Principalele constatari sunt urmatoarele:
Imagine pozitiva a educatiei si formarii profesionale legata de calitate
Educatia si formarea profesionala este, in general, bine privita. 71% din respondenti afirma ca acesta beneficiaza de o imagine pozitiva in tara lor. Exista o legatura directa intre imaginea educatiei si formarii profesionale si perceptia fata de calitatea formarii: 75% dintre respondenti au considerat ca educatia si formarea profesionala ofera invatamant de inalta calitate . Alte motive pentru o imagine generala pozitiva au fost profesorii si formatorii foarte competenti (76%), accesul la echipamente moderne (82%) si posibilitatile de trecere la studii universitare (68%). Cu toate acestea, o treime din respondenti afirma ca exista posibilitati de imbunatatire a transmiterii de aptitudini si competente transversale, precum comunicarea sau munca in echipa (34% au considerat ca nu se predau aceste tipuri de competente).
Perspective solide de ocupare a unui loc de munca
82% afirma ca educatia si formarea profesionala asigura competentele cautate de catre angajatori. Cei mai multi sunt de acord, de asemenea, ca educatia si formarea profesionala deschid usa catre profesiunile solicitate pe piata muncii (73%) si bine platite (55%).
Majoritatea respondentilor (56%) cred ca tinerii care au beneficiat de educatie si formare profesionala au mai multe sanse sa gaseasca un loc de munca dupa incheierea studiilor decat cei cu calificari generale din invatamantul secundar sau superior.
Necesitatea de a imbunatati mobilitatea pentru formare si munca
La intrebarea daca educatia si formarea profesionala permite studentilor sa realizeze o parte din formarea lor in strainatate, raspunsurile au fost amestecate: 43% sunt de acord ca educatia si formarea profesionala din tara lor ofera studentilor si stagiarilor aceasta ocazie, in timp ce 35% nu cred acest lucru. Europenii au opinii ceva mai pozitive cand vine vorba despre posibilitatea de a exercita o activitate profesionala in strainatate; 49% considera ca este usor pentru persoanele care au beneficiat de educatie sau formare profesionala sa isi exercite profesia intr-un alt stat membru (32% afirma ca este dificil).
Impactul economic si social, provocari pentru antreprenoriat si sprijin pentru dezvoltarea durabila
Aproximativ jumatate dintre respondenti considera ca educatia si formarea profesionala nu stimuleaza crearea de intreprinderi mici, in timp ce 36% cred ca da. Mai putin de jumatate (48%) dintre toti participantii cred ca educatia si formarea profesionala incurajeaza atitudinile ecologice, in timp ce 30% afirma contrariul.
Pe de alta parte, o mare majoritate sustin ca educatia si formarea profesionala contribuie in mod pozitiv la dezvoltarea economiei (83%) si ca joaca un rol in reducerea somajului (76%). 80% sunt de acord ca educatia si formarea profesionala contribuie la calitatea serviciilor din tarile lor.
Necesitatea unor imbunatatiri in serviciile de orientare
In pofida unei imagini globale pozitive si a beneficiilor percepute ale educatiei si formarii profesionale, 41% dintre respondentii in varsta de 15-24 de ani ar recomanda mai curand invatamantul general secundar sau superior ca optiune preferabila pentru tineri, fata de 27% care ar recomanda educatia si formarea profesionala.
Mai putin de jumatate dintre toti respondentii cu varste intre 25 si 39 de ani si intre 40 si 54 de ani sunt de acord cu faptul ca tinerii primesc suficienta orientare profesionala. Conform sondajului, familiile reprezinta in continuare principala sursa de informatii pentru tineri atunci cand fac alegeri educationale (47% dintre tinerii intre 15 si 24 de ani afirma ca si-au consultat familiile). La fel, situatia educationala a parintilor reprezinta un factor important in alegerea copiilor lor: aproape doua treimi dintre persoanele ale caror parinti au absolvit o forma de educatie si formare profesionala merg pe urmele acestora.
Internetul si retele sociale online au o influenta din ce in ce mai mare, cu 43% dintre respondentii intre 15 si 24 de ani care afirma ca au consultat aceste canale de informare. De asemenea, scolile joaca un rol important in orientare si in furnizarea de informatii.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 724
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1491
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1186
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1092
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1637
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1613
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro