Au fost verificati 290 de operatori economici prestatori de servicii de intermediere imobiliara. Pentru abaterile constatate s-a dispus, pentru 12 operatori economici, masura opririi temporare a prestarii serviciilor pana la remedierea deficientelor (reformularea contractelor astfel incat sa fie redactate clar si precis, sa indice corect pretul aferent precum si toate clauzele impuse prin legislatie), iar pentru alti 19 operatori economici s-a dispus masura remedierii deficientelor pentru o completa si corecta informare a consumatorilor. Au fost aplicate 101 amenzi contraventionale in valoare totala de 434.750 lei si 244 de avertismente.
Conform OG 21/1992 privind protectia consumatorilor, clientilor agentiilor imobiliare trebuie sa li se furnizeze in scris informatii complete, corecte si precise cu privire la serviciul prestat, atat in faza pre-contractuala cat si in cea contractuala.
Abateri constatate:
-lipsa informarii consumatorilor asupra comisionului datorat de beneficiar pentru contractul ce urmeaza a se incheia;-lipsa afisarii informatiilor privind lista serviciilor prestate si a comisioanelor aferente practicate de agentiile imobiliare;-diferente intre valoarea comisionului afisat in agentia imobiliara si cea inscrisa in contracte, respectiv valoarea afisata a comisionului era de 2%, iar in contract era stipulat ``comisionul agentiei este 2,5% din valoarea la care se vinde imobilul``;-lipsa informatiilor privind situatia juridica a imobilelor oferite spre vanzare/cumparare/inchiriere si, de asemenea, privind nivelul estimativ al costurilor ce urmeaza sa fie suportate de eventualii cumparatori sau chiriasi;-lipsa informatiilor in scris, complete, corecte si precise furnizate in faza pre-contractuala;-lipsa precizarii nongratuitatii consultantei imobiliare acordate;-lipsa precizarii persoanei care suporta costul lucrarilor cadastrale;-lipsa din contracte a clauzelor privind conditiile de reziliere a contractelor incheiate, cat si lipsa clauzelor distincte privind drepturile consumatorilor, obligatiile si raspunderea agentiei imobiliare;-impunerea cumparatorului/vanzatorului la plata unor daune interese neprecizate in contract sau aduse la cunostinta clientilor printr-o alta forma in cazul nerespectarii clauzelor contractuale;-existenta in contracte a clauzelor privind achitarea integrala a comisionului la data incheierii contractului sau pre-contractului de vanzare/cumparare, fara a avea prevazut in cazul pre-contractului de vanzare/cumparare, a acordului scris al consumatorului si fara precizarea situatiilor in care agentia imobiliara este obligata sa inapoieze consumatorului sumele primite in avans . Conform legislatiei in vigoare, nu se permite plata in avans a comisionului, partiala sau totala, decat cu acordul scris al consumatorului si cu precizarea situatiilor in care agentia imobiliara este obligata sa inapoieze consumatorului sumele primite in avans;-existenta clauzelor contractuale prin care agentia imobiliara refuza restituirea comisionului platit in avans daca tranzactia nu se finalizeza din culpa clientului;-lipsa redactarii clare si precise a clauzelor contractului si lipsa indicarii cu exactitate a preturilor si tarifelor aferente.
Sfaturi pentru consumatori:
Inainte de a semna contractul de intermediere cu agentia imobiliara, trebuie avute in vedere urmatoarele:
-lista de tarife si comisioane care trebuie sa fie afisata la sediul agentiei imobiliare; -existenta in contract a informatiilor privind lista serviciilor prestate si a comisioanelor aferente practicate;-precizarea in contract a pretului solicitat de proprietar sau a pretului pe care este dispus sa-l plateasca cumparatorul;-mentionarea in contract a modalitatii de returnare a taxelor, comisioanelor si eventualele penalitati, in cazul in care consumatorii renunta din culpa lor;-precizarea in contract a modalitatii de denuntare unilaterala a contractului;-specificarea duratei de derulare a contractului de prestari servicii cu agentia imobiliara;-precizarea drepturilor vanzatorului/cumparatorului intr-un capitol distinct al contractului;-sa solicite informatii cu privire la situatia juridica a imobilelor oferite spre vanzare/cumparare/inchiriere, cat si cu privire la nivelul estimativ al costurilor ce urmeaza sa fie suportate de consumatori in calitate de cumparatori sau chiriasi ;-sa se precizeze daca consultanta imobiliara este gratuita sau contracost;-sa se precizeze cine suporta costurile lucrarilor cadastrare;-sa se precizeze in contractele de intermediere imobiliara caracteristicile generale ale imobilului care pot influenta decizia de cumparare (incluzand nivelul de finisare, dimensiuni, vechime si pozitionarea fata de punctele cardinale).
In cazul in care aspectele mentionate mai sus nu sunt respectate, consumatorii se pot adresa cu sesizari/reclamatii la comisariatele judetene pentru protectia consumatorilor in raza teritoriala a carora isi desfasoara activitatea operatorii economici reclamati.
Consiliul Concurentei a lansat "Monitorul Preturilor Produselor Alimentare" 15 Oct 2019 | 1176
Consiliul Concurentei lanseaza "Monitorul Preturilor Carburantilor" 01 Jul 2019 | 839
A fost initiat un proiect de lege privind eliminarea standardelor duble la produsele de import 22 May 2019 | 819
ANPC a aplicat amenzi de peste 1,2 milioane de lei vanzatorilor de incaltaminte. Sfaturi pentru consumatori! 12 May 2019 | 956
ANPC a amendat cu 70.000 de lei un operator de telefonie mobila, pentru utilizarea unei practici comerciale incorecte fata de consumatori 26 Apr 2019 | 802
Procedura inregistrarii la ANPC a dezvoltatorilor imobiliari 26 Jan 2017 | 2840
Un stat membru poate limita comisioanele bancare percepute de creditor Sursa: EuroAvocatura.ro
Statele membre ale UE nu pot interzice comercializarea lentilelor de contact prin internet Sursa: EuroAvocatura.ro
Alinierea contractelor de credit la prevederile OUG 50/2010 - intrebari si raspunsuri Sursa: EuroAvocatura.ro
Modificarile aduse de OUG 50/2010 in raporturile client-banca Sursa: EuroAvocatura.ro
Desfacerea contractului de munca, la expirarea termenului de preaviz. Motive ce nu tin de persoana salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 3074 din 08.06.2016
Decizia CCR 62/2017. Neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii pentru completarea OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Situatia creditelor in franci elvetiei Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala
Caracterul abuziv al sintagmei "dobanda de referinta variabila care se afiseaza la sediile bancii". Contract de credit Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 310 din 11 februarie 2016
RIL admis. Competenta de solutionare a litigiilor promovate de ANCP sau/si alte institutii publice impotriva bancilor comerciale/profesionistilor apartine sectiilor sau completelor specializate civile ale Tribunalului Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie