Cetatenii care se muta, lucreaza sau investesc in strainatate se pot lovi de dubla impozitare sau de alte dificultati, mai ales in obtinerea unei rambursari a impozitelor sau obtinerea de informatii cu privire la regulile de impozitare din strainatate. In comunicarea sa, Comisia anunta proiecte referitoare la veniturile obtinute in strainatate, taxele de succesiune, impozitele pe dividende, taxele de inmatriculare a autovehiculelor si comertul electronic. Comunicarea publicata azi urmareste, de asemenea, identificarea domeniilor in care se pot intreprinde actiuni suplimentare atat la nivelul UE, cat si la nivel national pentru ca sistemele fiscale ale statelor membre sa fie mai compatibile, astfel incat cetatenii sa nu fie impiedicati sa se implice in activitati transfrontaliere. Algirdas A�emeta, Comisarul pentru impozitare, uniune vamala, audit si antifrauda a declarat: ``Fiscalitatea trebuie sa joace un rol esential in consolidarea pietei interne si reconstruirea unei economii europene puternice si sustenabile. Politicile fiscale adaptate pot favoriza crearea de locuri de munca, investitiile si cresterea. Comunicarea de azi reprezinta un pas inainte in inlaturarea obstacolelor fiscale si promovarea unei impozitari corecte in UE, astfel incat cetatenii sa beneficieze de toate avantajele pietei unice.``
Probleme ce trebuie solutionateProblemele fiscale transnationale reprezinta in fiecare an o parte substantiala a plangerilor si intrebarilor trimise Comisiei de catre cetatenii UE. Plangerile acopera o gama larga de aspecte, de la dificultatile cauzate de regulile fiscale straine deosebit de complexe si lipsa de informatii clare pentru cetatenii straini si pana la incompatibilitatea sistemelor fiscale din diverse state membre. Lucratorii transfrontalieri intampina dificultati in obtinerea de alocatii, scutiri si deduceri fiscale de la autoritatile fiscale straine si sunt supusi frecvent dublei impozitari. Cetatenii care cumpara proprietati imobiliare in strainatate sunt exclusi in mod frecvent de la scutirile fiscale sau trebuie sa plateasca taxe imobiliare mai ridicate decat rezidentii, in timp ce cetatenii care se muta in strainatate sau isi cumpara o masina din alta tara platesc taxele de inmatriculare de doua ori. Persoanele care obtin venituri din investitii in strainatate sunt de parere ca obtinerea unei scutiri de la retinerea la sursa a taxelor intr-o alta tara este foarte dificila. Numeroase persoane care au investit intr-un fond de pensii din strainatate se lovesc de probleme legate de deducerile si transferurile transnationale, in timp ce mostenirile din alt stat membru sunt supuse adesea dubei impozitari sau unei taxe de succesiune mai mari. De asemenea, dezvoltarea comertului electronic este puternic perturbata de obstacolele fiscale, cum ar fi regulile de TVA complicate si cerintele de raportare, astfel incat doar 7% din bunurile comercializate in UE sunt cumparate online din alt stat membru. Jumatate de procedurile in incalcarea legislatiei comunitare initiate de Comisie in domeniul fiscal intr-un an pornesc de la plangerile cetatenilor. Procedurile in incalcarea legislatiei comunitare nu rezolva insa in totalitate problemele. Cea mai buna modalitate de solutionare a problemelor de genul dublei impozitari si a complexitatii administrative este buna cooperare dintre statele membre. Conform comunicarii publicate azi, statele membre ar trebui sa elaboreze si sa implementeze masurile si practicile fiscale intr-o asemenea maniera incat cetatenii sa nu fie impiedicati sa se implice in activitati transfrontaliere. De asemenea, ele ar trebui sa coopereze mai strans pentru ca regulile fiscale divergente sa nu ridice obstacole si bariere in fata bunei functionari a pietei unice. Solutionarea problemelor Comisia intentioneaza sa isi intensifice activitatile pentru ca sistemele fiscale ale statelor membre sa fie mai compatibile si sa propuna masuri concrete de prevenire sau eliminare a problemelor fiscale cu care se confrunta cetatenii UE. Comunicarea stabileste o serie de initiative in acest sens. Printre acestea se numara:- O comunicare in 2011 referitoare la dubla impozitare care sa analizeze amploarea si gravitatea problemei la nivelul UE, urmata de propuneri legislative in cursul anului 2012. - Propuneri pe la mijlocul anului 2011 pentru solutionarea problemelor legate de taxele de succesiune.- Masuri de solutionare a problemelor legate de dubla impozitare ce pot aparea in momentul in care un automobil care este inmatriculat pentru prima oara intr-un stat membru este mutat si reinregistrat in alt stat membru. - Extinderea sistemului de ghisee unice si la comertul electronic astfel incat obligatiile de raportare ale societatilor sa fie simplificate si sa le fie mai usor acestora sa ofere online bunuri si servicii clientilor din strainatate. Barierele din calea comertului electronic vor fi si ele abordate in cadrul revizuirii sistemului de TVA al UE, proces care se afla in faza de consultare a partilor interesate (a se vedea IP/10/1633).- Propuneri in cursul anului 2012 pentru a solutiona problemele legate de impozitarea dividendelor platite in alta tara. In plus, Comisia doreste sa promoveze dialogul intre autoritatile nationale si partile interesate pentru identifica actiunile care se mai pot intreprinde pentru a simplifica masurile fiscale in avantajul cetatenilor si al pietei interne. Printre ideile vehiculate se numara standardizarea formularelor utilizate pentru cererile de rambursare si declaratiile fiscale, puncte unice de informare unde lucratorii si investitorii sa poata obtine informatii fiscale fiabile si masuri fiscale speciale la nivel national pentru a raspunde nevoilor lucratorilor mobili si transfrontalieri. Comisia va prezenta o informare cu privire la progresele inregistrate in solutionarea problemelor fiscale transnationale in cadrul raportului privind cetatenia UE prevazut pentru anul 2013 (a se vedea IP/10/1390).
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 707
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1486
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1181
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1085
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1631
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1588
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Dialogurile MCP � Oportunitatea reorganizarii angajatorului vs. Legalitarea concedierii salariatilor Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019