O investigatie la nivelul intregii UE a site-urilor internet care ofera credit de consum s-a desfasurat pentru a verifica daca consumatorii primesc informatiile la care au dreptul in temeiul legislatiei UE privind consumatorii1 inainte de semnarea unui contract de credit de consum. Autoritatile nationale de aplicare a legii au verificat peste 500 de site-uri internet din cele 27 de state membre, plus Norvegia si Islanda. Ele au marcat 70 % (393) site-uri pentru investigatii ulterioare in legatura cu urmatoarele probleme principale: publicitatea nu a inclus informatiile standard necesare; ofertele au omis informatii esentiale pentru luarea unei decizii; costurile au fost prezentate in mod inselator. Autoritatile nationale de aplicare a legii vor contacta acum institutiile financiare si intermediarii de credit in legatura cu suspiciunile de nereguli si le vor cere sa aduca precizari sau sa ia masuri de remediere. Verificarea minutioasa a vizat in mod special modul in care intreprinderile aplica Directiva privind creditul de consum (transpusa recent de statele membre), al carei scop este de a ajuta consumatorii sa inteleaga si sa compare ofertele de credit .Comisarul UE pentru consumatori, John Dalli, a declarat: ``Atunci cand oamenii cauta credit, descopera uneori ca acest credit se dovedeste a fi mai scump decat parea la inceput, deoarece informatii importante lipsesc sau sunt neclare. Creditul de consum nu este intotdeauna usor de inteles si de aceea exista o legislatie europeana pentru a-i ajuta pe consumatori sa ia decizii in cunostinta de cauza. Prin urmare, este foarte important ca intreprinderile sa ofere consumatorilor informatiile corecte si necesare. Si este rolul Comisiei sa colaboreze cu autoritatile nationale de aplicare a legii pentru a realiza acest lucru."O ``verificare minutioasa`` este un exercitiu de control al respectarii legislatiei UE. Este condusa de UE si executata de autoritatile nationale de aplicare a legii care desfasoara controale simultane, coordonate, pentru a constata eventuale incalcari ale legislatiei de protectie a consumatorilor intr-un anumit sector. Autoritatile nationale de aplicare a legii contacteaza apoi operatorii in legatura cu suspiciunile de nereguli si le cer sa ia masuri corective. Verificarea minutioasa pentru credite de consum a avut loc in luna septembrie 2011.Sase tari au realizat o investigatie mai aprofundata, ``Verificare minutioasa plus``, pe 57 site-uri, pentru a verifica respectarea normelor de protectie a consumatorilor, inclusiv modalitatile de plata, tratamentul reclamatiilor si clauzele si conditiile.Piata controlata este utilizata de consumatori in fiecare zi. In 2010, institutiile financiare din zona euro au oferit credite de consum in valoare de peste 600 de miliarde EUR2.RezultateDin 562 de site-uri internet verificate initial, numai 30% trecut testul verificarii minutioase pentru respectarea normelor UE relevante de protectie a consumatorilor si 70% din aceste site-uri (393) au fost marcate pentru investigatii ulterioare. Principalele probleme constatate au fost: Lipsa informatiilor in publicitatea privind creditele de consum: publicitatea de pe 258 (46 % dintre site-urile verificate) nu includea toate informatiile standard solicitate de Directiva privind creditul de consum, de exemplu: i) dobanda anuala efectiva (DAE), care este esentiala pentru a compara ofertele ii) informatii privind includerea sau nu in costul total a costurilor cu serviciile auxiliare obligatorii (de exemplu, asigurare) sau iii) durata contractului de credit; Omiterea unor informatii cheie privind oferta: 244 (43 %) dintre site-uri nu au oferit informatii clare despre toate elementele diferite din costul total, de exemplu, i) privind tipul de rata a dobanzii (fixa, variabila sau ambele), ii) privind durata creditului (daca este cazul) si iii) privind unele dintre costurile aferente creditului (de exemplu, un comision de intermediere); Prezentarea inselatoare a costurilor in cazul in care costul creditului este afisat intr-un mod care este fals sau ar putea induce in eroare consumatorii, de exemplu, i) in privinta felului in care se calculeaza pretul sau ii) in cazul in care consumatorul nu este informat ca, la costul creditului de consum in sine, se adauga o asigurare obligatorie. 116 site-uri (20 %) dintre site-uri au prezentat acest tip de problema.Verificare minutioasa plusSase tari (Italia, Estonia, Letonia, Lituania, Slovacia, Suedia) au realizat o investigare mai aprofundata privind 57 dintre site-urile verificate - exercitiul Verificarea minutioasa plus . Principalele probleme s-au legat de informatiile precontractuale si clauzele contractuale.Care sunt urmatoarele etape?Faza controlului punerii in aplicare va incepe acum: in urmatoarele saptamani si luni, operatorii economici vor fi contactati de catre autoritatile nationale si li se va solicita sa ofere clarificari sau sa-si corecteze site-urile. Nerespectarea acestei obligatii, in functie de legislatia nationala aplicabila, poate duce la proceduri judiciare care au drept rezultat aplicarea de amenzi sau chiar inchiderea site-urilor internet. Autoritatile nationale de aplicare a legii sunt chemate sa raporteze Comisiei Europene pana in toamna anului 2012. Comisia va intocmi un raport privind rezultatele.
15 iunie 2021 este data limita pana la care se pot depune declaratiile de avere si de interese anuale 13 Jun 2021 | 1665
Aplicatia de �Dosar electronic� devine operationala si pentru Sectia de contencios administrativ si fiscal a ICCJ 06 Jun 2020 | 1864
Conferintele UpDate Work: Protectia economica si sociala a salariatilor 03 Apr 2020 | 2005
Conferintele UpDate Work: Reorganizarea societatilor angajatoare 03 Apr 2020 | 1632
Conferintele UpDate Work: Telemunca si munca la domiciliu. Reorganizarea angajatorilor si a activitatii salariatilor 03 Apr 2020 | 1578
EY: Solutii pentru a limita interactiunea cu autoritatile vamale. Vamuirea la domiciliu 31 Mar 2020 | 1365
Dialogurile MCP (VIII): Clauza de confidentialitate in contractul individual de munca. Ce este si ce nu este confidential? Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Instalarea unui sistem de supraveghere video de catre primarie, care nu respecta prevederile GDPR Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Utilizarea si dezvaluirea fara temei legal a unor imagini din sistemul de supraveghere video al asociatiei de proprietari Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Legalitatea prelucrarii datelor in contextul inregistrarii si publicarii pe internet a imaginilor cu numerele de inmatriculare ale autovehiculelor ai caror soferi savarsesc posibile contraventii sau infractiuni in contextul circulatiei pe drumurile publice Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Negocierea si includerea clauzei de confidentialitate in contractul individual de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
CEDO: Panioglu impotriva Romaniei. Libertatea de exprimare Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Incidenta teoriei impreviziunii. Contract de credit. Actiune avand ca obiect adaptarea contractului cu efect retroactiv, de la data incheierii actului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 620 din 11 martie 2020