Initiativele abordeaza diferite aspecte ale migratiei, inclusiv controlul intensificat la frontiera si guvernanta Schengen, finalizarea sistemului european comun de azil, o mai buna gestionare a migratiei legale, schimbul de bune practici in vederea asigurarii unei integrari reusite a migrantilor, precum si o abordare strategica a relatiilor cu tarile terte in materie de migratie. Aceste initiative se adauga masurilor urgente pe termen scurt care au fost deja adoptate de Comisie pentru a face fata situatiei privind migratia in regiunea mediteraneana si presiunii migratiei asupra statelor membre aflate in prima linie .
``Este evident ca UE are nevoie de o politica comuna puternica in materie de azil si migratie. Acest lucru a devenit din ce in ce mai evident in ultimele luni, in contextul evenimentelor istorice care au loc in Africa de Nord. UE trebuie sa se ridice la inaltimea vocatiei sale de a oferi un refugiu celor care au nevoie de protectie si, in acelasi timp, sa isi demonstreze solidaritatea atat cu tarile din Africa de Nord care adapostesc in prezent marea majoritate a migrantilor din Libia, precum si cu statele membre UE care se confrunta cu cel mai mare aflux de migranti care sosesc pe mare. De asemenea, este evident ca UE ar beneficia de imigratia controlata a fortei de munca pentru a contribui la acoperirea deficitului de forta de munca preconizat in multe sectoare si pentru a echilibra declinul demografic al populatiei active europene prevazut pentru urmatorii ani. In acelasi timp, insa, migratia trebuie sa fie gestionata corespunzator - aceasta inseamna asigurarea unui control eficace la frontiera si returnarea migrantilor ilegali. Aceasta presupune, de asemenea, ca nu ar trebui sa lasam statele membre situate de-a lungul frontierelor noastre externe sa faca fata singure situatiilor extraordinare privind migratia si ca trebuie sa instituim parteneriate privind migratia si mobilitatea cu tarile din afara UE pentru a putea lucra impreuna. Trebuie sa avem in vedere aceste obiective pe termen lung si atunci cand abordam necesitatile mai urgente aparute ca urmare a revoltelor din Africa de Nord``, a declarat Cecilia MalmstrA�m, comisarul pentru afaceri interne.
In timp ce evenimentele din sudul Mediteranei aduc speranta unei vieti mai bune pentru milioane de oameni, acestea au condus, de asemenea, la stramutarea a peste 650 000 de persoane ca urmare a actelor de violenta din Libia. Pana acum, foarte putini solicitanti de azil au ajuns in Europa . Cu toate acestea, peste 25 000 de persoane au ales sa plece in UE, in cautarea unei vieti mai bune . Unele state membre ale UE sunt expuse mai direct decat altele sosirilor masive de migranti, insa aceasta situatie nu poate fi abordata doar la nivel national, ci necesita mobilizarea tuturor statelor membre la nivelul UE.
``Evenimentele recente au trezit, de asemenea, ingrijorari privind functionarea sistemului Schengen. Libera circulatie a persoanelor intre frontierele europene este o realizare majora care nu trebuie abandonata, ci mai degraba consolidata. Acesta este motivul pentru care Comisia a propus deja un mai bun mecanism de evaluare pentru a se asigura ca frontierele externe sunt controlate eficient. Pentru a garanta stabilitatea spatiului Schengen, ar putea fi necesar, de asemenea, sa se prevada reintroducerea temporara a unor controale limitate la frontierele interne in cazuri cu totul exceptionale, cum ar fi situatiile in care o parte a frontierelor externe se confrunta cu o presiune neasteptat de mare``, a afirmat comisarul Cecilia MalmstrA�m.
