In cadrul distributiei exclusive, se permite interzicerea vanzarilor active de catre un distribuitor in afara teritoriului stabilit prin acord, in situatia in care cota de piata a furnizorului si a distribuitorului (luate individual) nu depaseste 30%.
Prin vanzarea activa se intelege acea vanzare care se realizeaza prin abordarea activa a clientilor de catre distribuitori. Aceasta se poate face, de exemplu, prin: corespondenta cu caracter publicitar directa sau vizite; abordarea activa a unei clientele determinate sau a unor clienti dintr-un teritoriu specific, alocat in mod exclusiv unui alt distribuitor, prin intermediul reclamei si al publicitatii in mass media sau prin alte mijloace de promovare, destinate grupului respectiv de clienti sau clientilor din teritoriul dat; stabilirea unui depozit sau al unui punct de vanzare in teritoriul exclusiv al altui distribuitor .
In cazul vanzarii pasive, clientul este cel care solicita produsul/serviciul distribuitorilor, acestia din urma avand un rol pasiv in procesul de vanzare.
Spre deosebire de restrictionarea vanzarilor active, interzicerea vanzarilor pasive, constituie o restrictie grava, cu efecte anticoncurentiale majore si nu poate beneficia de exceptarile pe categorii aplicabile intelegerilor verticale.
Aceasta restrictie grava este legata de impartirea pietei pe teritorii sau pe clienti . Impartirea pietei poate fi fie rezultatul unei obligatii directe (ex. obligatia de a nu revinde anumitor clienti sau unor clienti situati pe anumite teritorii ori obligatia de a retransmite altor distribuitori comenzile acestor clienti), fie rezultatul unor masuri indirecte menite sa descurajeze distribuitorul sa revanda acestor clienti (ex. refuzarea sau diminuarea bonusurilor sau a remizelor, refuzul de a livra, reducerea volumului livrarilor sau limitarea volumului livrarilor la cererea aferenta teritoriului sau grupului de clienti alocat, amenintarea cu denuntarea acordului, aplicarea unui pret mai mare pentru produsele care urmeaza sa fie exportate, limitarea proportiei vanzarilor care pot fi exportate sau obligatiilor de transfer al profitului).
Aceste practici sunt si mai restrictive atunci cand sunt asociate cu punerea in aplicare de catre furnizor a unui sistem de monitorizare a destinatiei efective a produselor furnizate, cum ar fi utilizarea unor etichete sau serii diferentiate, dar si de sanctiuni in cazul nerespectarii acestora.
Astfel de obligatii, directe sau indirecte, de interzicere a vanzarilor pasive, care au ca rezultat impartirea pietelor, sunt interzise de legislatia in domeniul concurentei, fiind considerate nocive pentru un mediu concurential normal prin insusi obiectul lor, iar efectele lor pe pietele afectate nu sunt necesar a fi demonstrate.
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...