din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3857 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Catalin Predoiu despre transferul bugetului instantelor de la MJLC la ICCJ

Catalin Predoiu despre transferul bugetului instantelor de la MJLC la ICCJ

  Publicat: 14 Dec 2010       1443 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) are un rol fundamental in realizarea justitiei si interpretarea si aplicarea unitara a legii, respectiv unificarea jurisprudentei.

Asezate in cap. I, t. VI, art. 111-112, C. pen., partea generala,sanctiuni de drept penal care au ca scop inlaturarea unei stari de pericol si preintampinarea savarsirii de noi infractiuni,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Reprezentare grafica, sintetica, a structurii organizatorice a unei unitati, cuprinzand compartimentele ei
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.

Acest rol a fost semnificativ intarit de prevederile legii micii reforme.



Ministerul Justitiei (MJ) a sprijinit si va sprijini masurile de crestere a capacitatii institutionale a ICCJ si va continua sa actioneze pentru a creste relevanta acestei institutii, in cadrul legilor de organizare a Justitiei si in acord cu statutul magistratilor.


Senatul Romaniei are pe ordinea de zi de astazi, 13 decembrie, o propunere legislativa prin care se prevede in esenta desprinderea unor segmente administrative din organigrama MJ si alipirea lor in structura organizatorica a ICCJ, in vederea transferului bugetelor instantelor de la MJ la ICCJ.


MJ nu poate sustine aceasta propunere legislativa pentru motivele indicate mai jos.


Este inacceptabila modificarea structurii organizatorice a ICCJ prin desfiintarea implicita a capacitatii institutionale a MJ.


Directiile administrative care, in conceptia propunerii legislative respective, ar urma sa treaca de la MJ la ICCJ, administreaza nu numai bugetul instantelor, dar desfasoara si activitati cu incidenta in administrarea bugetelor penitenciarelor, probatiunii, cetateniei, INEC-ului, spitalelor arondate MJ, precum si alte sarcini importante pentru rolul legal si constitutional al MJ.



Transferul lor pur si simplu de la MJ la ICCJ ar face imposibila desfasurarea activitatii acestor domenii indicate.


Transferul bugetelor instantelor trebuie sa faca obiectul unor discutii institutionale intre MJ si ICCJ, pe baza argumentelor pro si contra, demers initiat de MJ prin scrisoarea adresata ICCJ inca din data de 27 octombrie, prin care indicam si o serie de teme de reflectie pe marginea carora, in opinia noastra, trebuie purtat dialogul.


Acest demers a fost urmat de o intalnire pe aceasta tema, urmand ca MJ sa primeasca o pozitie institutionala de raspuns al ICCJ de la care sa pornim aceasta dezbatere.


Rastimpul scurt avut la dispozitie de ICCJ si mai ales lipsa oricaror masuri preparatorii anterioare a condus la imprejurarea ca acest demers al discutiilor dintre cele doua institutii sa trebuiasca a fi prelungit si in 2011.


Pe de alta parte, perspectiva noului CSM impune o consultare si a acestui for asupra acestui subiect important.


Ministerul Justitiei este gata sa continue aceste discutii, plecand de la practica europeana si necesitatea obtinerii unui buget cat mai bun pentru Justitie, ca si aceea a unei cheltuiri optime a banului public pentru cetateni.


Pe aceasta baza ne vom fundamenta pozitia institutionala in Senat fata de propunerea legislativa vizata si ne-am fundamentat pozitia institutionala fata de propunerea Ministerului Finantelor Publice de prorogare a termenului prevazut de art.136 din Legea nr.304/2004 republicata.



Citeşte mai multe despre:    ICCJ    Ministerul Justitiei    Buget

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

15 noiembrie 2024 - data limita pana la care Romania trebuie sa implementeze salariul minim european
13 Jun 2024 | 758

ICCJ (RIL): Termenul de preaviz incepe sa curga din ziua urmatoare comunicarii notificarii de preaviz si se implineste in ultima zi a termenului
20 May 2024 | 564

ICCJ: Termenul din Legea 50/1991 stabilit in procesul-verbal de constatare a contraventiei este unul de recomandare
01 Jul 2021 | 1991

ICCJ: Actele procedurale depuse prin fax sau email dupa terminarea programului instantei sunt depuse in termen
24 Jun 2020 | 3152

Aplicatia de �Dosar electronic� devine operationala si pentru Sectia de contencios administrativ si fiscal a ICCJ
06 Jun 2020 | 1850

ICCJ: Hotararea pronuntata in prima instanta in procesele si cererile care decurg din executarea contractelor administrative se ataca cu recurs
25 May 2020 | 1454



Articole Juridice

Calculul termenului de preaviz prin lumina Deciziei ICCJ nr. 8/20.05.2024
Sursa: MCP avocati

Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor?
Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL

Dobandirea calitatii de notar public de catre judecatorii Curtii Constitutionale. Studiu de caz
Sursa: Dobre Ion

Eroarea judiciara, eroarea de judecata si erorile materiale in procesul civil
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021

Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati

Restituirea, cu titlu de plata nedatorata, a drepturilor salariale incasate fara temei legal
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.410/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati

Personalul didactic auxiliar si cel de conducere raspund disciplinar conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, iar nu in baza dispozitiilor Codului muncii
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 1045 din 28 noiembrie 2019, pronuntata de Curtea de Apel Suceava, Sectia I civila