Directiva a stabilit ca datele sa fie pastrate pentru a raspunde provocarilor urgente in materie de securitate, survenite in urma atacurilor teroriste din Madrid, in 2004, si din Londra, in 2005. Concluzia raportului este ca pastrarea datelor din telecomunicatii joaca un rol important in protejarea populatiei impotriva pericolelor generate de infractiunile grave. Aceste date ofera probe esentiale pentru solutionarea cazurilor de infractiuni si pentru asigurarea dreptatii. Cu toate acestea, transpunerea directivei a fost inegala, iar diferentele persistente dintre legislatiile statelor membre creeaza dificultati pentru prestatorii de servicii de telecomunicatii. In plus, directiva nu garanteaza in sine faptul ca stocarea, descarcarea si utilizarea datelor respecta pe deplin dreptul la viata privata si la protectia datelor cu caracter personal, ceea ce a dus la anularea legislatiei de transpunere a directivei de catre instantele din unele state membre. Comisia va proceda acum la analizarea actualelor norme privind pastrarea datelor, organizand consultari cu autoritatile politienesti si judiciare, cu sectorul industrial, cu autoritatile de protectie a datelor si cu societatea civila, in vederea propunerii unui cadru juridic imbunatatit.
``Evaluarea pe care am realizat-o arata importanta pastrarii datelor din telecomunicatii pentru sistemele de justitie penala si pentru aplicarea legii. Aceste date sunt utilizate ca probe nu numai pentru a-i condamna pe cei care se fac vinovati de infractiuni grave si de acte de terorism, ci si pentru a inlatura suspiciunile care planeaza asupra celor nevinovati. Pastrarea datelor a fost esentiala, de exemplu, pentru succesul operatiunii ``Rescue`` care a contribuit la descoperirea identitatii a 670 de membri prezumati ai unei retele internationale de pedofilie si la protejarea copiilor de abuzuri, in statele membre in care directiva a fost transpusa. Cu toate acestea, raportul de evaluare identifica si deficiente grave. Avem nevoie de o abordare mai proportionala si comuna la nivelul intregii UE in aceasta privinta. Prin urmare, intentionez sa revizuiesc directiva pentru a stabili in mod clar persoanele care au dreptul de acces la aceste date, precum si scopul si procedurile de accesare a acestora``, a afirmat Cecilia MalmstrA�m, comisarul pentru afaceri interne.
In cadrul raportului de evaluare s-a analizat modul in care statele membre au transpus directiva si s-a evaluat utilizarea datelor pastrate, precum si impactul asupra operatorilor si consumatorilor.
Principalele constatari ale raportului sunt urmatoarele:
majoritatea statelor membre sunt de parere ca normele UE privind pastrarea datelor sunt in continuare necesare pentru aplicarea legii, pentru protejarea victimelor si pentru sistemele de justitie penala. Utilizarea datelor legate de numere de telefon, adrese IP sau identificatori de telefoane mobile drept instrumente de cercetare penala au dus la condamnari ale faptasilor si la achitari ale persoanelor nevinovate;
exista diferente intre statele membre in ceea ce priveste aplicarea pastrarii datelor. De exemplu, perioadele de pastrare a datelor variaza intre 6 luni si 2 ani, in timp ce scopurile in care datele pot fi accesate si utilizate si procedurile juridice de accesare a acestora difera in mod considerabil;
dat fiind ca directiva urmareste doar armonizarea partiala a normelor nationale, nu este surprinzator ca nu a fost retinuta o abordare comuna in acest domeniu . Cu toate acestea, faptul ca nivelul general de armonizare este scazut poate crea dificultati prestatorilor de servicii de telecomunicatii si, in special, operatorilor mai mici. Operatorii sunt rambursati in mod diferit in UE pentru costurile de pastrare a datelor si de acordare a accesului la acestea. Comisia a analizat modalitatile in care se poate oferi o rambursare mai consecventa a acestor costuri;
pastrarea datelor reprezinta o limitare semnificativa a dreptului la viata privata. Desi nu exista exemple concrete de incalcari grave ale dreptului la viata privata, riscurile de periclitare a securitatii datelor vor persista daca nu sunt instituite garantii suplimentare. Prin urmare, Comisia va avea in vedere instituirea unor reglementari mai stricte in ceea ce priveste stocarea, accesarea si utilizarea datelor pastrate.
Context
Datele din telecomunicatii pastrate de operatorii de telecomunicatii sunt utilizate de politie si de procuratura in cercetarea, detectarea si urmarirea in justitie a infractiunilor si a actelor de terorism grave.
UE a incercat, prin mai multe directive adoptate in ultimii 10-15 ani, sa reglementeze obligatia prestatorilor de servicii de telecomunicatii de a pastra datele pentru o anumita perioada .
Directiva privind pastrarea datelor (Directiva 2006/24/CE) solicita statelor membre sa asigure ca operatorii pastreaza anumite categorii de date (pentru stabilirea identitatii si a detaliilor conversatiilor telefonice efectuate si ale ea��mail-urile trimise, fara a pastra continutul acestor comunicatii) in scopul cercetarii, detectarii si urmaririi in justitie a infractiunilor grave, astfel cum sunt definite in dreptul national. Datele trebuie pastrate pentru cel putin sase luni si cel mult doi ani (perioada care va fi hotarata de statele membre in transpunerea directivei in legislatia nationala).
Autoritatile de aplicare a legii din majoritatea statelor membre au transmis Comisiei faptul ca datele pastrate joaca un rol central in protejarea populatiei impotriva pericolelor, permitand efectuarea unor cercetari penale eficace. Aceste date ofera piste si probe pretioase care au dus la condamnarea infractorilor si la achitarea suspectilor nevinovati in cazuri de infractiuni care nu ar fi putut fi niciodata solutionate daca datele nu ar fi fost pastrate.
Autoritatile de protectie a datelor au criticat directiva pe motiv ca aceasta nu prevede suficiente limitari pentru pastrarea datelor si nici suficiente garantii privind modul in care datele sunt stocate, accesate si utilizate.
Articolul 14 din directiva prevede efectuarea de catre Comisie a unei evaluari a aplicarii acestui instrument si a impactului acestuia asupra operatorilor economici si consumatorilor.
Etapele urmatoare
Pe baza acestei evaluari, Comisia va pregati o propunere de modificare a directivei. In urmatoarele luni, Comisia va organiza consultari cu autoritatile de aplicare a legii, cu sistemul judiciar, cu autoritatile de protectie a datelor, cu sectorul industrial si cu societatea civila cu privire la optiunile pentru viitorul cadru juridic. Rezultatele consultarii vor sta la baza unei analize de impact pentru viitoarea propunere.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 691
Firma de avocatura CMS Romania isi muta birourile la One Tower 10 Aug 2021 | 1526
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1478
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1176
Proiectele de acte normative adoptate de Guvern in sedinta din 18 martie 2020 19 Mar 2020 | 1429
Impactul starii de urgenta in Domeniul muncii si protectiei sociale 16 Mar 2020 | 1498
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Dialogurile MCP � Digitalizarea raporturilor de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019