UE a raspuns rapid acestor provocari cu instrumentele financiare si operationale de care dispune. Au fost mobilizate fonduri pentru gestionarea situatiei de urgenta umanitara generata de afluxurile neasteptate de refugiati si persoane stramutate in tarile vecine Libiei. Impreuna cu fondurile acordate pe baza bilaterala, acest sprijin a facut posibila oferirea unui adapost temporar refugiatilor si persoanelor stramutate, pentru a le satisface nevoile de baza si pentru a sprijini intoarcerea acestora in tarile lor de origine. FRONTEX a lansat o operatiune comuna (EPN, Hermes Extension 2011), menita sa ajute Italia sa faca fata situatiei migrantilor si refugiatilor care sosesc pe coasta italiana. Europol a trimis in Italia o echipa de experti care sa ajute autoritatile italiene de aplicare a legii sa identifice posibili infractori in randul migrantilor ilegali care au ajuns pe teritoriul italian. Statele membre cele mai expuse la cresterea fluxurilor de refugiati si migranti ilegali au beneficiat, de asemenea, de sprijin financiar.
Desi raspunsul UE la situatia de urgenta a fost unul cuprinzator, criza actuala a scos in evidenta faptul ca exista si alte modalitati prin care UE sa poata face fata unor astfel de situatii si gestionarii fenomenului migratiei in general. Prin urmare, Comisia propune o serie de initiative care abordeaza urmatoarele aspecte:
finalizarea sistemului european comun de azil pana in 2012, in conformitate cu valorile fundamentale si cu obligatiile internationale ale Uniunii;
intensificarea controalelor la frontiera si guvernanta Schengen in vederea solutionarii problemei imigratiei ilegale, pentru a se asigura ca fiecare stat membru controleaza in mod eficace propria sa parte din frontierele externe ale UE in conformitate cu litera si spiritul dreptului UE, si pentru a consolida increderea in eficacitatea sistemului UE de gestionare a migratiei;
un control mai bun al migratiei legale catre UE pentru facilitarea imigrariii persoanelor cu competentele necesare pentru a ajuta UE sa acopere deficitul preconizat de forta de munca si de competente si sa contribuie la echilibrarea declinului demografic preconizat in ceea ce priveste populatia sa activa;
schimbul de cele mai bune practici in cadrul abordarilor statelor membre de integrare a imigrantilor legali in UE, intr-un mod care sa asigure maximizarea beneficiilor economice ale imigratiei, astfel incat sa asigure armonia sociala in Uniune;
o abordare strategica a relatiilor cu tarile terte privind aspectele legate de migratie, menita sa faciliteze circulatia persoanelor prin sporirea posibilitatilor de migratie legala, combinate cu masuri de prevenire a migratiei ilegale.
Comunicarea Comisiei va servi ca baza pentru dezbaterile din cadrul Consiliului extraordinar JAI convocat pe 12 mai, urmate de o discutie axata pe tema migratiei, in cadrul Consiliului European din 24 iunie. Aceasta va fi urmata de initiative complementare in urmatoarele saptamani si luni, in special un ``pachet privind migratia`` ce va fi prezentat spre adoptare Colegiului la 24 mai.
De la inceputul anului, s-a inregistrat o stramutare masiva a populatiei din mai multe tari din Africa de Nord, in special din Libia. Conform celor mai recente estimari, peste 650 000 de persoane au parasit teritoriul Libiei ca urmare a actelor de violenta din aceasta tara. Aceste persoane au gasit refugiu in tarile vecine, in special in Tunisia si Egipt, si, intre timp, multe au reusit sa se intoarca in tarile lor de origine, in unele cazuri datorita asistentei de care au beneficiat.
Peste 25 000 de migranti, in principal din Tunisia si, intr-o mai mica masura, din alte tari africane, au fugit din tarile lor catre UE, ajungand pe coasta Italiei (cea mai mare parte pe insula Lampedusa) si in Malta, tari care sunt in prezent supuse unei puternice presiuni a migratiei. Pe langa persoanele stramutate si migranti, un numar considerabil de refugiati de diferite nationalitati, inclusiv somalezi, eritreeni si sudanezi, au parasit Libia, o parte dintre acestia ajungand, de asemenea, in Italia si Malta. Aceste evenimente au exercitat o presiune crescanda asupra sistemelor de protectie si de primire ale unor state membre ale UE.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 707
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1486
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1181
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1085
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1631
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1588
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019