Initiativa cetateneasca, instituita in baza prevederilor Tratatului de la Lisabona, reprezinta un instrument democratic, care creeaza premisele unei implicari mai profunde a cetatenilor in dezvoltarea Uniunii Europene. Initiativa permite unui milion de cetateni, provenind din A� din statele membre, sa solicite Comisiei Europene prezentarea unei propuneri legislative intr-un anumit domeniu aflat in competenta Uniunii Europene.
Initiativa poate fi promovata de catre un comitet al organizatorilor, alcatuit din cel putin 7 cetateni provenind din cel putin 7 state membre. Comitetul transmite Comisiei propunerea avuta in vedere, aceasta avand la dispozitie 2 luni pentru a desfasura o verificare prealabila a initiativei si pentru a o inregistra in registrul on-line creat in acest scop. Doar dupa inscrierea in registru, Comitetul poate initia procesul de colectare a declaratiilor de sustinere. Dupa colectarea declaratiilor de sustinere de catre Comitetul cetatenilor, verificarea de catre statele membre a datelor incluse in acestea, si transmiterea initiativei catre Comisie, aceasta decide, in termen de 3 luni, asupra continutului acesteia. In baza initiativei, Comisia Europeana poate hotari lansarea unei propuneri legislative europene sau poate decide ca nu este justificata demararea unui astfel de proces.
Alte prevederi importante ale textului regulamentului privesc: varsta minima pentru sustinerea unei initiative cetatenesti europene, care este echivalenta cu varsta necesara la nivel national pentru participarea la alegerile europene; instituirea unei perioade de 12 luni, de la inregistrarea unei initiative, pentru colectarea declaratiilor de sustinere; organizarea de audieri publice privind o anumita initiativa, in cadrul Parlamentului European, cu participarea organizatorilor si a Comisiei Europene, dupa colectarea semnaturilor necesare.
Regulamentul se va aplica intr-un termen de 12 luni de la momentul intrarii in vigoare, dupa publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Aceasta perioada de tranzitie de un an, pana la aplicarea efectiva a prevederilor regulamentului, este necesara pentru a permite adaptarile interne necesare in statele membre pentru instituirea mecanismelor prevazute in noua reglementare europeana. Astfel, initiative ale cetatenilor vor putea fi lansate propriu-zis cu incepere din 2012.
Tratatul de la Lisabona prevede faptul ca la initiativa a cel putin un milion de cetateni ai Uniunii, resortisanti ai unui numar semnificativ de state membre, Comisia Europeana poate fi invitata sa prezinte, in limitele atributiilor sale, o propunerecorespunzatoare in materii in care acesti cetateni considera ca este necesar un act juridic al Uniunii, in vederea aplicarii tratatelor.
Dupa intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona, Comisia Europeana a prezentat la 31 martie 2010 un proiect de Regulament privind initiativa cetateneasca la nivel european. Pe durata Presedintiei spaniole a Consiliului UE (semestrul I 2010) au avut loc discutii intre statele membre asupra proiectului de regulament, care au condus la agrearea unei orientari generale in cadrul Consiliului Afaceri Generale din 14 iunie 2010.
In baza acestei orientari generale si dupa inceperea discutiilor in Parlamentul European asupra regulamentului (septembrie - octombrie 2010), Presedintia belgiana a gestionat negocierile inter-institutionale pe aceasta tema. Urmare acestor discutii, a rezultat un text de compromis agreat atat la nivelul Consiliului, cat si al Parlamentului European.
Casa Nationala de Pensii Publice incepe modernizarea sistemului informatic integrat 15 Jun 2024 | 819
ANOFM 48.848 locuri de munca vacante la nivel national si in reteaua EURES in iunie 2024 15 Jun 2024 | 462
15 noiembrie 2024 - data limita pana la care Romania trebuie sa implementeze salariul minim european 13 Jun 2024 | 631
Inregistrarea in evidentele agentiilor pentru ocuparea fortei de munca a absolventilor de invatamant, promotia 2024 12 Jun 2024 | 604
Mecanismul de decontare de catre angajator a achizitiei de ochelari, in limita a 500 lei de persoana 11 Jun 2024 | 747
ICCJ (RIL): Termenul de preaviz incepe sa curga din ziua urmatoare comunicarii notificarii de preaviz si se implineste in ultima zi a termenului 20 May 2024 | 545
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
Punctele de stabilitate in Noua lege a pensiilor. Clarificari si Reglementari Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti