Amintim ca MAI, cu aportul DGA, a implementat cu succes aceasta metodologie in cadrul tuturor institutiilor si structurilor aflate in subordinea/coordonarea ministerului, acest lucru reprezentand un sprijin util pentru conducerea institutiei.
Etapele de implementare ale metodologiei au avut ca finalitate intocmirea pentru fiecare institutie a Registrului riscurilor de coruptie si a Planurilor anuale de prevenire a coruptiei. Registrul in cauza functioneaza ca un instrument de evaluare a capacitatii institutiei si a componentelor sale de a face fata factorilor actuali sau potentiali ce pot favoriza aparitia unor acte de coruptie, consolideaza mecanismele de prevenire/control existente si fundamenteaza necesitatea adoptarii unor masuri suplimentare care sa raspunda mult mai concret problemelor identificate.La reuniune au participat coordonatorii planurilor sectoriale anticoruptie din cadrul institutiilor publice, insotiti de experti ai acestora. Reuniunea de lucru este in concordanta cu masura 1.1.3. din Planul de Actiune pentru implementarea Strategiei nationale anticoruptie 2012 - 2015, care prevede ``introducerea treptata la nivelul institutiilor publice a unei metodologii unitare de evaluare a riscurilor de coruptie ca premisa pentru dezvoltarea planurilor interne de integritate``. Astfel, vor fi selectate minim trei institutii pilot pentru testarea metodologiei, care pana in semestrul I 2013 vor implementa integral etapele ciclului de evaluare a riscurilor. Ulterior, in functie de rezultate, se va elabora si adopta prin act normativ o metodologie unitara pentru toate institutiile publice. La data de 20.03.2012, prin Hotararea Guvernului nr. 215, a fost adoptata Strategia Nationala Anticoruptie pe perioada 2012 - 2015 (SNA), precum si Planul de Actiune aferent acesteia (Monitorul Oficial nr. 202/27.03.2012). Ulterior, la 12.06.2012, Parlamentul Romaniei a adoptat o declaratie privind sprijinirea implementarii noii Strategii (Monitorul Oficial nr. 392/12.06.2012), prin care isi exprima, in mod ferm, angajamentul de continuare a eforturilor anticoruptie prin mijloacele legale corespunzatoare. Documentul strategic asigura implementarea recomandarilor formulate pentru Romania in cadrul mecanismului de cooperare si verificare (MCV), precum si alte recomandari formulate in evaluari independente. De asemenea, acesta preia domeniile identificate ca prioritati la nivelul UE in Comunicarea anticoruptie a CE : recuperarea bunurilor provenite din infractiuni, protectia avertizorilor de integritate, achizitiile publice, prevenirea si combaterea coruptiei politice, protectia intereselor financiare ale UE.Scopul SNA este reducerea si prevenirea fenomenului coruptiei prin aplicarea riguroasa a cadrului normativ si institutional in vederea maximizarii impactului masurilor anticoruptie.Documentul are un caracter multidisciplinar si este adresat tuturor institutiilor publice reprezentand puterea executiva, legislativa si judecatoreasca, autoritatilor publice locale, mediului de afaceri si societatii civile.Strategia promoveaza bunele practici anticoruptie precum metodologia de evaluare a riscurilor institutionale de coruptie si implementarea planurilor sectoriale, la nivelul tuturor institutiilor publice. Potrivit SNA, institutiile publice elaboreaza si adopta planuri sectoriale, printr-o abordare trihotomica: prevenire, educatie, combatere. In faza de elaborare se porneste de la unele standarde minimale privind codul etic/deontologic/de conduita, declararea averilor, cadourilor, conflicte de interese, incompatibilitati, transparenta, protectia avertizorului etc., dar si de la o evaluare preliminara a riscurilor si vulnerabilitatilor. Ministerul Justitiei (MJ) asigura coordonarea implementarii SNA. Astfel, sub autoritatea ministrului Justitiei se vor organiza reuniuni de coordonare la nivel inalt (semestrial).Totodata, pentru sprijinirea procesului de monitorizare au fost dezvoltate platforme de cooperare (platforma autoritatilor independente si a institutiilor anticoruptie; platforma administratiei publice centrale; platforma administratiei publice locale; platforma mediului de afaceri si platforma societatii civile), ce vor fi convocate cel putin o data la doua luni.MJ printr-un secretariat multidisciplinar asigura, de asemenea, asistenta si indrumare institutiilor publice in vederea implementarii SNA.
ANI lanseaza un set de trei proceduri pentru prevenirea si identificarea timpurie a situatiilor de incompatibilitate, a potentialelor conflicte de interese 29 Jan 2020 | 1272
1 - 3 aprilie 2014: evaluare a Comisiei Europene in Romania, efectuata in cadrul MCV 01 Apr 2014 | 1439
Ofiter de politie judiciara in cadrul Serviciului de Investigare a Fraudelor timis in judecata de procurorii DNA 08 Oct 2013 | 1746
M. Justitiei continua implementarea Strategiei Nationale Anticoruptie 2012 � 2015 17 Jul 2013 | 7577
Un avocat si un ofiter de politie judiciara trimisi in judecata de procuorii DNA 13 May 2013 | 1541
Un avocat si un politist cercetati de procurorii DNA pentru trafic de influenta 17 Apr 2013 | 1573
Verificarea regularitatii actului de sesizare. Obiectul verificarii Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 377 din 2 februarie 2010