In cadrul procedurilor OMC de solutionare a litigiilor, UE solicita intai deschiderea unor consultari cu Argentina, cu scopul de a obtine eliminarea acestor masuri, care afecteaza comertul si investitiile UE. Masurile restrictive cuprind regimul de acordare a licentelor de import instituit de Argentina si, mai cu seama, procedurile de obtinere a unei licente de import, precum si obligatia impusa intreprinderilor de a echilibra importurile si exporturile. Acesta este primul pas prevazut de sistemul OMC de solutionare a litigiilor. Daca nu se gaseste o solutie in termen de 60 de zile, UE poate solicita instituirea unui grup special al OMC care sa hotarasca cu privire la legalitatea actiunilor Argentinei.
``Restrictiile la import impuse de Argentina incalca regulile comertului international si trebuie eliminate. Aceste masuri aduc prejudicii reale intreprinderilor din UE, afectand locurile de munca si economia in ansamblul ei``, a declarat comisarul UE pentru comert Karel De Gucht. ``Climatul comercial si investitional din Argentina cunoaste o deteriorare vizibila. In aceste conditii, nu-mi ramane decat sa contest regimul de import protectionist al Argentinei pentru a garanta respectarea regulilor comertului liber si echitabil.``
UE este foarte ingrijorata in legatura cu masurile la import impuse de Argentina, care sunt contrare normelor OMC privind un sistem comercial transparent, liber si echitabil. Se aplica urmatoarele masuri:
Argentina conditioneaza importul tuturor marfurilor de o inregistrare si aprobare prealabila, denumita ``Declaracion Jurada Anticipada de Importacion``. Incepand din februarie 2012, aceste cerinte de aprobare prealabila se aplica tuturor importurilor.
Totodata, pentru sute de marfuri este necesara obtinerea unei licente de import. Aceste proceduri cauzeaza intarzieri sistematice ale importurilor sau refuzul acestora fara motive clare. La inceputul lui 2011, peste 600 de tipuri de produse erau afectate de acest regim de licente, ca de exemplu masinile electrice, piesele auto si produsele chimice.
Argentina le cere importatorilor sa echilibreze importurile si exporturile, sa creasca ponderea materiei prime locale in produsele pe care le fabrica in Argentina sau sa nu transfere venituri in strainatate. Aceste practici sunt sistematice, nescrise si lipsite de transparenta. Se pare ca importatorii trebuie sa accepte aceste practici daca doresc sa obtina licenta care permite importul marfurilor. Masurile descrise intarzie sau blocheaza marfurile la frontiera, antrenand pierderi majore pentru industria din UE si din lume.
In 2011, restrictiile existente la acel moment au afectat exporturi in valoare de circa 500 de milioane de euro. Incepand din 2012, din cauza extinderii masurilor asupra tuturor produselor, a crescut amploarea potentialelor prejudicii aduse exporturilor UE in Argentina, de 8,3 miliarde de euro in 2011. Impactul pe termen lung al unui climat comercial si investitional nefavorabil este mult mai mare.
In ultimii ani, UE, alaturi de alti parteneri comerciali majori din lume, a abordat in numeroase randuri aceasta problema in discutiile cu Argentina, dar fara succes.
Schimburile comerciale - fapte si cifre
Comertul cu marfuri (direct afectat de masurile restrictive si obiect al contestatiei inaintate OMC)
Exportul de marfuri din UE in Argentina in 2011: 8,3 miliarde de euro
Importul de marfuri din Argentina in UE in 2011: 10,7 miliarde de euro
Importurile din Argentina in UE constau preponderent in produse agricole (alimente si animale vii, 53%), produse chimice (16%) si materii prime (14%), in timp ce UE exporta in Argentina in principal marfuri prelucrate, ca de exemplu masini si echipament de transport, in special autovehicule si piese auto (50%), si produse chimice (20%).
Comertul cu servicii
Exportul de servicii din UE in Argentina in 2010: 3 miliarde de euro
Importul de servicii din Argentina in UE in 2010: 2,1 miliarde de euro
Excedentul comercial intre UE si Argentina in domeniul serviciilor se ridica la 0,9 miliarde de euro.
Masurile restrictive ale Argentinei se extind asupra unui numar tot mai mare de sectoare, drept care UE urmareste indeaproape si sectorul serviciilor si evalueaza masura in care este afectat.
Urmatorii pasi in procedura OMC de solutionare a litigiilor
Cererea de deschidere a consultarilor initiaza in mod oficial un litigiu in cadrul acordului OMC de solutionare a litigiilor. Consultarile permit UE si Argentinei sa discute pe marginea acestui subiect si sa gaseasca o solutie satisfacatoare fara a recurge la actiuni in instante.
Daca in urma consultarilor nu se ajunge la o solutie satisfacatoare in termen de 60 de zile, UE poate solicita instituirea unui grup special al OMC care sa hotarasca cu privire la legalitatea masurilor impuse de Argentina.
Agenda de lucru a sedintei Guvernului Romaniei din 19 iunie 2013 19 Jun 2013 | 1902
Dupa 18 ani de negocieri, Rusia a aderat la Organizatia Mondiala a Comertului 23 Aug 2012 | 1227
Romania, aleasa vice-presedinte al Comisiei Provizorii a Academiei Internationale Anti-coruptie 21 Dec 2011 | 2165
Decrete - acreditare ambasadori 03 Aug 2011 | 1317
Palestina va fi recunoscuta ca "stat liber si independent" de Argentina si Brazilia 06 Dec 2010 | 2064
Import din Ecuador. Recuperare ulterioara a taxelor la import. Cerere de remitere a taxelor la import Pronuntaţă de: T-324/10. Hotararea din19/03/2013. Firma Van Parys/Comisia