Se estimeaza ca in UE exista peste 1,2 milioane de lucratori transfrontalieri. Salariile brute platite lucratorilor transfrontalieri si sezonieri in 2010 au totalizat 46,9 miliarde EUR. Mobilitatea lucratorilor a fost identificata drept unul dintre factorii esentiali care pot stimula cresterea economica si ocuparea fortei de munca in Europa . Cu toate acestea, obstacolele fiscale constituie in continuare unul dintre factorii principali care ii descurajeaza pe cetateni sa isi caute un loc de munca intr-un alt stat membru.Avand in vedere aceasta situatie, pe parcursul anului 2012, Comisia va efectua o evaluare cuprinzatoare a impozitelor nationale directe pentru a stabili daca acestea creeaza dezavantaje pentru cetatenii care locuiesc intr-un stat membru si lucreaza in altul. In cazul in care se constata discriminari sau incalcari ale libertatilor fundamentale ale cetatenilor UE, Comisia le va semnala autoritatilor nationale si va insista sa se efectueze modificarile necesare. Daca problemele nu se vor remedia, Comisia va initia impotriva statelor membre in cauza proceduri pentru incalcarea legislatiei.Algirdas A�emeta, comisarul pentru impozitare si uniune vamala, audit si antifrauda, a declarat: ``Normele UE sunt clare: toti cetatenii UE trebuie sa fie tratati in mod egal in cadrul pietei unice. Nu pot exista discriminari, iar dreptul lucratorilor la libera circulatie nu trebuie compromis. Majoritatea statelor membre respecta aceste principii de baza, dar sunt pregatit sa iau toate masurile necesare pentru a ma asigura ca principiile respective sunt reflectate in normele fiscale ale tuturor statelor membre.``Deoarece dificultatile fiscale raman unul dintre obstacolele principale in calea mobilitatii transfrontaliere, Comisia lucreaza pe mai multe fronturi pentru a elimina barierele pentru lucratorii din UE, de exemplu, prin propunerile sale de abordare a dublei impozitari (IP/11/1337) si, respectiv, de impulsionare a protectiei pentru lucratorii detasati (IP/12/267).ContextIn aceasta din urma initiativa, Comisia verifica:
Comisia nu va analiza doar situatia lucratorilor salariati, ci si pe cea a liber-profesionistilor si a pensionarilor.Principiile de baza care urmeaza sa se aplice lucratorilor transfrontalieri au fost stabilite in cateva hotarari de referinta ale Curtii Europene de Justitie, cum ar fi Schumacker (C-279/93), Wielockx (C-80/94), Turpeinen (C-520/04) si (Gerritse C-234/01).Dreptul de a trai si de a lucra oriunde in Uniunea Europeana este un drept fundamental al cetatenilor europeni si un instrument esential pentru dezvoltarea unei piete a locurilor de munca la nivel european. Comisia sprijina statele membre in elaborarea de politici vizand eliminarea obstacolelor juridice si administrative din calea mobilitatii in scop de munca (de exemplu, Tineretul in miscare - IP/10/1124). De asemenea, incurajeaza politici prin care se garanteaza ca lucratorii transfrontalieri nu sunt tratati diferit fata de lucratorii nationali si ca beneficiaza de aceleasi avantaje sociale si fiscale ca si lucratorii nationali (mai multe informatii).Doua servicii care ajuta cetatenii europeni si firmele sa inteleaga si sa-si apere drepturile in UE sunt Europa ta - Consiliere si SOLVIT. Serviciul Europa ta - Consiliere le raspunde cetatenilor care au intrebari despre drepturile lor, de exemplu despre asigurarea de sanatate sau despre prestatiile de somaj la care sunt indreptatiti atunci cand locuiesc si lucreaza peste hotare. SOLVIT ofera solutii practice si prompte cetatenilor si firmelor care se confrunta cu obstacole administrative, cum ar fi obtinerea recunoasterii calificarilor profesionale intr-un alt stat membru in care doresc sa lucreze, respectiv sa isi desfasoare activitatea . Ambele servicii au permis unui numar de cetateni europeni si firme de ordinul miilor sa beneficieze de oportunitatile oferite de piata unica.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 725
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1491
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1186
Proiectele de acte normative adoptate de Guvern in cadrul sedintei din 10 martie 2020 11 Mar 2020 | 1296
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1092
In 2020 vor fi admisi 30.000 de lucratori straini pe piata fortei de munca din Romania 26 Dec 2019 | 1201
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
Plata drepturilor cuvenite salariatilor detasati. Aspecte particulare Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Detasarea unui salariat fara acordul acestuia Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bacau � Sectia I Civila- Decizia civila nr. 470 din 12 iunie 2019
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020