Procedura succesorala notariala
Inventarul este obligatoriu atunci cand se face acceptarea mostenirii sub beneficiu de inventar, succesorul acceptant avand la dispozitie 3 luni de zile de la deschiderea succesiunii pentru a face inventarul si apoi inca 40 de zile pentru a-si manifesta vointa in sensul acceptarii pure si simple, a acceptarii sub beneficiu de inventar ori a renuntarii la mostenire. Cu ocazia inventarierii se poate descoperii un testament al defunctului, caz in care acesta va fi vizat de catre notar sau delegatul sau, spre a nu putea fi schimbat si va fi depus la biroul notarial pentru pastrare in siguranta.
Atunci cand exista pericolul dovedit de instrainare, pierdere, inlocuire sau distrugere a bunurilor, notarul public poate pune sigiliu pe acele bunuri sau le poate preda unui custode special numit in acest sens. In ce priveste sumele de bani, hartiile de valoare, cecurile sau alte valori, gasite in timpul efectuarii inventarului, acestea, la fel ca testamentul se depun la depozitul din biroul notarial, ori la o institutie specializata.
Atunci cand nu exista mostenitori, sau notarul are indicii ca mostenirea ar putea ramane vacanta, caz in care mostenitorul de drept este statul, notarul va putea incredinta administrarea provizorie a bunurilor succesorale unui curator desemnat in acest scop, avand obligatia sa instiinteze autoritatea administratativa de luarea acestei masuri .
Stabilirea drepturilor mostenitorilor
Toate masurile de conservare luate cu privire la bunurile succesorale se comunica obligatoriu mostenitorilor legali, legatarilor si, dupa caz, executorilor testamentari. Numarul si calitatea mostenitorilor si legatarilor, precum si intinderea drepturilor acestora se stabilesc de notarul public prin actele de stare civila prezentate de acestia si prin depozitiile lor, iar bunurile ce compun masa succesorala se stabilesc prin inscrisuri sau alte mijloace de proba permise de lege. Acceptarea succesiunii, ca si renuntarea se fac in termen de 6 luni de la data decesului.
Atunci cand exista un testament, notarul public procedeaza la deschiderea lui. Daca testamentul este olograf sau mistic, se constata starea lui materiala si se intocmeste un proces-verbal.
Emiterea titlului de mostenitor
Procedura succesorala se finalizeaza prin emiterea certificatului de mostenitor sau de legatar, iar in cazul in care nu s-a facut dovada existentei unor bunuri in patrimoniul defunctului ori determinarea acestora necesita operatiuni de durata, a certificatului de calitate de mostenitor . Certificatul de mostenitor contine si face dovada deplina atat a intinderii drepturilor titularului cat si a bunurile (sau cotei-parti), cu exactitate, care i-au revenit in urma realizarii procedurii succesorale. Certificatul de mostenitor se poate anula numai pe cale judecatoreasca.
In situatia in care s-a instituit un executor testamentar, se va putea emite de notarul public si un certificat constatator al acestei calitati.
In lipsa mostenitorilor legali sau testamentari, la cererea reprezentantului statului, notarul public constata ca succesiunea este vacanta si elibereaza un certificat de vacanta succesorala, dupa expirarea termenului legal de acceptare a succesiunii.
Dupa emiterea certificatului de mostenitor, de legatar, de calitate sau de vacanta succesorala, notarul public nu mai poate intocmi un alt certificat pentru acelasi defunct, decat in situatiile prevazute de lege.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
