din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2790 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Comisia Europeana evalueaza directiva privind pastrarea datelor din telecomunicatii

Comisia Europeana evalueaza directiva privind pastrarea datelor din telecomunicatii

  Publicat: 18 Apr 2011       2128 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Comisia Europeana a adoptat astazi un raport de evaluare a Directivei privind pastrarea datelor, care prezinta invatamintele retinute de la adoptarea directivei in 2006.

Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Puterile publice existente in stat.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Activitatea practica in cursul careia organele de stat infaptuiesc prevederile normelor juridice,
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
(Lien) Dreptul legal al unui creditor de a vinde activele ipotecate atunci cand debitorul nu poate sau nu vrea sa-si indeplineasca obligatiile prevazute in contractul de imprumut.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
Element al laturii subiective a infractiunii si consta in obiectivul urmarit de faptuitor prin savarsirea faptei prevazute de legea penala.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Putin Emil-Livius-Nicolae - membru al Parlamentului Romaniei.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Puterile publice existente in stat.
Este formata din persoanele asociate sub diferite forme, pe baza unor interese comune, si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara drepturile si interesele;

Directiva a stabilit ca datele sa fie pastrate pentru a raspunde provocarilor urgente in materie de securitate, survenite in urma atacurilor teroriste din Madrid, in 2004, si din Londra, in 2005. Concluzia raportului este ca pastrarea datelor din telecomunicatii joaca un rol important in protejarea populatiei impotriva pericolelor generate de infractiunile grave. Aceste date ofera probe esentiale pentru solutionarea cazurilor de infractiuni si pentru asigurarea dreptatii. Cu toate acestea, transpunerea directivei a fost inegala, iar diferentele persistente dintre legislatiile statelor membre creeaza dificultati pentru prestatorii de servicii de telecomunicatii. In plus, directiva nu garanteaza in sine faptul ca stocarea, descarcarea si utilizarea datelor respecta pe deplin dreptul la viata privata si la protectia datelor cu caracter personal, ceea ce a dus la anularea legislatiei de transpunere a directivei de catre instantele din unele state membre. Comisia va proceda acum la analizarea actualelor norme privind pastrarea datelor, organizand consultari cu autoritatile politienesti si judiciare, cu sectorul industrial, cu autoritatile de protectie a datelor si cu societatea civila, in vederea propunerii unui cadru juridic imbunatatit.


``Evaluarea pe care am realizat-o arata importanta pastrarii datelor din telecomunicatii pentru sistemele de justitie penala si pentru aplicarea legii. Aceste date sunt utilizate ca probe nu numai pentru a-i condamna pe cei care se fac vinovati de infractiuni grave si de acte de terorism, ci si pentru a inlatura suspiciunile care planeaza asupra celor nevinovati. Pastrarea datelor a fost esentiala, de exemplu, pentru succesul operatiunii ``Rescue`` care a contribuit la descoperirea identitatii a 670 de membri prezumati ai unei retele internationale de pedofilie si la protejarea copiilor de abuzuri, in statele membre in care directiva a fost transpusa. Cu toate acestea, raportul de evaluare identifica si deficiente grave. Avem nevoie de o abordare mai proportionala si comuna la nivelul intregii UE in aceasta privinta. Prin urmare, intentionez sa revizuiesc directiva pentru a stabili in mod clar persoanele care au dreptul de acces la aceste date, precum si scopul si procedurile de accesare a acestora``, a afirmat Cecilia MalmstrA�m, comisarul pentru afaceri interne.


In cadrul raportului de evaluare s-a analizat modul in care statele membre au transpus directiva si s-a evaluat utilizarea datelor pastrate, precum si impactul asupra operatorilor si consumatorilor.


Principalele constatari ale raportului sunt urmatoarele:




  • majoritatea statelor membre sunt de parere ca normele UE privind pastrarea datelor sunt in continuare necesare pentru aplicarea legii, pentru protejarea victimelor si pentru sistemele de justitie penala. Utilizarea datelor legate de numere de telefon, adrese IP sau identificatori de telefoane mobile drept instrumente de cercetare penala au dus la condamnari ale faptasilor si la achitari ale persoanelor nevinovate;




  • exista diferente intre statele membre in ceea ce priveste aplicarea pastrarii datelor. De exemplu, perioadele de pastrare a datelor variaza intre 6 luni si 2 ani, in timp ce scopurile in care datele pot fi accesate si utilizate si procedurile juridice de accesare a acestora difera in mod considerabil;




  • dat fiind ca directiva urmareste doar armonizarea partiala a normelor nationale, nu este surprinzator ca nu a fost retinuta o abordare comuna in acest domeniu . Cu toate acestea, faptul ca nivelul general de armonizare este scazut poate crea dificultati prestatorilor de servicii de telecomunicatii si, in special, operatorilor mai mici. Operatorii sunt rambursati in mod diferit in UE pentru costurile de pastrare a datelor si de acordare a accesului la acestea. Comisia a analizat modalitatile in care se poate oferi o rambursare mai consecventa a acestor costuri;




  • pastrarea datelor reprezinta o limitare semnificativa a dreptului la viata privata. Desi nu exista exemple concrete de incalcari grave ale dreptului la viata privata, riscurile de periclitare a securitatii datelor vor persista daca nu sunt instituite garantii suplimentare. Prin urmare, Comisia va avea in vedere instituirea unor reglementari mai stricte in ceea ce priveste stocarea, accesarea si utilizarea datelor pastrate.




Context


Datele din telecomunicatii pastrate de operatorii de telecomunicatii sunt utilizate de politie si de procuratura in cercetarea, detectarea si urmarirea in justitie a infractiunilor si a actelor de terorism grave.


UE a incercat, prin mai multe directive adoptate in ultimii 10-15 ani, sa reglementeze obligatia prestatorilor de servicii de telecomunicatii de a pastra datele pentru o anumita perioada .


Directiva privind pastrarea datelor (Directiva 2006/24/CE) solicita statelor membre sa asigure ca operatorii pastreaza anumite categorii de date (pentru stabilirea identitatii si a detaliilor conversatiilor telefonice efectuate si ale ea��mail-urile trimise, fara a pastra continutul acestor comunicatii) in scopul cercetarii, detectarii si urmaririi in justitie a infractiunilor grave, astfel cum sunt definite in dreptul national. Datele trebuie pastrate pentru cel putin sase luni si cel mult doi ani (perioada care va fi hotarata de statele membre in transpunerea directivei in legislatia nationala).


Autoritatile de aplicare a legii din majoritatea statelor membre au transmis Comisiei faptul ca datele pastrate joaca un rol central in protejarea populatiei impotriva pericolelor, permitand efectuarea unor cercetari penale eficace. Aceste date ofera piste si probe pretioase care au dus la condamnarea infractorilor si la achitarea suspectilor nevinovati in cazuri de infractiuni care nu ar fi putut fi niciodata solutionate daca datele nu ar fi fost pastrate.


Autoritatile de protectie a datelor au criticat directiva pe motiv ca aceasta nu prevede suficiente limitari pentru pastrarea datelor si nici suficiente garantii privind modul in care datele sunt stocate, accesate si utilizate.


Articolul 14 din directiva prevede efectuarea de catre Comisie a unei evaluari a aplicarii acestui instrument si a impactului acestuia asupra operatorilor economici si consumatorilor.


Etapele urmatoare


Pe baza acestei evaluari, Comisia va pregati o propunere de modificare a directivei. In urmatoarele luni, Comisia va organiza consultari cu autoritatile de aplicare a legii, cu sistemul judiciar, cu autoritatile de protectie a datelor, cu sectorul industrial si cu societatea civila cu privire la optiunile pentru viitorul cadru juridic. Rezultatele consultarii vor sta la baza unei analize de impact pentru viitoarea propunere.



Citeşte mai multe despre:    Comisia Europeana    Telecomunicatii    Protectia datelor cu caracter personal

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 724

Firma de avocatura CMS Romania isi muta birourile la One Tower
10 Aug 2021 | 1550

Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19
23 Jul 2020 | 1491

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1186

Proiectele de acte normative adoptate de Guvern in sedinta din 18 martie 2020
19 Mar 2020 | 1444

Impactul starii de urgenta in Domeniul muncii si protectiei sociale
16 Mar 2020 | 1516



Articole Juridice

Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte
Sursa: MCP avocati

Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Jurisprudenţă

Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020

Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020

Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020

Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019