ce va fi constituit �n temeiul legii.
Prin proiect se reglementează, totodată, unele aspecte care ţin de organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, rezultate din experienţa practică a aplicării Legii nr.51/1995 şi semnalate, �n principal, de reprezentanţii avocaţilor, �n urma Congresului Uniunii Naţionale a Barourilor din Rom�nia, desfăşurat �n luna iunie a anului curent.
Astfel, sunt avute �n vedere aspecte care privesc:
- formele de exercitare a profesiei. Se propune, �n acest sens, exercitarea profesiei şi �n cadrul societăţilor profesionale cu răspundere limitată, reglementate prin reconsiderarea formei de exercitare a profesiei �n vigoare � societatea civilă profesională cu răspundere limitată;
- lărgirea accesului �n profesia de avocat, prin eliminarea condiţiei cetăţeniei rom�ne cerute �n acest scop;
- crearea cadrului pentru organizarea �n mod unitar a accesului �n profesie, prin examenul ce va fi organizat la nivel naţional de Uniunea Naţională a Barourilor din Rom�nia, reglementări ce se vor aplica �ncep�nd cu data de 1 ianuarie 2009, av�nd �n vedere gradul avansat de organizare a examenului de intrare �n profesie din anul �n curs;
- clarificarea efectelor juridice ale folosirii, �n afara cadrului legal, a denumirilor specifice profesiei de avocat, organelor reprezentative ale acesteia, precum şi a calităţii �nseşi de avocat, �n alte condiţii dec�t cele prevăzute de lege.
- reconsiderarea unor aspecte care se referă la procedura de alegere a organelor reprezentative ale profesiei.
Necesitatea reglementărilor propuse are �n vedere faptul că organizarea eficientă a profesiei de avocat reprezintă o premisă pentru asigurarea unei asistenţe juridice de calitate şi, implicit, a unei asistenţe judiciare de un nivel optim, iar organizarea activităţii de acordare a ajutorului public judiciar �n orice formă face parte dintre măsurile de asigurare a standardelor minime pentru ca sistemul de asistenţă judiciară să fie considerat ca asigur�nd un acces efectiv la justiţie cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, �nt�rzierea �n organizarea acestui sistem put�nd avea consecinţe grave cu privire la eficienţa şi operativitatea acordării asistenţei, at�t pentru cetăţenii rom�ni, c�t şi pentru cetăţenii din celelalte state membre ale Uniunii Europene.
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta
Sursa: MCP avocati
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Nomanzii digitali. Provocari si reglementari juridice in era muncii de la distanta
Sursa: MCP avocati

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025
Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...














