AGERPRES: Domnule ministru, s-a discutat mult in ultima perioada despre amanarea intrarii Romaniei in Schengen. Care ar fi cauzele acestei amanari, in opinia dumneavoastra?Catalin Predoiu: Daca vorbim de fondul cauzelor, am putea vorbi de un paradox. Romania a realizat masurile tehnice necesare pentru aderare. Frontierele noastre sunt securizate. Am investit in dotari tehnice de ultima generatie. In plus, avem o experienta prealabila importanta in securizarea frontierei de est. Deci, Romania si-a facut temele pentru aderarea la Schengen. Proba sunt rapoartele de evaluare tehnica, toate pozitive. Formal, neintrunirea consensului in Consiliul JAI din februarie 2011, sau neincluderea problemei pe ordinea de zi ar conduce implicit la depasirea termenului martie 2011 pentru aderare.AGERPRES: Si atunci, de ce se pune problema amanarii?Catalin Predoiu: Din nou, formal, acest subiect a fost avansat intr-o scrisoare a doi ministri de interne din doua state membre cu greutate in Uniunea Europeana. Tehnic, scrisoarea este marcata de ambiguitati si inexactitati. Politic, scrisoarea exprima o abordare pe care, dupa cum stiti, Romania o considera inacceptabila.AGERPRES: Care ar fi argumentele noastre, dincolo de faptul ca din punct de vedere tehnic ne-am facut temele?Catalin Predoiu: In primul rand, este greu de acceptat a priori o pozitie de ``disculpare``, cata vreme am realizat ceea ce era de realizat tehnic si suntem in litera si spiritul tratatelor. Cred ca, dimpotriva, cei care ne pun in cauza pozitia, ar trebui sa explice mai bine considerentele politice care i-au impins spre o astfel de abordare . Si aici, observ probleme. Pe de o parte, tacere, pe de alta, explicatii care conduc spre subiecte straine Schengen. E ca si cum ai spune: `e adevarat ca esti bun la matematica, dar la geografie ai o problema`. Ori, examenul este la matematica. In plus, observam ca, mai nou, adevarata cauza incepe sa fie perceputa si public, dincolo de culisele in care era bineinteles cunoscuta. Pastrandu-ne in parabola, e ca si cum ai spune: ``e adevarat ca ti-ai facut temele, dar colegul de banca nu, asa ca trebuie sa amanam examenul, pentru ca trebuie sa il luati impreuna``. Daca e sa spunem lucrurilor pe nume, aceasta este situatia. Sigur, in acest caz avem cel putin o explicatie pertinenta dosarului Schengen, desi nu vad de ce nu s-ar concepe intr-un interval rezonabil un examen separat.AGERPRES: Vreti sa spuneti ca adevarata cauza este faptul ca Bulgaria nu este pregatita tehnic, in timp ce Romania da?Catalin Predoiu: Eu observ ca rapoartele noastre de evaluare tehnica sunt pozitive. Dupa cum observ faptul ca in spatiul public se discuta atat de probleme de securizare a granitei Bulgaria - Turcia, cat si a granitei Grecia - Turcia. O fac chiar cele doua tari in cauza, Bulgaria si Grecia, prin voci autorizate. Si atunci, apare firesc intrebarea ce legatura au aceste realitati tehnice pertinente Schengen cu MCV-ul Romaniei pe Justitiei? E inacceptabil pentru noi sa ignoram realitatile tehnice pertinente dosarului Schengen prin invocarea unui dosar paralel, dosarul MCV.AGERPRES: Dar e posibil ca sa existe intr-adevar o preocupare reala legata de coruptie si Justitie in cele doua state membre ale caror ministri de interne au formulat scrisoarea?Catalin Predoiu: Preocupari si politici pe aceste teme sunt in primul rand la noi. Si sunt si rezultate. Fiecare Raport de tara MCV a notat pozitiv politicile Romaniei in combaterea coruptiei. Aprecierea pozitiva a politicilor noastre anticoruptie este un alt argument care ne sustine pozitia. Deci, chiar daca amestecam in aceasta discutie MCV, tehnic nu se sustine critica.AGERPRES: S-au mai invocat si ``probleme la granita de Est``, cu aluzie la politica noastra privind cetatenia si acordarea pasapoartelor.Catalin Predoiu: Romania promoveaza cu eforturi proprii considerabile valori si standarde europene la granita de Est a Uniunii. Spre exemplu, Ministerul Justitiei are un program de cooperare si actiune comuna cu Ministerul omolog din Republica Moldova, pentru sprijinirea independentei Justitiei, formarea profesionala, imbunatatirea cadrului legislativ. Sprijinim concret un stat pentru a deveni mai consolidat pe valori europene. Cat priveste cetatenia, statisticile Eurostat indica limpede ca avem o politica rezonabila, in limitele practicii europene. Cooperarea Romaniei cu vecinatatea estica a Uniunii Europene este un castig pe termen lung pentru toate statele europene.AGERPRES: Ce urmeaza din punct de vedere procedural? Unele voci mentioneaza formarea unor comisii tehnice mixte, ca o solutie de iesire .Catalin Predoiu: Ce ar putea sa faca aceste comisii tehnice? Sa constate ceea ce au constat deja comisiile de evaluare, si anume faptul ca Romania si-a indeplinit programul tehnic de aderare la Schengen. Solutia nu este in comisii care sa faca o munca redundanta. Solutia consta in recunoasterea realitatilor de pe teren din ambele tari ``candidate``, tinand cont ca se discuta de aderarea a doua state. Am aratat mai sus acest lucru. Iar daca se ajunge la o amanare, cei care au provocat-o ar trebui sa indice la nivel politic si optiunea lor privind o noua data . Presedintia ungara s-a exprimat deja in sensul ca sustine calendarul initial, in orice caz ca urmareste o aderare in timpul mandatului care expira in iunie. Pe de alta parte, cu cat mai repede devin publice rapoartele de evaluare, cu atat mai bine. Dupa aprobarea raportului in grupul SCH-EVAL, ar trebui trimis cat mai repede la Parlamentul European, pentru discutii si vot in comisia LIBE, apoi vot in plen.AGERPRES: Sa revenim in plan intern. Ieri s-a formulat de catre un lider politic ideea ca se impun demisiile ministrilor de Interne, Justitie, Externe. In ce va priveste, motivatia ar fi ca nu ati realizat sarcinile MCV. Cum comentati?Catalin Predoiu: Am evitat intotdeauna polemicile politice, dar pozitiile neprincipiale, lipsite de logica, ori de argumente trebuie corectate. Este firesc sa explicam opiniei publice detalii care sa clarifice subiectul . MCV este in esenta un program de masuri si obligatii care incumba mai multor institutii, Guvern (prin Ministerul Justitiei), Parlament, CSM, Ministerul Public, ANI, Ministerul de Interne, sistemul judiciar insusi etc. MJ este interfata intre Comisia Europeana si toate aceste institutii. De aici si greseala care se poate face la o analiza superficiala sau interesata, in sensul ca MCV este exclusiv in responsabilitatea MJ. Rapoartele de tara, incepand cu iulie 2008, au notat pozitiv activitatea Executivului, alaturi de cea a Parchetului General, DNA, ANI, etc. Problemele au fost, in general, pe zona CSM si Parlament. Simpla lectura a Rapoartelor de tara confirma acest lucru. Cat priveste Internele, am aratat mai sus ca si-au indeplinit programul tehnic Schengen. In fine, in privinta Externelor, actiunea diplomatica este mai intotdeauna complexa, cu o dinamica variabila, ale carei motivatii strategice si tactice se devoaleaza in timp . Deci, cred ca trebuie sa ne ferim de abordari simpliste, care servesc agende mici. Mai util ar fi sa ne unim cu totii eforturile politice pentru a obtine un punct pentru Romania, chiar daca nu acum, in perspectiva .AGERPRES: Facand abstractie de Schengen, unde sunt acum problemele pe Raportul de tara?Catalin Predoiu: Daca vorbim de vulnerabilitati pe MCV in acest moment, ies in evidenta trenarea solutionarii dosarelor de mare coruptie pe rolul ICCJ, votul Parlamentului pe cererile inaintate de procurori, mai nou, maniera de desfasurare a alegerilor pentru noul CSM. Pe toate aceste subiecte, aflate in responsabilitatea ICCJ, Parlament, CSM, au fost formulate pozitii clare ale MJ, in scopul deblocarii lor.AGERPRES: Spuneati ca ar fi bine sa ne unim fortele pentru a obtine puncte pentru Romania in perspectiva . Ce vreti sa spuneti?Catalin Predoiu: Schengen nu este singurul sau ultimul dosar pe agenda europeana. Romania isi va apara interesele cu demnitate in concertul European, indiferent daca vorbim de Schengen, MCV, bugetul uniunii sau altele care vor veni. Cred ca nu mai este acum niciun dubiu, daca a fost cumva. Parteneriatele intre state au la baza nu numai interese, ci si principiul respectului reciproc si al egalitatii. In fond, Uniunea Europeana este in primul rand o uniune juridica, inainte de a fi economica sau politica . AGERPRES/(AS - Madalina Cochinescu)
Stabilirea unor masuri aplicabile in cazul aparitiei la frontiera de stat a Romaniei a unui aflux masiv de imigranti 10 Nov 2015 | 1329
Politistii de investigare a fraudelor romani vor fi inzestrati cu mijloace de transport si echipamente tehnice noi 09 Oct 2014 | 1816
Conferinta: Modificari aduse de Noul cod penal si de Noul cod de procedura penala. Aspecte de drept comparat 16 Apr 2014 | 1951
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 678 din 05.11.2013 06 Nov 2013 | 1442
Discutii ref. misiunea de evaluare a Comisiei Europene in Romania, efectuata in cadrul MCV 23 Sep 2013 | 1333
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 364 din 19.06.2013 20 Jun 2013 | 1409
Un membru de familie al unui cetatean al Uniunii care nu are cetatenia unui stat membru, dar care este titular al unui permis de sedere permanenta este scutit de obligatia de a obtine o viza pentru a intra pe teritoriul statelor membre Sursa: EuroAvocatura.ro
Curtea de Justitie respinge actiunea Republicii Cehe impotriva directivei privind consolidarea controlului achizitionarii si detinerii de arme de foc Sursa: EuroAvocatura.ro
Aplicarea principiului ne bis in idem nu este contrara Cartei drepturilor fundamentale Sursa: EuroAvocatura.ro
Un stat membru al UE poate, fara a fi obligat, sa expulzeze un resortizant comunitar Sursa: EuroAvocatura.ro
Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei