Acestea au ca efect cresterea costurilor si produc complicatii in momentul efectuarii tranzactiilor transfrontaliere, in special pentru intreprinderile mici. Comerciantii care sunt descurajati sa incheie tranzactii transfrontaliere ca urmare a obstacolelor create de dreptul contractual pierd cel putin 26 de miliarde de euro anual in cadrul comertului intracomunitar. In acelasi timp, 500 de milioane de consumatori europeni nu pot beneficia de accesul la o oferta mai bogata si de preturi mai mici, ca urmare a numarului redus de intreprinderi care prezinta oferte transfrontaliere, in special pe pietele nationale mai mici.Astazi, Comisia Europeana a propus o legislatie europeana comuna optionala in materie de vanzare care va contribui la inlaturarea acestor obstacole si va oferi consumatorilor mai multe optiuni si un nivel ridicat de protectie . Aceasta va facilita schimburile comerciale prin instituirea un set unitar de norme pentru contractele transfrontaliere in toate cele 27 de tari ale UE. Atunci cand comerciantii isi ofera produsele in temeiul legislatiei europene comune in materie de vanzare, cumparatorii vor avea posibilitatea de a alege, printr-un simplu clic, un contract european, usor de incheiat, care le ofera un nivel ridicat de protectie . In prezent, propunerea Comisiei trebuie aprobata de statele membre ale UE si de Parlamentul European, care si-a exprimat deja sprijinul masiv prin votarea propunerii in prima parte a acestui an (IP/11/683).``Legislatia europeana comuna optionala in materie de vanzare va constitui un impuls pentru piata unica, motorul cresterii economice a Europei. Aceasta va reprezenta pentru intreprinderi un mod facil si ieftin de a-si extinde activitatile pe noi piete europene, prezentand consumatorilor, in acelasi timp, oferte mai bune si asigurandu-le un nivel ridicat de protectie``, a declarat vicepresedintele Reding, comisarul UE pentru justitie. ``Fara a elimina posibilitatea aplicarii legislatiei nationale, Comisia Europeana adopta astazi o abordare inovatoare, bazata pe libera alegere, subsidiaritate si concurenta .``Legislatia europeana comuna in materie de vanzare elimina obstacolele si maximizeaza beneficiile pentru consumatori si intreprinderi.1. Avantaje pentru intreprinderi: punerea la dispozitie a unui sistem comun (dar optional) de drept al contractelor, care este identic pentru toate cele 27 de state membre, astfel incat comerciantii nu mai trebuie sa se confrunte cu dificultatile legate de incertitudinile create de aplicarea mai multor legislatii nationale in materie contractuala; conform unui sondaj Eurobarometru publicat astazi, 71% din intreprinderile europene au declarat ca, in cazul in care ar avea posibilitatea de a alege, ar aplica o singura legislatie europeana in materie contractuala pentru toate vanzarile transfrontaliere catre consumatori din alte tari ale UE; reducerea costurilor de tranzactionare pentru intreprinderile care doresc sa efectueze tranzactii transfrontaliere; in prezent, intreprinderile care doresc sa efectueze tranzactii transfrontaliere trebuie sa se adapteze unui numar de 26 de legislatii nationale diferite, sa le traduca si sa angajeze avocati care costa, in medie, 10 000 EUR pentru fiecare piata de export suplimentara; ajutarea intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-urilor) in vederea extinderii activitatilor pe piete noi. In prezent, doar 9,3% din intreprinderile europene efectueaza tranzactii transfrontaliere si pierd, astfel, peste 26 de miliarde de euro anual.2. Avantaje pentru consumatori: oferirea aceluiasi nivel ridicat de protectie a consumatorilor in toate statele membre; consumatorii vor putea sa se bazeze pe legislatia europeana comuna in materie de vanzare ca pe o marca de calitate; de exemplu, aceasta ofera consumatorilor dreptul de a alege in mod liber masurile reparatorii in cazul in care cumpara un produs defect - chiar la mai multe luni de la cumparare. Aceasta ofera posibilitatea consumatorilor sa rezilieze contractul, sa solicite inlocuirea, repararea produsului sau o reducere de pret. In prezent, o asemenea alegere libera a masurilor reparatorii exista in cinci state membre ale UE (Franta, Grecia, Lituania, Luxemburg, Portugalia). o oferta mai variata de produse, la preturi mai reduse: in prezent, consumatorilor care cauta in mod proactiv oferte mai bune in UE, in special online, li se refuza adesea vanzarea sau livrarea de catre comerciant. Anual, cel putin 3 milioane de consumatori se confrunta cu aceasta situatie. asigurarea securitatii cu privire la drepturile acestora in cadrul tranzactiilor transfrontaliere: 44% din consumatori afirma ca necunoasterea drepturilor de care beneficiaza ii descurajeaza sa cumpere din alte tari ale UE. cresterea transparentei si a increderii consumatorilor: consumatorii vor fi informati intotdeauna, in mod clar, si vor trebui sa isi dea acordul pentru incheierea unui contract in baza legislatiei europene comune in materie de vanzare. In plus, un aviz de informare va stabili in mod clar drepturile consumatorilor, in propria lor limba.Legislatia europeana comuna in materie de vanzare va fi aplicabila: numai in cazul in care ambele parti sunt in mod voluntar si expres de acord cu aceasta; contractelor transfrontaliere, in cazul carora apar cele mai numeroase probleme legate de costurile suplimentare si complexitatea juridica. De asemenea, statele membre vor avea optiunea de a aplica legislatia europeana comuna in materie de vanzare si contractelor incheiate pe plan intern; contractelor privind vanzarea de bunuri - cea mai mare parte a comertului intracomunitar - precum si contractelor cu continut digital, precum muzica, filme, programe informatice sau aplicatii pentru telefoane inteligente; atat tranzactiilor dintre intreprinderi si consumatori, cat si tranzactiilor dintre intreprinderi; in cazul in care una dintre parti este stabilita intr-un stat membru al UE. Comerciantii ar putea folosi acelasi set de clauze contractuale in raport cu alti comercianti din interiorul si din afara UE, conferind legislatiei europene comune in materie de vanzare o dimensiune internationala.ContextContractele sunt esentiale pentru gestionarea intreprinderilor si pentru efectuarea de tranzactii cu consumatorii. Acestea oficializeaza un acord intre parti si pot acoperi o gama larga de aspecte, inclusiv vanzarea de bunuri si servicii conexe, precum serviciile de reparatii si intretinere.Atunci cand desfasoara activitati pe piata unica europeana, societatile incheie o gama variata de contracte care sunt reglementate de diferite dispozitii nationale de drept contractual. Cele 27 de seturi de norme nationale diferite pot conduce la costuri de tranzactionare suplimentare, lipsa securitatii juridice pentru intreprinderi si lipsa increderii consumatorilor. Aceste aspecte pot reprezenta factori de descurajare atat pentru consumatori, cat si pentru intreprinderi, in ceea ce priveste achizitiile si comertul peste granitele UE. Costurile mai mari de tranzactionare afecteaza indeosebi intreprinderile mici si mijlocii.Acest fapt este in contrast cu piata interna a Statelor Unite, unde un comerciant din Maryland isi poate vinde cu usurinta produsele unui consumator din Alaska.In cadrul Strategiei Europa 2020 (IP/10/225), Comisia abordeaza problema blocajelor care afecteaza piata unica, in vederea impulsionarii redresarii economice. Aceasta include si realizarea de progrese in directia crearii unui drept european al contractelor.In iulie 2010, Comisia a prezentat, in cadrul unei Carti verzi, mai multe optiuni ce vizeaza o abordare mai coerenta in ceea ce priveste dreptul contractual. Ulterior, Comisia a organizat o consultare publica care s-a desfasurat pana la 31 ianuarie 2011 si a generat 320 de raspunsuri (MEMO/11/55).La 3 mai 2011, un grup de experti instituit de catre Comisie a prezentat un studiu de fezabilitate referitor la o viitoare initiativa privind dreptul european al contractelor (IP/11/523). Comisia a consultat partile interesate si cetatenii pe durata elaborarii studiului de fezabilitate si a primit 120 de raspunsuri.La 8 iunie 2011, Parlamentul European a sprijinit o legislatie comuna optionala a UE in materie contractuala in cadrul votului in plen privind un raport din proprie initiativa prezentat de deputatul european Diana Wallis (MEMO/11/236).
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 725
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1491
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1187
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1094
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1637
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1615
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019