din anul 2007, atuul tau de DREPT!
746 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Comisia Europeana vrea banci mai puternice si mai responsabile in Europa

Comisia Europeana vrea banci mai puternice si mai responsabile in Europa

  Publicat: 20 Jul 2011       1417 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Comisia Europeana prezinta a prezentat astazi propuneri care vizeaza modificarea comportamentului celor 8000 de banci care activeaza in Europa .

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Resurse banesti aflate la dispozitia unei banci
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Competenta de a judeca a instantelor judecatoresti sau a organelor care au competenta de a judeca pricini de aceeasi categorie.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Parte a fondurilor de productie ale unitatilor, care se consuma in intregime in fiecare ciclu de fabricatie si isi transfera dintr-o data si in totalitate valoarea asupra produselor create.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Capacitatea unei intreprinderi de a face fata obligatiilor sale de plata pe termen scurt, prin transformarea unor active circulante in disponibilitati banesti care sa permita efectuarea platilor ce devin exigibile.
Capacitatea unei intreprinderi de a face fata obligatiilor sale de plata pe termen scurt, prin transformarea unor active circulante in disponibilitati banesti care sa permita efectuarea platilor ce devin exigibile.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
Acea parte de capital social detinuta de stat sau de alta entitate implicata in procesul de privatizare la o societate comerciala neprivatizata, in tot sau in parte, care nu este afectata de alte drepturi izvor�nd din contractele de privatizare incheiate deja in baza legilor de privatizare;
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Acea parte de capital social detinuta de stat sau de alta entitate implicata in procesul de privatizare la o societate comerciala neprivatizata, in tot sau in parte, care nu este afectata de alte drepturi izvor�nd din contractele de privatizare incheiate deja in baza legilor de privatizare;
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex

Propunerea legislativa are ca obiectiv principal intarirea rezilientei sectorului bancar al UE, urmarind totodata ca bancile sa finanteze in continuare activitatea economica si cresterea.


Propunerile Comisiei au trei obiective concrete.

1. Bancile vor avea obligatia de a detine rezerve de capital mai mari si de calitate superioara, pentru a putea rezista in mod independent in fata socurilor viitoare. Institutiile financiare au intrat in ultima criza cu un capital insuficient, atat cantitativ, cat si calitativ, motiv pentru care au avut nevoie de un sprijin fara precedent din partea autoritatilor nationale. Odata cu prezentarea propunerii, Comisia transpune in Europa standardele internationale in materie de capital bancar convenite la nivelul G20 (cunoscute in mod curent ca acordul Basel III). Europa va deschide calea in aceasta chestiune, aplicand aceste norme pentru mai mult de 8000 de banci, care reprezinta 53% din activele mondiale.

2. Comisia intentioneaza totodata sa instituie un nou cadru de guvernanta, conferind supraveghetorilor noi prerogative pentru a monitoriza bancile mai indeaproape si a aplica sanctiuni atunci cand identifica riscuri, de exemplu reducand creditul atunci cand exista semnele aparitiei unei bule a creditelor.

3. Reunind intreaga legislatie aplicabila in materie, Comisia propune un cadru de reglementare unic pentru sectorul bancar. In acest fel vor fi imbunatatite atat transparenta, cat si aplicarea legislatiei.

Comisarul pentru Piata interna, Michel Barnier , a declarat in legatura cu acest subiect: ,,Criza financiara a afectat puternic familiile si societatile europene. Nu putem permite repetarea unei asemenea crize si nu putem accepta ca actiunile catorva actori din lumea finantelor sa puna in pericol prosperitatea noastra. De aceea, am prezentat astazi propuneri care vor ajuta cele peste 8000 de banci active in Europa sa devina mai puternice. Sectorul bancar va trebui sa detina capital mai mult si de mai buna calitate ori de cate ori isi asuma riscuri. Acesta este un pas inainte extrem de important catre integrarea experientei dobandite in urma crizei si adoptarea unei noi abordari in materie de riscuri. Ma bucura faptul ca Europa a preluat inca o data initiativa si este prima jurisdictie la nivel mondial care transpune angajamentele din cadrul G20. Numai cand toate aceste reguli vor fi instaurate vom putea afirma ca am asimilat concluziile trase in urma crizei``.

Propunerea are doua parti: o directiva care reglementeaza accesul la activitatile de acceptare de depozite si un regulament care reglementeaza desfasurarea activitatilor institutiilor de credit si ale societatilor de investitii. Cele doua instrumente juridice constituie un pachet si trebuie luate in considerare impreuna. Propunerea este insotita de o evaluare a impactului care demonstreaza ca aceasta reforma va reduce semnificativ probabilitatea unei crize bancare sistemice.

