Regulamentul va intra in vigoare la 1 martie si va inlocui automat sistemul existent.``Sunt foarte multumit sa constat ca, la un an de la intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona si la numai 9 luni de la propunerea prezentata de Comisie in acest sens, am reusit sa ajungem la un acord cu privire la acest act legislativ foarte important, care va avea un impact major asupra modului in care Comisia pune in aplicare politicile europene,`` a declarat MaroA� A�efcovic, vicepresedinte al Comisiei si comisar pentru relatii interinstitutionale si administratie. ``Negocierile nu au fost intotdeauna usoare, insa obiectivele noastre principale au fost atinse. Noile reguli instituie un sistem de control de catre statele membre al competentelor de executare ale Comisiei, care va fi mai simplu, mai eficient, mai transparent si pe deplin conform cu dispozitiile tratatului.``Tratatul de la Lisabona prevede doua tipuri de competente pentru Comisie: competente delegate pentru masurile cvasilegislative si competente de executare . In trecut, toate actele erau supuse asa-numitelor proceduri de comitologie. In timp ce dispozitiile din tratat privind actele delegate (articolul 290) sunt direct aplicabile, nu presupun proceduri de comitologie si sunt in vigoare din decembrie 2009, dispozitiile din tratat privind competentele de executare (articolul 291) prevad adoptarea unui regulament care sa stabileasca conditiile in care are loc controlul de catre statele membre al modului in care Comisia isi exercita competentele de executare . Ca si in trecut, mecanismul de control prevazut de regulament se bazeaza pe ``comitologie`` - respectiv pe activitatea comitetelor alcatuite din reprezentanti ai statelor membre, carora Comisia le transmite proiecte de masuri de executare - insa, spre deosebire de sistemul actual, nu este posibila interventia Consiliului ca instanta de apel. In unele cazuri specifice, ar putea fi necesar sa se sesizeze un ``comitet de apel``, insa acesta este de fapt un comitet ``obisnuit``, prezidat de Comisie, caracterizat insa de un nivel superior de reprezentare . Aceasta masura permite reexaminarea proiectelor de masuri sau introducerea de modificari, daca este cazul . In plus, regulamentul prevede aplicarea procedurilor normale in cazul masurilor de executare in domenii de politica precum masurile de protectie comerciala. Pana acum aceste masuri erau supuse unor proceduri speciale, in cadrul carora Consiliul avea, in mod frecvent, ultimul cuvant . Prin supunerea acestor masuri procedurilor normale, noul regulament sporeste transparenta si eficacitatea executarii politicilor in aceste domenii extrem de importante. Noul regulament simplifica procedurile existente si va incepe sa se aplice tuturor actelor legislative existente din ``prima zi``. Noile reguli reflecta pe deplin rolul Comisiei conform tratatelor: adoptarea de catre Comisie a unui proiect de act de executare nu poate fi impiedicata decat prin votul cu majoritate calificata al comitetului impotriva proiectului respectiv, insa, desigur, Comisia intentioneaza sa continue sa lucreze in deplin parteneriat cu statele membre. Noile proceduri confera, de asemenea, Comisiei mai multa flexibilitate , precum si o mai mare responsabilitate politica . In absenta unei majoritati calificate impotriva sau in favoarea unui proiect de act de executare al Comisiei, aceasta va putea opta intre adoptarea actului si revizuirea acestuia.Singura situatie in care Comisia are nevoie de avizul pozitiv al comitetului pentru a adopta proiectul de act de executare se refera la masurile de protectie comerciala multilaterale si cu caracter definitiv. Comisia regreta aceasta exceptie de la regulile normale. Cu toate acestea, majoritatea masurilor de protectie comerciala, de exemplu masurile antidumping si masurile compensatorii definitive, vor fi supuse noilor reguli standard. In acest fel se va evita politizarea procesului, se va limita marja de manevra lasata actiunilor de lobby ale partidelor sau tarilor terte si se va asigura o politica de protectie comerciala mai robusta.Toate procedurile de comitologie se vor derula cu respectarea deplina a principiului transparentei: toate documentele transmise comitetelor sunt puse simultan la dispozitia Parlamentului European si a Consiliului. Aceste doua institutii vor avea, de asemenea, pe picior de egalitate, un ``drept de control`` asupra acestor acte, putand indica, in orice moment, daca li se pare ca proiectul de act de executare depaseste sfera de competente conferita Comisiei in baza temeiului juridic relevant. Intr-un astfel de caz, Comisia va reexamina proiectul de masura in cauza si va explica Parlamentului European si Consiliului ce intentioneaza sa faca.Comisia saluta acordul ca reprezentand o baza foarte solida pentru punerea in aplicare corecta a legislatiei UE si o imbunatatire binevenita a procesului decizional, in sensul unei mai mari transparente si eficiente.
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1631
CCR: eliminarea atributului Statului de a acorda amnistia sau gratierea colectiva/ individuala pentru �fapte de coruptie� incalca limitele revizuirii Constitutiei. 18 Jul 2019 | 1560
Senatul a publicat un raport cu privire la prevenirea si corectarea dezechilibrelor macroeconomice 27 Jun 2019 | 1074
Senatul Romaniei a constatat inregistrarea de progrese cu privire la aplicarea Agendei europene privind migratia 27 Jun 2019 | 1090
Consiliul Concurentei: Romania exporta mai mult in tarile din Vestul Europei decat in Est 22 Jun 2019 | 1161
Presedintele Romaniei a participat la reuniunea Consiliului European (Bruxelles, 20-21 iunie 2019) 22 Jun 2019 | 1031
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Curtea de Justitie respinge actiunea Republicii Cehe impotriva directivei privind consolidarea controlului achizitionarii si detinerii de arme de foc Sursa: EuroAvocatura.ro
Decizia nr. 146/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea privind alegerea Presedintelui Romaniei, Legea privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European si din din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in materie electorala. Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala
Plata concediului de odihna, a diferentei de diurna si restituirea garantiei retinute de societate reprezentand contravaloarea a doua amenzi primite in calitate de conducator al autovehiculului Pronuntaţă de: Tribunalul Iasi - Sentinta civila nr. 324 din data 19.02.2010
Restrangerea exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate Pronuntaţă de: Tribunalul Vaslui - Sentinta civila nr. 760 din data 08.06.2010