Noile norme isi propun sa restructureze modul de impozitare a produselor energetice, pentru a elimina dezechilibrele actuale si pentru a tine cont atat de emisiile de CO2 ale acestora, cat si de continutul lor energetic. Impozitele actuale vor fi defalcate in doua componente care, luate impreuna, vor determina rata totala de impozitare a unui produs. Comisia doreste sa promoveze eficienta energetica si consumul de produse mai ecologice, evitand in acelasi timp denaturarea concurentei pe piata unica. Propunerea va ajuta statele membre sa isi redefineasca structura generala de impozitare intr-un mod care sa contribuie la crestere si la ocuparea fortei de munca, prin deplasarea sarcinii fiscale de la salarii catre consum. Directiva revizuita va intra in vigoare in 2013. Gratie perioadelor de tranzitie lungi, pana in 2023, prevazute pentru alinierea completa a impozitarii continutului energetic, industria va dispune de timp suficient pentru a se adapta la noua structura de impozitare .
Algirdas Semeta, Comisarul UE pentru impozitare si uniune vamala, audit si antifrauda, a declarat: ``Modernizarea sistemului de impozitare a energiei se face la momentul potrivit. Statele membre isi elaboreaza in prezent strategiile de iesire din criza si de indeplinire a obiectivelor fixate de A�Europa 2020A� si cer sa se ia masuri care sa duca la reducerea dependentei de combustibilii fosili. Este necesara de o impozitare corecta si transparenta a energiei pentru a ne putea indeplini obiectivele energetice si de combatere a schimbarilor climatice. Telul nostru comun este o economie a UE mai eficienta din punctul de vedere al utilizarii resurselor, mai ecologica si mai competitiva. Prezenta propunere, care da un puternic semnal intreprinderilor si consumatorilor in ceea ce priveste pretul CO2, reprezinta si o ocazie de deplasare a sarcinii fiscale de la salarii catre consum, favorizand o impozitare care sa stimuleze cresterea.``
Impozitarea produselor energetice este armonizata la nivelul UE intr-o anumita masura . Directiva privind impozitarea energiei stabileste deja in prezent rate minime de impozitare a produselor energetice utilizate drept carburant si combustibil pentru incalzire, precum si a energiei electrice. Totusi, respectiva directiva este depasita si ii lipseste coerenta. O impozitare bazata pe volumul de produse energetice consumat nu contribuie la atingerea obiectivelor energetice si de combatere a schimbarilor climatice ale UE. De asemenea, aceasta nu reuseste sa stabileasca stimulente economice pentru a incuraja cresterea si crearea de locuri de munca . Impozitarea produselor energetice trebuie sa tina mai bine cont de continutul energetic si de impactul asupra mediului pe care il au acestea.
Elemente esentiale
Directiva revizuita privind impozitarea energiei va permite statelor membre sa utilizeze impozitele intr-un mod optim si, in final, sa sprijine ``cresterea durabila``. Pentru aceasta, directiva propune defalcarea ratei minime de impozitare in doua parti:
O parte va avea la baza emisiile de CO2 ale produsului energetic si va fi fixata la 20EUR pe tona de CO2.
Cealalta parte va avea la baza continutul energetic, adica energia efectiva pe care o genereaza produsul, masurata in gigajouli (GJ). Rata minima de impozitare va fi fixata la 9,6 EUR/GJ pentru carburanti si la 0,15 EUR/GJ pentru combustibilii destinati incalzirii. Aceasta se aplica tuturor combustibililor utilizati in transporturi si pentru incalzire.
Se iau in considerare aspectele sociale, statele membre avand posibilitatea de a scuti in totalitate de impozit energia consumata pentru incalzirea gospodariilor, fara a tine cont de produsul energetic utilizat.
Gratie perioadelor de tranzitie lungi, pana in 2023, prevazute pentru alinierea completa a impozitarii continutului energetic, industria va dispune de timp suficient pentru a se adapta la noua structura de impozitare .
Avantajele revizuirii impozitarii energiei
Prezenta propunere favorizeaza sursele regenerabile de energie si incurajeaza consumul de energie din surse care produc mai putin CO2. In prezent, sursele de energie care polueaza cel mai mult sunt, in mod paradoxal, cel mai putin impozitate. Pe de alta parte, biocarburantii fac parte dintre cele mai impozitate surse de energie, in pofida angajamentelor luate de UE in favoarea cresterii ponderii energiilor regenerabile in transporturi. Noua propunere va elimina aceste incoerente.
De asemenea, noul text va pune la dispozitie o abordare mai coerenta a impozitarii energiei in intreaga UE, evitand mozaicul de politici nationale si contribuind la crearea unor conditii de concurenta echitabile pentru industria din intreaga UE. In plus, acesta reprezinta o oportunitate pentru statele membre de a-si redefini politicile de impozitare intr-un mod care sa promoveze crearea de locuri de munca .
In ceea ce priveste reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, directiva revizuita isi propune sa completeze sistemul UE de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de sera (ETS) existent, prin perceperea unui impozit pe CO2 in sectoarele care nu fac parte din domeniul de aplicare al acestuia (transporturi, sectorul casnic, agricultura si mica industrie). Acestea sunt responsabile pentru jumatate din emisiile de CO2 din UE si, prin urmare, este important sa li se adreseze, de asemenea, un semnal privind pretul CO2.
In concluzie, prezenta initiativa va contribui la atingerea obiectivelor UE privind energia si schimbarile climatice, dupa cum s-a cerut in concluziile Consiliului European din martie 2008. Mai mult, aceasta se constituie intr-un ecou al rezultatelor conferintei ONU privind schimbarile climatice, desfasurata la Cancun (Mexic) in decembrie 2010.
Propunerea va fi acum discutata in Parlamentul European si in Consiliu si se estimeaza ca va intra in vigoare in 2013. Aceasta prevede, dupa caz, o introducere treptata a noului sistem de impozitare .
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 725
Firma de avocatura CMS Romania isi muta birourile la One Tower 10 Aug 2021 | 1550
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1491
Ministerul Economiei incurajeaza angajatorii sa ofere vouchere de vacanta 23 Jun 2020 | 1311
MEEMA, mediator in dialogul retailerilor cu proprietarii de mall-uri 17 Jun 2020 | 1341
Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM) a fost recunocuta ca fiind de utilitate publica 25 May 2020 | 1289
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Nu orice conditie pentru exercitarea unui drept constituie si criteriu de discriminare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 4058 din data de 09 Noiembrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020