1. Regulamentul prevede cerintele prudentiale detaliate aplicabile institutiilor de credit si societatilor de investitii si acopera urmatoarele chestiuni:

capitalul: propunerea Comisiei prevede majorarea fondurilor proprii pe care trebuie sa le detina bancile si imbunatatirea calitatii acestor fonduri . Ea armonizeaza totodata deducerile din fondurile proprii pentru determinarea capitalului propriu care este prudent sa fie recunoscut in scopuri de reglementare.

lichiditatea:
pentru a imbunatati rezilienta pe termen scurt a profilului de risc de lichiditate al institutiilor financiare, Comisia propune introducerea unui indicator de lichiditate imediata (liquidity coverage ratio, LCR) - ale carui compozitie si parametri exacti vor fi determinati dupa o perioada de observare si revizuire, in 2015.

efectul de levier: pentru a limita cresterea excesiva a nivelului de indatorare in bilanturile institutiilor de credit si ale societatilor de investitii, Comisia propune totodata introducerea unui efect de levier (leverage ratio) care sa faca obiectul supravegherii. Implicatiile introducerii unui efect de levier vor fi monitorizate indeaproape inainte ca acesta sa devina o cerinta obligatorie, la 1 ianuarie 2018.

riscul de contraparte: in concordanta cu politica Comisiei in materie de instrumente financiare derivate negociate pe piete nereglementate (IP/10/1125), sunt aduse modificari pentru a incuraja bancile sa compenseze aceste instrumente prin contrapartile centrale.

cadrul de reglementare unic:
criza financiara a scos in evidenta pericolele unor reglementari nationale divergente. O piata unica are nevoie de un cadru de reglementare unic. Regulamentul se aplica direct, fara a mai fi nevoie de transpunerea lui in legislatia nationala, astfel ca este eliminata o sursa de divergente. El prevede totodata si un set unic de cerinte de capital .

2. Noua directiva acopera domeniile actualelor directive privind cerintele de capital in care prevederile UE trebuie transpuse de statele membre in functie de specificul national, cum sunt cerintele de acces la activitate si de desfasurare a activitatii bancilor, conditiile in care acestea isi pot exercita dreptul de stabilire si de prestare de servicii, definirea autoritatilor competente si principiile care guverneaza supravegherea prudentiala.

Noile elemente ale directivei sunt:

o mai buna guvernanta: propunerea inaspreste cerintele legate de mecanismele si procedurile de buna guvernanta corporativa si introduce noi dispozitii care vizeaza cresterea eficientei supravegherii riscurilor de catre consiliile de administratie, imbunatatirea statutului functiei de administrare a riscului si asigurarea unei monitorizari eficiente de catre supraveghetori a guvernarii riscurilor.

sanctiuni: daca institutiile incalca cerintele UE, propunerea contine prevederi pentru ca toti supraveghetorii sa poata aplica sanctiuni care sa fie cu adevarat descurajatoare, dar si eficiente si proportionale - de exemplu amenzi administrative de pana la 10% din cifra de afaceri anuala a unei institutii sau interdictii temporare pentru membrii organismului de conducere al institutiei.

rezerve de capital: sunt introduse doua rezerve de capital, pe langa cerintele minime de capital: o rezerva pentru conservarea capitalului, identica pentru toate bancile din UE, si o rezerva de capital contraciclica, care urmeaza sa fie stabilita la nivel national.

o mai buna supraveghere: Comisia propune consolidarea sistemului de supraveghere prin introducerea cerintei intocmirii anuale a unui program de supraveghere pentru fiecare institutie supravegheata pe baza unei evaluari a riscului si prin utilizarea mai frecventa si mai sistematica a verificarilor de supraveghere la fata locului, a unor standarde mai robuste si a unor evaluari de supraveghere mai aprofundate si mai prospective.

In fine, propunerea cauta sa reduca in masura posibilului utilizarea de catre institutiile de credit a ratingurilor de credit externe a) prin introducerea cerintei ca deciziile de investitie ale bancilor sa se bazeze nu numai pe ratinguri, ci si pe propria opinie de credit interna si b) prin introducerea cerintei ca bancile cu un numar insemnat de expuneri in cadrul unui anumit portofoliu sa elaboreze ratinguri interne pentru portofoliul respectiv, in loc sa se bazeze pe ratinguri externe pentru calcularea cerintelor lor de capital .

Propunerea de astazi inlocuieste directivele anterioare privind cerintele de capital (2006/48/CE si 2006/49/CE) cu un regulament si o directiva si reprezinta inca un pas important catre crearea unui sistem financiar european mai solid si mai sigur.



Citeşte mai multe despre:    Efectul de levier    Comisia Europeana    Banci

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 725

Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19
23 Jul 2020 | 1492

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1187

Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala
20 Feb 2020 | 1094

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 1638

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 1615



Articole Juridice

Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro